Učební osnovy

2. ročník


Diagnostická měření


2  týdně, P
Diagnostika zapalovací soustavy
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyhodnocuje výsledky diagnostických měření porovnáním s právními a technickými ustanoveními o technickém stavu vozidel
  • určuje s použitím měřidel, měřicích přístrojů a diagnostických prostředků a zařízení technický stav vozidel, identifikuje a lokalizuje závady jejich jednotlivých agregátů a prvků, kontroluje a nastavuje předepsané parametry

- metody a postupy diagnostiky kontaktního zapalování
- metody a postupy diagnostiky tranzistorového zapalování
- metody a postupy diagnostiky elektronického zapalování
- metody a postupy diagnostiky plněelektronického zapalování
- praktické měření na vozidle

Diagnostika systémů řízení zážehového motoru
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyhodnocuje výsledky diagnostických měření porovnáním s právními a technickými ustanoveními o technickém stavu vozidel
  • určuje s použitím měřidel, měřicích přístrojů a diagnostických prostředků a zařízení technický stav vozidel, identifikuje a lokalizuje závady jejich jednotlivých agregátů a prvků, kontroluje a nastavuje předepsané parametry

- metody a postupy diagnostiky diagnostiky systému řízení motoru
- sériová diagnostika systému řízení motoru
- paralelní diagnostika snímačů a akčních členů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČŽP

- rozlišuje vztah mezi správnou činností soustavy a vlivem činnosti motoru na životní prostředí

ČDS

- vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků a vytváří a upravuje vlastní digitální obsah v různých formátech

Diagnostika palivového obvodu zážehových motorů
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyhodnocuje výsledky diagnostických měření porovnáním s právními a technickými ustanoveními o technickém stavu vozidel
  • určuje s použitím měřidel, měřicích přístrojů a diagnostických prostředků a zařízení technický stav vozidel, identifikuje a lokalizuje závady jejich jednotlivých agregátů a prvků, kontroluje a nastavuje předepsané parametry

- zásady přístupu k diagnostice palivového obvodu

- praktické měření na vozidle

Diagnostika systémů řízení vznětového motoru
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyhodnocuje výsledky diagnostických měření porovnáním s právními a technickými ustanoveními o technickém stavu vozidel
  • určuje s použitím měřidel, měřicích přístrojů a diagnostických prostředků a zařízení technický stav vozidel, identifikuje a lokalizuje závady jejich jednotlivých agregátů a prvků, kontroluje a nastavuje předepsané parametry

- metody a postupy diagnostiky diagnostiky systému řízení motoru
- sériová diagnostika systému řízení motoru
- paralelní diagnostika snímačů a akčních členů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČŽP

- rozlišuje vztah mezi správnou činností soustavy a vlivem činnosti motoru na životní prostředí

ČDS

- vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků a vytváří a upravuje vlastní digitální obsah v různých formátech

Diagnostika palivového obvodu vznětového motoru
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyhodnocuje výsledky diagnostických měření porovnáním s právními a technickými ustanoveními o technickém stavu vozidel
  • určuje s použitím měřidel, měřicích přístrojů a diagnostických prostředků a zařízení technický stav vozidel, identifikuje a lokalizuje závady jejich jednotlivých agregátů a prvků, kontroluje a nastavuje předepsané parametry

- zásady přístupu k diagnostice palivového obvodu

- praktické měření na vozidle

Diagnostika komfortních systémů
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyhodnocuje výsledky diagnostických měření porovnáním s právními a technickými ustanoveními o technickém stavu vozidel
  • určuje s použitím měřidel, měřicích přístrojů a diagnostických prostředků a zařízení technický stav vozidel, identifikuje a lokalizuje závady jejich jednotlivých agregátů a prvků, kontroluje a nastavuje předepsané parametry

- diagnostika klimatizace

- elektrické ovládání dveří a sedadel

- praktické měření na vozidle

Měření výkonu motoru
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyhodnocuje výsledky diagnostických měření porovnáním s právními a technickými ustanoveními o technickém stavu vozidel
  • určuje s použitím měřidel, měřicích přístrojů a diagnostických prostředků a zařízení technický stav vozidel, identifikuje a lokalizuje závady jejich jednotlivých agregátů a prvků, kontroluje a nastavuje předepsané parametry

- metody a postupy měření výkonu
- praktické měření výkonu na válcové výkonové zkušebně

Informační programy
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyhodnocuje výsledky diagnostických měření porovnáním s právními a technickými ustanoveními o technickém stavu vozidel
  • formuluje problém a požadavky na jeho řešení; získává potřebné informace, posuzuje jejich využitelnost a dostatek (úplnost) vzhledem k řešenému problému; používá systémový přístup k řešení problémů; pro řešení problému sestaví model
  • formuluje problém a požadavky na jeho řešení; získává potřebné informace, posuzuje jejich využitelnost a dostatek (úplnost) vzhledem k řešenému problému; používá systémový přístup k řešení problémů; pro řešení problému sestaví model

- práce s informačními systémy

- data a informace, interpretace dat

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČDS

- získává data, informace a obsah z různých zdrojů v digitálním prostředí; při vyhledávání používá různé strategie; získaná data a informace kriticky hodnotí, posuzuje jejich spolehlivost a úplnost

Opakování učiva k MZ
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyhodnocuje výsledky diagnostických měření porovnáním s právními a technickými ustanoveními o technickém stavu vozidel
  • určuje s použitím měřidel, měřicích přístrojů a diagnostických prostředků a zařízení technický stav vozidel, identifikuje a lokalizuje závady jejich jednotlivých agregátů a prvků, kontroluje a nastavuje předepsané parametry

- praktické měření na vozidlech - opakování

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
  • být motivováni k celoživotnímu učení, překonávat překážky a být vytrvalí v zájmu úspěšnosti učení
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje, umět systematizovat a aplikovat získané znalosti a zkušenosti v práci i v životě
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení od jiných lidí
Digitální kompetence
  • ovládá potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, včetně nástrojů z oblasti umělé inteligence, využívá je ve školním a pracovním prostředí i při zapojení do veřejného života; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění podle toho, jak se vyvíjejí dostupné možnosti a jak se mění jeho vlastní potřeby nebo pracovní prostředí a nástroje
Komunikativní kompetence
  • vést konstruktivní dialog, formulovat a obhajovat své názory a postoje ústně i písemně a způsobem odpovídajícím dané situaci, adekvátně reagovat na projevy druhých lidí

Odborné kompetence

Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:
  • chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem
  • znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
  • dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti
  • dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana)
Měřit a diagnostikovat technický stav silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • volili metody měření, měřicí pomůcky a diagnostické prostředky a zařízení pro zjišťování technického stavu vozidel
  • volili technologické postupy měření, diagnostiky, kontroly a přezkoušení funkčnosti vozidel, jejich agregátů a mechanizmů
  • vyhledávali relevantní údaje a parametry v manuálech, dílenských příručkách, katalozích ap.
  • měřili základní elektrické veličiny, ověřovali základní funkce elektrických a elektronických zařízení motorových vozidel
  • kontrolovali technický stav motorových a přípojných vozidel, identifikovali a lokalizovali závady jejich jednotlivých agregátů a prvků pomocí běžných i speciálních měřidel, měřicích přístrojů, diagnostických prostředků a zařízení
  • uplatňovali zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci včetně ochrany před účinky elektrického proudu, poskytovali první pomoc při úrazech elektrickým proudem
Provádět montáže, opravy a seřízení silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • volili a používali technologickou a servisní dokumentaci, katalogy náhradních dílů a manuály pro daný druh a typ vozidla
  • získávali relevantní informace čtením schémat tekutinových a elektrických rozvodů