Učební osnovy

2. ročník


Český jazyk a literatura


1  týdně, P
Česká literatura na přelomu 19. a 20. století do konce 1. světové války
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období
  • zhodnotí význam daného autora i díla pro dobu, v níž tvořil, pro příslušný umělecký směr i pro další generace
  • vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl
  • samostatně vyhledává informace v této oblasti

- literárněhistorický kontext

- literatura přelomu století

- literární buřiči

- další literární osobnosti

 

 

 

Světová poezie, próza a drama v předválečném, válečném a meziválečném období
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zhodnotí význam daného autora i díla pro dobu, v níž tvořil, pro příslušný umělecký směr i pro další generace
  • samostatně vyhledává informace v této oblasti
  • vystihne charakteristické znaky různých literárních textů a rozdíly mezi nimi
  • text interpretuje a debatuje o něm
  • konkrétní literární díla klasifikuje podle základních druhů a žánrů
  • při rozboru textu uplatňuje znalosti z literární teorie

- literárněhistorický kontext

- moderní básnické směry

- významní představitelé poezie a jejich dílo

- 1. světová válka v literatuře

- rozrůzněnost meziválečné literatury

- literatura v USA

- francouzská literatura

- ruská a sovětská literatura

- německá literatura

- pražská německá literatura

- literatura Velké Británie

- drama 1. poloviny 20. století

- ztracená generace

 

 

 

 

 

 

Česká poezie od konce 1. světové války do konce 2. světové války
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zhodnotí význam daného autora i díla pro dobu, v níž tvořil, pro příslušný umělecký směr i pro další generace
  • vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl
  • rozezná umělecký text od neuměleckého
  • orientuje se v nabídce kulturních institucí
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci

- literárněhistorický kontext

- proletářská poezie

- poetismus a surrealismus

- spirituální a katolický proud

- nová generace za okupace

Česká próza, drama a kritika od konce 1. světové války do konce 2. světové války
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období
  • zhodnotí význam daného autora i díla pro dobu, v níž tvořil, pro příslušný umělecký směr i pro další generace
  • samostatně vyhledává informace v této oblasti
  • rozezná umělecký text od neuměleckého
  • text interpretuje a debatuje o něm
  • konkrétní literární díla klasifikuje podle základních druhů a žánrů
  • při rozboru textu uplatňuje znalosti z literární teorie
  • orientuje se v nabídce kulturních institucí
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci

- literárněhistorický kontext

- žánrová a tematická pestrost prózy

- 1. světová válka v próze

- avantgardní próza

- tzv. demokratický proud

- socialisticko-realistická próza

- meziválečné drama

- česká literární věda

- specifika literatury za okupace

Světová literatura 2. poloviny 20. století
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období
  • zhodnotí význam daného autora i díla pro dobu, v níž tvořil, pro příslušný umělecký směr i pro další generace
  • vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl
  • samostatně vyhledává informace v této oblasti
  • rozezná umělecký text od neuměleckého
  • vystihne charakteristické znaky různých literárních textů a rozdíly mezi nimi
  • text interpretuje a debatuje o něm

- literárněhistorický kontext

- 2. světová válka v próze

- extencionalisté

- rozhněvaní mladí muži

- beatnici

- tvůrci nového románu

- postmodernisté

- absurdní drama

- člověk v totalitní společnosti

- vědecko-fantastická literatura

Česká poezie 2. poloviny 20. století
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období
  • zhodnotí význam daného autora i díla pro dobu, v níž tvořil, pro příslušný umělecký směr i pro další generace
  • vystihne charakteristické znaky různých literárních textů a rozdíly mezi nimi
  • text interpretuje a debatuje o něm
  • konkrétní literární díla klasifikuje podle základních druhů a žánrů
  • při rozboru textu uplatňuje znalosti z literární teorie
  • orientuje se v nabídce kulturních institucí
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území

- literárněhistorický kontext

- 2. světová válka v poezii

- 50. a 60. léta

- od 70. let po současnost

- písničkáři ve 2. polovině 20. století

Česká próza, drama a kritika 2. poloviny 20. století
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období
  • zhodnotí význam daného autora i díla pro dobu, v níž tvořil, pro příslušný umělecký směr i pro další generace
  • vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl
  • rozezná umělecký text od neuměleckého
  • konkrétní literární díla klasifikuje podle základních druhů a žánrů
  • orientuje se v nabídce kulturních institucí
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci

- literárněhistorický kontext

- 2. světová válka v próze

- 50. a 60. léta

- od 70. let po současnost

- drama 2. poloviny 20. století

- literární kritika 2. poloviny 20. století

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
  • ovládat různé metody učení a užívat osobní strategie učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • být motivováni k celoživotnímu učení, překonávat překážky a být vytrvalí v zájmu úspěšnosti učení
  • získávat, zpracovávat a osvojovat si nové znalosti a dovednosti, vyhledávat a využívat dostupné možnosti a prostředky k učení, pomoc a podporu
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje, umět systematizovat a aplikovat získané znalosti a zkušenosti v práci i v životě
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení od jiných lidí
Digitální kompetence
  • získává, posuzuje, spravuje, sdílí a sděluje data, informace a digitální obsah v různých formátech v osobní či profesní komunitě; k tomu volí efektivní postupy, strategie a způsoby, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
Kompetence k řešení problémů
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných, vhodně se prezentovat, zpracovávat souvislé, obsahově i stylisticky náročnější texty