Učební osnovy

2. ročník


Stroje a zařízení


2  týdně, P
Převody a mechanismy
Dotace učebního bloku:   25
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozlišuje druhy převodů a mechanizmů, popíše jejich složení, princip činnosti, použití ve vozidlech, dopravních a pracovních strojích
  • vypočítává základní parametry převodů a mechanizmů
  • zvažuje možné využití strojů, popř. jejich jednotlivých agregátů či komponent v automobilovém opravárenství s ohledem na potřeby a podmínky konkrétních pracovišť

- druhy mechanických převodů

- ostatní převody

 

Zdvihací, dopravní a manipulační stroje a zařízení
Dotace učebního bloku:   15
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • posuzuje možnosti uplatnění jednotlivých strojů a zařízení v automobilovém opravárenství s ohledem na jejich rentabilitu, potřeby a podmínky konkrétních pracovišť
  • rozlišuje základní druhy pracovních a hnacích strojů, jejich konstrukční uspořádání a principy činnosti

- navíjedla

- kladkostroje

- jeřáby

- dopravníky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČDS

- vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků a vytváří a upravuje vlastní digitální obsah v různých formátech

Pracovní a hnací stroje
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozlišuje a hodnotí stroje a zařízení podle jejich relevantních parametrů
  • zvažuje možné využití strojů, popř. jejich jednotlivých agregátů či komponent v automobilovém opravárenství s ohledem na potřeby a podmínky konkrétních pracovišť

- čerpadla

- kompresory

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČŽP

- posuzuje vliv čerpadel a kompresorů na životní prostředí

Hydromechanika
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • aplikuje základní zákony a jevy hydromechaniky, termomechaniky plynů, základní vratné změny stavu plynu a sdílení tepla na děje, vznikající při provozu vozidel

- hydromechanika čerpadel

Termomechanika
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • aplikuje základní zákony a jevy hydromechaniky, termomechaniky plynů, základní vratné změny stavu plynu a sdílení tepla na děje, vznikající při provozu vozidel

- termomechanika plynů

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • být motivováni k celoživotnímu učení, překonávat překážky a být vytrvalí v zájmu úspěšnosti učení
  • získávat, zpracovávat a osvojovat si nové znalosti a dovednosti, vyhledávat a využívat dostupné možnosti a prostředky k učení, pomoc a podporu
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje, umět systematizovat a aplikovat získané znalosti a zkušenosti v práci i v životě
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikání
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní kariéře, být připraveni přizpůsobovat se měnícím pracovním podmínkám a celoživotně se vzdělávat
Digitální kompetence
  • získává, posuzuje, spravuje, sdílí a sděluje data, informace a digitální obsah v různých formátech v osobní či profesní komunitě; k tomu volí efektivní postupy, strategie a způsoby, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
Kompetence k řešení problémů
  • zvolit optimální potup řešení, zdůvodnit jej a vysvětlit postup řešení jiným lidem, vyhodnotit výsledek
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení, volit prostředky vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných, vhodně se prezentovat, zpracovávat souvislé, obsahově i stylisticky náročnější texty
  • vést konstruktivní dialog, formulovat a obhajovat své názory a postoje ústně i písemně a způsobem odpovídajícím dané situaci, adekvátně reagovat na projevy druhých lidí
  • zaznamenávat písemně podstatné myšlenky a údaje z textů a projevů jiných lidí (přednášek, diskusí, porad apod.)
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • chápat význam kvalitního životního prostředí pro člověka a jednat v duchu udržitelného rozvoje; uvědomovat si odpovědnost za vlastní život a spoluodpovědnost při zabezpečování ochrany života a zdraví ostatních

Odborné kompetence

Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:
  • chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem
Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
Organizačně zajišťovat opravárenské a servisní činnosti silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • pracovali s normami a odbornou literaturou