Učební osnovy

2. ročník


Silniční vozidla


2  týdně, P
Hlavní konstrukční skupiny motorových vozidel
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše hlavní konstrukční skupiny motorových vozidel

- podvozek a karoserie

- převodná ústrojí

- motory a jejich příslušenství

Řídící systémy motorových vozidel
Dotace učebního bloku:   11
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • charakterizuje systémy řízení elektrických a elektronických zařízení motorových vozidel
  • interpretuje data (získá z dat informace), posuzuje množství informace v datech, vyslovuje předpovědi na základě dat, uvědomuje si omezení použitých modelů

- řídící systémy

- data a informace, interpretace dat

Vozidla s alternativním pohonem
Dotace učebního bloku:   20
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • charakterizuje druhy a popíše principy alternativních pohonů vozidel

- paliva

- konstrukce vozidel

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČŽP

- orientuje se v souvislostech mezi různými jevy v prostředí a lidskými aktivitami a mezi různými globálními enviromentálními problémy - respektuje principy udržitelného rozvoje - orientuje se ve způsobech používání technologických, ekonomických a právních nástrojů pro zajištění udržitelného rozvoje

Komfortní a asistenční systémy
Dotace učebního bloku:   23
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše konstrukci a princip činnosti vytápěcího a klimatizačního zařízení
  • charakterizuje prvky aktivní a pasivní bezpečnosti
  • charakterizuje další komfortní systémy a popíše jejich činnost

- asistenční systémy

- komfortní systémy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČDS

- získává data, informace a obsah z různých zdrojů v digitálním prostředí; při vyhledávání používá různé strategie; získaná data a informace kriticky hodnotí, posuzuje jejich spolehlivost a úplnost

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
  • ovládat různé metody učení a užívat osobní strategie učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • být motivováni k celoživotnímu učení, překonávat překážky a být vytrvalí v zájmu úspěšnosti učení
  • získávat, zpracovávat a osvojovat si nové znalosti a dovednosti, vyhledávat a využívat dostupné možnosti a prostředky k učení, pomoc a podporu
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje, umět systematizovat a aplikovat získané znalosti a zkušenosti v práci i v životě
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení od jiných lidí
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikání
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní kariéře, být připraveni přizpůsobovat se měnícím pracovním podmínkám a celoživotně se vzdělávat
Digitální kompetence
  • získává, posuzuje, spravuje, sdílí a sděluje data, informace a digitální obsah v různých formátech v osobní či profesní komunitě; k tomu volí efektivní postupy, strategie a způsoby, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
Kompetence k řešení problémů
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných, vhodně se prezentovat, zpracovávat souvislé, obsahově i stylisticky náročnější texty
  • vést konstruktivní dialog, formulovat a obhajovat své názory a postoje ústně i písemně a způsobem odpovídajícím dané situaci, adekvátně reagovat na projevy druhých lidí
Matematická a finanční gramotnost
  • aplikovat matematické postupy a znalosti při řešení různých úkolů v běžných situacích včetně pracovních a pro další, zejména odborné vzdělávání

Odborné kompetence

Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:
  • zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady
Měřit a diagnostikovat technický stav silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • volili technologické postupy měření, diagnostiky, kontroly a přezkoušení funkčnosti vozidel, jejich agregátů a mechanizmů
Organizačně zajišťovat opravárenské a servisní činnosti silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • používali základní dovednosti z oblasti výpočetní techniky, používali aplikační programy, a využívali možnosti uplatnění výpočetní techniky v autoopravárenství
  • pracovali s normami a odbornou literaturou