Učební osnovy

2. ročník


Učební praxe


4+2  týdně, P
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, hygiena práce, požární prevence
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • dodržuje ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
  • dodržuje základní bezpečnostní požadavky při obsluze, běžné údržbě a čištění strojů a zařízení a dbá na jejich dodržování
  • dodržuje zásady ochrany zdraví před účinky elektrického proudu a zásady první pomoci při úrazu elektrickým proudem
  • uvede příklady bezpečnostních rizik, event. nejčastější příčiny úrazů a jejich prevenci
  • poskytne první pomoc při úrazu na pracovišti a při úrazu elektrickým proudem
  • používá vhodné hasební prostředky při požáru způsobeným elektrickým zařízením či ropnými produkty
  • uvede povinnosti pracovníka i zaměstnavatele v případě pracovního úrazu

- pracovněprávní problematika BOZP
- bezpečnost technických zařízení
- bezpečnost při opravách vozidel, včetně alternativních pohonů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČSP

- dodržuje zásady bezpečnosti práce

Technická diagnostika a prognostika vozidel
Dotace učebního bloku:   72
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyhodnocuje výsledky diagnostických měření porovnáním s právními a technickými ustanoveními o technickém stavu vozidel
  • stanovuje či doporučuje termíny příštích prohlídek, předpokládanou životnost apod.
  • určuje s použitím měřidel, měřicích přístrojů a diagnostických prostředků a zařízení technický stav vozidel, identifikuje a lokalizuje závady jejich jednotlivých agregátů a prvků, kontroluje a nastavuje předepsané parametry
  • navrhuje či doporučuje opatření k zabezpečení náležitého technického stavu kontrolovaných vozidel
  • přezkušuje funkci speciálních elektrických a elektronických zařízení motorových vozidel
  • provádí sériovou a paralelní diagnostiku
  • zpracovává výsledky měření do přehledných tabulek a grafů
  • zaznamenává a vyhodnocuje výsledky elektrických měření
  • volí odpovídající měřicí přístroje v závislosti na metodě a charakteru měření
  • provádí sériovou a paralelní diagnostiku, měří osciloskopem - komfortních systémů
  • provádí sériovou a paralelní diagnostiku, měří osciloskopem - palubních sítí
  • provádí sériovou a paralelní diagnostiku, měří osciloskopem - řídících systémů

- stanice měření emisí
- stanice technické kontroly

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČDS

- získává data, informace a obsah z různých zdrojů v digitálním prostředí; při vyhledávání používá různé strategie; získaná data a informace kriticky hodnotí, posuzuje jejich spolehlivost a úplnost

Garážování vozidel
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zabezpečuje garážování vozidel způsobem zachovávajícím jejich technický stav a estetickou hodnotu
  • realizuje způsoby dlouhodobého uskladnění vozidel a zařízení, jejich ošetřování a konzervace

- krátkodobé ukládání
- dlouhodobé ukládání

Organizace a provoz autoopraven
Dotace učebního bloku:   30
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • stanovuje soubory servisních opatření pro motorová a přípojná vozidla
  • zajišťuje preventivní prohlídky vozidel
  • zajišťuje záruční a pozáruční servis vozidel
  • stanovuje diagnostická opatření a rozsah oprav
  • volí způsob kontroly součástí a dílů a stanovuje způsoby renovace součástí
  • posuzuje životnost jednotlivých součástí a dílů vozidel
  • zajišťuje provoz stanic technické kontroly a stanic měření emisí
  • stanovuje technologické postupy údržby a oprav vozidel
  • získává data potřebná pro diagnostiku a opravy jednotlivých typů vozidel, ukládá je a připravuje jako podklady k dalšímu využití
  • zajišťuje odpovídající podmínky hygieny práce při zacházení s ropnými produkty a dalšími chemickými látkami

- organizace opraven a servisů
- organizace školení

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČDS

- vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků a vytváří a upravuje vlastní digitální obsah v různých formátech

Skladování
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • při skladování hořlavin a manipulaci s nimi jedná v souladu s bezpečnostními, hygienickými a ekologickými požadavky
  • navrhuje opatření k nakládání s ropnými látkami podle zásad bezpečnosti, hygieny a ekologie, kontroluje jejich dodržování

- materiál, nářadí a pomůcky
- nebezpečné látky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČŽP

- orientuje se v souvislostech mezi látkami používanými u silničních vozidel a jejich vlivem na životní prostředí

Opakování učebních celků k maturitní zkoušce
Dotace učebního bloku:   66
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • dodržuje ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
  • dodržuje základní bezpečnostní požadavky při obsluze, běžné údržbě a čištění strojů a zařízení a dbá na jejich dodržování
  • dodržuje zásady ochrany zdraví před účinky elektrického proudu a zásady první pomoci při úrazu elektrickým proudem
  • uvede příklady bezpečnostních rizik, event. nejčastější příčiny úrazů a jejich prevenci
  • poskytne první pomoc při úrazu na pracovišti a při úrazu elektrickým proudem
  • používá vhodné hasební prostředky při požáru způsobeným elektrickým zařízením či ropnými produkty
  • uvede povinnosti pracovníka i zaměstnavatele v případě pracovního úrazu
  • vyhodnocuje výsledky diagnostických měření porovnáním s právními a technickými ustanoveními o technickém stavu vozidel
  • stanovuje či doporučuje termíny příštích prohlídek, předpokládanou životnost apod.
  • určuje s použitím měřidel, měřicích přístrojů a diagnostických prostředků a zařízení technický stav vozidel, identifikuje a lokalizuje závady jejich jednotlivých agregátů a prvků, kontroluje a nastavuje předepsané parametry
  • navrhuje či doporučuje opatření k zabezpečení náležitého technického stavu kontrolovaných vozidel
  • zabezpečuje garážování vozidel způsobem zachovávajícím jejich technický stav a estetickou hodnotu
  • realizuje způsoby dlouhodobého uskladnění vozidel a zařízení, jejich ošetřování a konzervace
  • organizuje opravy vozidel
  • přijímá a vydává vozidla zákazníkům
  • zajišťuje provoz opraven a servisů
  • zajišťuje náhradní díly, nářadí, zařízení a ostatní provozní materiály a pomůcky
  • stanovuje soubory servisních opatření pro motorová a přípojná vozidla
  • zajišťuje preventivní prohlídky vozidel
  • zajišťuje záruční a pozáruční servis vozidel
  • stanovuje diagnostická opatření a rozsah oprav
  • volí způsob kontroly součástí a dílů a stanovuje způsoby renovace součástí
  • posuzuje životnost jednotlivých součástí a dílů vozidel
  • zajišťuje provoz stanic technické kontroly a stanic měření emisí
  • stanovuje technologické postupy údržby a oprav vozidel
  • získává data potřebná pro diagnostiku a opravy jednotlivých typů vozidel, ukládá je a připravuje jako podklady k dalšímu využití
  • zajišťuje odpovídající podmínky hygieny práce při zacházení s ropnými produkty a dalšími chemickými látkami
  • realizuje vyžadované či doporučené způsoby uskladnění materiálů, nářadí, pomůcek, náhradních dílů a hořlavin
  • při skladování hořlavin a manipulaci s nimi jedná v souladu s bezpečnostními, hygienickými a ekologickými požadavky
  • navrhuje opatření k nakládání s ropnými látkami podle zásad bezpečnosti, hygieny a ekologie, kontroluje jejich dodržování

- opakování a procvičování tematických celků k maturitní zkoušce

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
Personální a sociální kompetence
  • stanovovat si cíle a priority podle svých osobních schopností, zájmové a pracovní orientace a životních podmínek
  • adaptovat se na měnící se životní a pracovní podmínky a podle svých možností je pozitivně ovlivňovat
  • podporovat nekonfliktní soužití s druhými lidmi, nepodléhat předsudkům a stereotypům v přístupu k lidem z různých sociálních prostředí
  • spolupracovat s ostatními lidmi, odpovědně se podílet na realizaci společných pracovních i jiných činností, usilovat o integritu a prosperitu pracovního týmu
  • být připraveni se vyrovnávat se stresem v osobním i pracovním životě a uvědomovat si význam zdravého životního stylu
Digitální kompetence
  • ovládá potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, včetně nástrojů z oblasti umělé inteligence, využívá je ve školním a pracovním prostředí i při zapojení do veřejného života; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění podle toho, jak se vyvíjejí dostupné možnosti a jak se mění jeho vlastní potřeby nebo pracovní prostředí a nástroje
  • získává, posuzuje, spravuje, sdílí a sděluje data, informace a digitální obsah v různých formátech v osobní či profesní komunitě; k tomu volí efektivní postupy, strategie a způsoby, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
Kompetence k řešení problémů
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
  • pojmenovat a analyzovat vzniklý problém (problematickou situaci) v celém jeho kontextu
  • určit příčiny problému, získat informace potřebné k jeho řešení, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, zvážit možné pozitivní i negativní dopady
  • zvolit optimální potup řešení, zdůvodnit jej a vysvětlit postup řešení jiným lidem, vyhodnotit výsledek
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení, volit prostředky vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných, vhodně se prezentovat, zpracovávat souvislé, obsahově i stylisticky náročnější texty
  • vést konstruktivní dialog, formulovat a obhajovat své názory a postoje ústně i písemně a způsobem odpovídajícím dané situaci, adekvátně reagovat na projevy druhých lidí

Odborné kompetence

Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:
  • chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem
  • osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik
Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
Měřit a diagnostikovat technický stav silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • aplikovali poznatky elektrotechniky a elektroniky při diagnostikování motorových vozidel a používání diagnostických přístrojů
  • rozlišovali základní automatizační obvody, bloky, přístroje a součástky, jejich vlastnosti a použití v motorových vozidlech a v autoopravárenství
  • volili metody měření, měřicí pomůcky a diagnostické prostředky a zařízení pro zjišťování technického stavu vozidel
  • volili technologické postupy měření, diagnostiky, kontroly a přezkoušení funkčnosti vozidel, jejich agregátů a mechanizmů
  • vyhledávali relevantní údaje a parametry v manuálech, dílenských příručkách, katalozích ap.
  • měřili základní elektrické veličiny, ověřovali základní funkce elektrických a elektronických zařízení motorových vozidel
  • kontrolovali technický stav motorových a přípojných vozidel, identifikovali a lokalizovali závady jejich jednotlivých agregátů a prvků pomocí běžných i speciálních měřidel, měřicích přístrojů, diagnostických prostředků a zařízení
  • uplatňovali zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci včetně ochrany před účinky elektrického proudu, poskytovali první pomoc při úrazech elektrickým proudem
Provádět montáže, opravy a seřízení silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • dodržovali zásady skladování a používání ropných produktů a jejich ekologické likvidace
  • používali v případě potřeby základní hasební prostředky a zařízení
  • volili a používali technologickou a servisní dokumentaci, katalogy náhradních dílů a manuály pro daný druh a typ vozidla
  • získávali relevantní informace čtením schémat tekutinových a elektrických rozvodů
  • vedli základní evidenci o vykonané práci, ohodnotili kvalitu a množství vlastní činnosti
  • opravovali motorová a přípojná vozidla, a to jak výměnou dílů, tak jejich opravou či úpravou
  • volili a nahrazovali součástky, kinematické a tekutinové mechanismy, elektrické a elektronické prvky, provozní náplně a pomocné hmoty (tmely, lepidla apod.), používané ve vozidlech
  • volili vhodné součástky, mechanismy, elektrické přístroje, běžné i speciální montážní nářadí, ruční mechanizované nářadí, dopravní a zdvihací stroje a jiná pomocná zařízení
  • prováděli veškeré úkony údržby, ošetřování a seřizování motorových a přípojných vozidel, jejich záruční i pozáruční prohlídky
  • přezkušovali jednotlivé funkční celky, systémy a agregáty vozidel, prováděli jízdní zkoušky vozidel
Organizačně zajišťovat opravárenské a servisní činnosti silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • zpracovávali dokumentaci o přijetí vozidla do opravy a předávali opravená vozidla zákazníkům
  • používali základní dovednosti z oblasti výpočetní techniky, používali aplikační programy, a využívali možnosti uplatnění výpočetní techniky v autoopravárenství
  • prováděli záznamy do dokumentace vozidel
  • pracovali s normami a odbornou literaturou
  • charakterizovali základní druhy technických materiálů a jejich použití, mechanické a technologické vlastnosti, způsoby jejich tepelného zpracování, povrchových úprav a metod kontroly jakosti
  • stanovovali potřebu oprav silničních vozidel, jejich rozsah a způsob
  • zjišťovali z pohovoru se zákazníky pravděpodobné závady vozidel a stanovovali předpokládanou cenu opravy
  • stanovovali opravárenské úkony, potřebu náhradních dílů, materiálů, nářadí a přípravků pro údržbu, opravu a seřízení vozidel
  • volili způsob přezkoušení a předání vozidel
  • používali základní pojmy a vztahy v oblasti ekonomiky, informačních soustav, plánování a ekonomiky práce