Učební osnovy

2. ročník


Český jazyk a literatura


2+1  týdně, P
Skladba
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se ve výstavbě textu
  • uplatňuje znalosti ze skladby při logickém vyjadřování
  • posoudí kompozici textu, jeho slovní zásobu a skladbu
  • posoudí obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů

- větné vztahy a jejich vyjadřování

- větné členy

- souvětí

- odchylky od pravidelné větné stavby

- věty podle postoje mluvčího

- aktuální členění výpovědi

Publicistický styl
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozpozná funkční styl, dominantní slohový postup a v typických příkladech slohový útvar
  • posoudí kompozici textu, jeho slovní zásobu a skladbu
  • sestaví jednoduché zpravodajské a propagační útvary (zpráva, reportáž, pozvánka, nabídka ...)
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, přistupuje k nim kriticky
  • orientuje se v denním tisku a tisku své zájmové oblasti

- charakteristika žurnalistických projevů

- jazykové prostředky

- stavba publicistických textů

- slohové útvary

- reklama

Odborný styl
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá adekvátní slovní zásoby včetně příslušné odborné terminologie
  • rozpozná funkční styl, dominantní slohový postup a v typických příkladech slohový útvar
  • odborně se vyjadřuje o jevech svého oboru v základních útvarech odborného stylu, především popisného a výkladového
  • vhodně používá jednotlivé slohové postupy a základní útvary
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • vypracuje anotaci
  • zaznamenává bibliografické údaje

- charakteristika odborných projevů

- jazykové prostředky

- stavba odborných textů

- slohové útvary

Nauka o textu
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
  • vystihne charakteristické znaky různých druhů textu a rozdíly mezi nimi
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • samostatně zpracovává informace
  • orientuje se v práci knihoven a jejich službách

- textová syntax

- záznam výpovědi v textu

- soudržnost textu

- členění textu

- získávání a zpracovávání informací

Administrativní styl
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozpozná funkční styl, dominantní slohový postup a v typických příkladech slohový útvar
  • posoudí kompozici textu, jeho slovní zásobu a skladbu
  • sestaví základní projevy administrativního stylu
  • vhodně používá jednotlivé slohové postupy a základní útvary

- charakteristika administrativních projevů

- jazykové prostředky

- stavba textů

- slohové útvary

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČDS

- orientuje se v běžném kancelářském SW jako celku a využívá je pro tvorbu administrativních testů

Příprava k MZ
Dotace učebního bloku:   46
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • vysvětlí zákonitosti vývoje češtiny
  • řídí se zásadami správné výslovnosti
  • v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
  • pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
  • orientuje se v soustavě jazyků
  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
  • vhodně se prezentuje, argumentuje a obhajuje svá stanoviska
  • posoudí techniku mluveného slova, klade otázky a vhodně formuluje odpovědi
  • využívá emocionální a emotivní stránky mluveného slova, vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní (pochválit) i negativní (kritizovat, polemizovat)
  • přednese krátký projev
  • orientuje se ve slohových postupech uměleckého stylu
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, přistupuje k nim kriticky
  • samostatně zpracovává informace
  • posoudí obsahu textu i jeho částí
  • orientuje se v práci knihoven a jejich službách
  • zaznamenává bibliografické údaje

- příprava na ústní zkoušku

- analýza uměleckého textu

- analýza neuměleckého textu

- příprava na písemnou práci

- funkční styly

- slohové postupy a útvary

- příprava na didaktický test

- pravidla českého pravopisu

- slovotvorná a morfologická analýza slovního tvaru

- význam pojmenování

- syntaktická analýza věty jednoduché a souvětí

- porozumění textu

- základní charakter textu

- výstavba výpovědi a textu

- vývoj české a světové literatury

- základní znalosti literární teorie

 

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
  • ovládat různé metody učení a užívat osobní strategie učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • být motivováni k celoživotnímu učení, překonávat překážky a být vytrvalí v zájmu úspěšnosti učení
  • získávat, zpracovávat a osvojovat si nové znalosti a dovednosti, vyhledávat a využívat dostupné možnosti a prostředky k učení, pomoc a podporu
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje, umět systematizovat a aplikovat získané znalosti a zkušenosti v práci i v životě
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení od jiných lidí
Kompetence k řešení problémů
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných, vhodně se prezentovat, zpracovávat souvislé, obsahově i stylisticky náročnější texty