Učební osnovy

2. ročník


Tělesná výchova


2  týdně, P
Bezpečí člověka
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zdůvodní význam zdravého životního stylu
  • popíše rizikové faktory
  • poskytuje první pomoc sobě i jiným
  • kriticky posoudí mediální informace týkající se péče o zdraví
  • dodržuje pravidla bezpečnosti při pohybových aktivitách

- úrazová prevence, organizace hodin tělesné výchovy, pořadová cvičení
- rizikové faktory, negativní vliv drog, alkoholu a kouření na zdraví a výkonnost člověka
- první pomoc - opakování učiva 1. ročníku - praktické ukázky a cvičení

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ODS

- respektují specifická pravidla pohybových aktivit a jednají v duchu fair play - správně reagují při vzniku potřeby poskytnutí 1. pomoci

Atletika
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • komunikuje při pohybových činnostech
  • spolupracuje s vrstevníky v proměnlivých situacích v týmu, řeší problémy a rozhoduje

Rozvoj pohybových schopností
- reakční rychlost
- výbušná síla dolních končetin
- obecná vytrvalost

Testy
- běh 100 m
- běh 1 500 m
 

Gymnastika
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • komunikuje při pohybových činnostech
  • volí vhodné pohybové aktivity ke zlepšení svalové síly, rychlosti, vytrvalosti, obratnosti a pohyblivosti

Akrobacie
- kotouly
- stoje
- přemet stranou
- rondát
- sestavy z osvojených cvičebních prvků

Přeskok přes švédskou bednu našíř
- přemet

Fotbal
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • komunikuje při pohybových činnostech
  • spolupracuje s vrstevníky v proměnlivých situacích v týmu, řeší problémy a rozhoduje

- pravidla
- vhazování, zpracování míče
- vedení míče, přihrávka
- činnosti brankáře
- tlumení míče nohou, hlavou, tělem
- střelba prvním dotekem, hlavou, pokutový kop
- utkání - analýza hry

Florbal
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • komunikuje při pohybových činnostech
  • dodržuje pravidla bezpečnosti při pohybových aktivitách
  • volí vhodné pohybové aktivity ke zlepšení svalové síly, rychlosti, vytrvalosti, obratnosti a pohyblivosti

- pravidla
- přihrávky
- zpracování a vedení míče
- střelba
- trestné střílení
- utkání – analýza hry

Basketbal
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • komunikuje při pohybových činnostech
  • spolupracuje s vrstevníky v proměnlivých situacích v týmu, řeší problémy a rozhoduje

- pravidla
- přihrávky, driblink
- střelba z místa
- dvojtakt
- útočná kombinace - "hoď a běž", clonění
- herní systém – osobní obranný systém na vlastní polovině

Nohejbal
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • komunikuje při pohybových činnostech
  • spolupracuje s vrstevníky v proměnlivých situacích v týmu, řeší problémy a rozhoduje

- pravidla
- herní činnosti jednotlivce
- utkání - analýza hry

Volejbal
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • komunikuje při pohybových činnostech
  • spolupracuje s vrstevníky v proměnlivých situacích v týmu, řeší problémy a rozhoduje

- pravidla
- odbíjení obouruč vrchem, spodem
- spodní a vrchní podání v čelném postoji
- příjem podání, postavení hráčů při příjmu
- přihrávka, odbití míče v pádu
- nahrávka podél sítě,útočný úder,dvoblok
- utkání – analýza hry

Tělesná cvičení
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • volí vhodná cvičení ke korekci svého zdravotního oslabení a dokáže rozlišit vhodné a nevhodné pohybové činnosti vzhledem k poruše svého zdraví
  • komunikuje při pohybových činnostech
  • využívá kompenzační cvičení k regeneraci tělesných a duševních sil, i vzhledem k požadavkům budoucího povolání; uplatňuje osvojené způsoby relaxace
  • objasní vliv tělesných cvičení na funkci jednotlivých orgánů a soustav a důsledky pohybové nedostatečnosti pro organismus
  • navrhne a zdůvodní vhodný vlastní režim zdravého způsobu života
  • ověří intenzitu a objem tělesného zatížení měřením (SF, DF) popíše důsledky snižování a zvyšování zátěže
  • kriticky posoudí mediální informace týkající se péče o zdraví
  • vyhodnotí své pohybové možnosti a možné způsoby osobního zlepšování z nabídky pohybových aktivit
  • dodržuje pravidla bezpečnosti při pohybových aktivitách
  • volí vhodné pohybové aktivity ke zlepšení svalové síly, rychlosti, vytrvalosti, obratnosti a pohyblivosti

- průpravná cvičení
- kondiční cvičení - kruhový, intervalový trénink (posilování velkých svalových skupin pro zpevnění svalového korzetu, středu těla)
- relaxační, vyrovnávací a kompenzační cvičení podle druhu oslabení
- strečink (ohebnost, rozsah pohybu v kloubech)

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČDS

- běžně a samozřejmě využívá vhodné digitální technologie a jejich kombinace k naplnění svých potřeb; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění dle svých možností a potřeb

Testy tělesné zdatnosti
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • komunikuje při pohybových činnostech
  • ověří intenzitu a objem tělesného zatížení měřením (SF, DF) popíše důsledky snižování a zvyšování zátěže
  • vyhodnotí své pohybové možnosti a možné způsoby osobního zlepšování z nabídky pohybových aktivit
  • dodržuje pravidla bezpečnosti při pohybových aktivitách

- leh - sed
- šplh na tyči
- shyby
- hod plným míčem
- skok daleký z místa
- Cooprův test
- Jacíkův celostní motorický test

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
  • ovládat různé metody učení a užívat osobní strategie učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • být motivováni k celoživotnímu učení, překonávat překážky a být vytrvalí v zájmu úspěšnosti učení
  • získávat, zpracovávat a osvojovat si nové znalosti a dovednosti, vyhledávat a využívat dostupné možnosti a prostředky k učení, pomoc a podporu
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje, umět systematizovat a aplikovat získané znalosti a zkušenosti v práci i v životě
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení od jiných lidí
Personální a sociální kompetence
  • spolupracovat s ostatními lidmi, odpovědně se podílet na realizaci společných pracovních i jiných činností, usilovat o integritu a prosperitu pracovního týmu
  • být připraveni se vyrovnávat se stresem v osobním i pracovním životě a uvědomovat si význam zdravého životního stylu
Kompetence k řešení problémů
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných, vhodně se prezentovat, zpracovávat souvislé, obsahově i stylisticky náročnější texty
  • vést konstruktivní dialog, formulovat a obhajovat své názory a postoje ústně i písemně a způsobem odpovídajícím dané situaci, adekvátně reagovat na projevy druhých lidí
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • dodržovat zákony, respektovat práva a osobnost druhých lidí, přispívat k uplatňování hodnot demokracie
  • chápat význam kvalitního životního prostředí pro člověka a jednat v duchu udržitelného rozvoje; uvědomovat si odpovědnost za vlastní život a spoluodpovědnost při zabezpečování ochrany života a zdraví ostatních