Učební osnovy

2. ročník


Anglický jazyk


2  týdně, P
Devátá lekce
Dotace učebního bloku:   13
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • vyjadřuje se téměř bezchybně v běžných, předvídatelných situacích
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • vyjádří písemně svůj názor na text
  • zapojí se do hovoru bez přípravy
  • vyměňuje si informace, které jsou běžné při neformálních hovorech
  • při pohovorech, na které je připraven, klade vhodné otázky a reaguje na dotazy tazatele
  • požádá o upřesnění nebo zopakování sdělené informace, pokud nezachytí přesně význam sdělení
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oboru vzdělání
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • používá stylisticky vhodné obraty umožňující nekonfliktní vztahy a komunikaci
  • orientuje se v prostředí zemí dané jazykové oblasti z pohledu zeměpisného, demografického, hospodářského, politického a kulturního atp.
  • uplatňuje v komunikaci vhodně vybraná sociokulturní specifika daných zemí

Kultura a volný čas  (Culture and Free Time)

- reading

- listening

- grammar

- writing

- speaking

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČDS

- vyhledává příležitosti k zapojení se do občanského života prostřednictvím vhodných digitálních technologií a služeb

Desátá lekce
Dotace učebního bloku:   13
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • vyjadřuje se téměř bezchybně v běžných, předvídatelných situacích
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • vyjádří písemně svůj názor na text
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • přeformuluje a objasní pronesené sdělení a zprostředkuje informaci dalším lidem
  • používá opisné prostředky v neznámých situacích, při vyjadřování složitých myšlenek
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oboru vzdělání
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • používá stylisticky vhodné obraty umožňující nekonfliktní vztahy a komunikaci

Sport (Sport)

- reading

- listening

- grammar

- writing

- speaking

Jedenáctá lekce
Dotace učebního bloku:   13
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a diskusím rodilých mluvčích pronášeným ve standardním hovorovém tempu
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • vyjádří písemně svůj názor na text
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • zapojí se do hovoru bez přípravy
  • vyměňuje si informace, které jsou běžné při neformálních hovorech
  • přeformuluje a objasní pronesené sdělení a zprostředkuje informaci dalším lidem
  • zaznamená vzkazy volajících
  • vyplní jednoduchý neznámý formulář
  • uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • orientuje se v prostředí zemí dané jazykové oblasti z pohledu zeměpisného, demografického, hospodářského, politického a kulturního atp.
  • uplatňuje v komunikaci vhodně vybraná sociokulturní specifika daných zemí

Věda a technologie (Science and Technology)

- reading

- listening

- grammar

- writing

- speaking

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČDS

- rozpoznává, kdy je třeba vlastní digitální kompetence zdokonalit nebo aktualizovat - vyhledává příležitosti k zapojení se do občanského života prostřednictvím vhodných digitálních technologií a služeb

Dvanáctá lekce
Dotace učebního bloku:   13
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • experimentuje, zkouší a hledá způsoby vyjádření srozumitelné pro posluchače
  • vyjádří písemně svůj názor na text
  • vyřeší většinu běžných denních situací, které se mohou odehrát v cizojazyčném prostředí
  • uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce

Příroda a životní prostředí (Nature and Environment)

- reading

- listening

- grammar

- writing

- speaking

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČDS

- digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění dle svých možností a potřeb

ČŽP

- osvojí si zásady zdravého životního stylu a vědomí odpovědnosti za své zdraví

Odborná angličtina
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • porozumí školním a pracovním pokynům
  • rozpozná význam obecných sdělení a hlášení
  • přednese připravenou prezentaci ze svého oboru a reaguje na jednoduché dotazy publika
  • pronese jednoduše zformulovaný monolog před publikem
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • vyhledá, zformuluje a zaznamená informace nebo fakta týkající se studovaného oboru
  • zapojí se do odborné debaty nebo argumentace, týká-li se známého tématu
  • požádá o upřesnění nebo zopakování sdělené informace, pokud nezachytí přesně význam sdělení
  • komunikuje s jistou mírou sebedůvěry a aktivně používá získanou slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných tematických okruhů, zejména v rutinních situacích každodenního života, a vlastních zálib
  • používá vhodně základní odbornou slovní zásobu ze svého studijního oboru
  • uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce
  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oboru vzdělání
  • řeší pohotově a vhodně standardní řečové situace i jednoduché a frekventované situace týkající se pracovní činnosti

Odborná angličtina

 

- nehoda, pojištění

- poruchy, servis vozidla

- bezpečnost práce

- pracovní pokyny

- servis vozidla, orientace v servisních příručkách

- komunikace se zákazníkem

 

Prezentace a pracovní listy

Časopis Bridge

Tematicky zaměřené odborné texty a poslechy

Tematicky zaměřená odborná videa

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • ovládat různé metody učení a užívat osobní strategie učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • získávat, zpracovávat a osvojovat si nové znalosti a dovednosti, vyhledávat a využívat dostupné možnosti a prostředky k učení, pomoc a podporu
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje, umět systematizovat a aplikovat získané znalosti a zkušenosti v práci i v životě
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikání
  • jednat aktivně při hledání zaměstnání, vhodně komunikovat s potenciálními zaměstnavateli, prezentovat sebe i svoji odbornost
Personální a sociální kompetence
  • podporovat nekonfliktní soužití s druhými lidmi, nepodléhat předsudkům a stereotypům v přístupu k lidem z různých sociálních prostředí
Kompetence k řešení problémů
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných, vhodně se prezentovat, zpracovávat souvislé, obsahově i stylisticky náročnější texty
  • vést konstruktivní dialog, formulovat a obhajovat své názory a postoje ústně i písemně a způsobem odpovídajícím dané situaci, adekvátně reagovat na projevy druhých lidí
  • zaznamenávat písemně podstatné myšlenky a údaje z textů a projevů jiných lidí (přednášek, diskusí, porad apod.)
  • zvládat komunikaci nejméně v jednom v cizím jazyce při běžné komunikaci v cizojazyčném prostředí
  • využívat cizí jazyk pro základní pracovní komunikaci (např. zvládat odbornou terminologii a pracovní pokyny, orientovat se v jednodušším odborném textu)
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • uznávat rozdíly mezi hodnotovými systémy různých náboženských nebo etnických skupin a potřebu vzájemné kritické tolerance v multikulturním soužití
  • chápat význam kvalitního životního prostředí pro člověka a jednat v duchu udržitelného rozvoje; uvědomovat si odpovědnost za vlastní život a spoluodpovědnost při zabezpečování ochrany života a zdraví ostatních
  • vážit si kulturních hodnot a tradic vlastního národa, Evropy a ostatních světových civilizací