Učební osnovy

2. ročník


Matematický seminář


0+2  týdně, V
Implementace učiva v kontextu maturitního testu z Matematiky
Dotace učebního bloku:   64
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • provádí operace s mocninami s racionálním exponentem a odmocninami
  • při řešení úloh účelně využívá digitální technologie a zdroje informací
  • provádí operace s mnohočleny, lomenými výrazy, výrazy obsahujícími mocniny a odmocniny
  • rozlišuje jednotlivé druhy funkcí, sestrojí jejich grafy
  • určí průsečíky grafu funkce s osami souřadnic
  • přiřadí předpis funkce ke grafu a naopak
  • řeší lineární rovnice, nerovnice a jejich soustavy, včetně grafického znázornění
  • řeší jednoduché logaritmické rovnice
  • řeší jednoduché exponenciální rovnice
  • řeší slovní úlohy
  • s použitím goniometrických funkcí určí ze zadaných údajů velikost stran a úhlů v pravoúhlém a obecném trojúhelníku
  • využívá poznatků o posloupnostech při řešení úloh v reálných situacích zejména ve vztahu k oboru vzdělání
  • používá pojmy finanční matematiky: změny cen zboží, směna peněz, danění, úrok, úročení, jednoduché úrokování, spoření, úvěry, splátky úvěrů
  • využívá pojmy: vektor a jeho umístění, souřadnice bodu, vektoru a velikost vektoru
  • využije parametrické vyjádření přímky, obecnou rovnici přímky a směrnicový tvar rovnice přímky v rovině
  • využívá vztahy pro počet variací, permutací a kombinací
  • využívá poznatků z kombinatoriky při řešení úloh v reálných situacích
  • určí pravděpodobnost náhodného jevu
  • sestaví tabulku četností
  • využívá vztahy pro výpočet prostorových útvarů
  • určí charakteristiky polohy (aritmetický průměr, medián, modus, percentil)

- operace s čísly

- číselné a algebraické výrazy

- řešení rovnic a nerovnic

- funkce

- goniometrie a trigoniometrie

- posloupnosti a finanční matematika

- planimetrie

- stereometrie

- analytická geometrie

- kombinatorika

- pravděpodobnost a statistika

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
  • ovládat různé metody učení a užívat osobní strategie učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • být motivováni k celoživotnímu učení, překonávat překážky a být vytrvalí v zájmu úspěšnosti učení
  • získávat, zpracovávat a osvojovat si nové znalosti a dovednosti, vyhledávat a využívat dostupné možnosti a prostředky k učení, pomoc a podporu
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje, umět systematizovat a aplikovat získané znalosti a zkušenosti v práci i v životě
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení od jiných lidí
Kompetence k řešení problémů
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
  • zvolit optimální potup řešení, zdůvodnit jej a vysvětlit postup řešení jiným lidem, vyhodnotit výsledek
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení, volit prostředky vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
Matematická a finanční gramotnost
  • aplikovat matematické postupy a znalosti při řešení různých úkolů v běžných situacích včetně pracovních a pro další, zejména odborné vzdělávání
  • rozumět matematicky vyjádřeným informacím, umět interpretovat statistické a ekonomické údaje