Učební osnovy

2. ročník


Diagnostika


2  týdně, P
Údržba, diagnostika a opravy převodového ústrojí
Dotace učebního bloku:   7
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • určuje s použitím měřidel, měřicích přístrojů a diagnostických prostředků a zařízení technický stav vozidel, identifikuje a lokalizuje závady jejich jednotlivých agregátů a prvků, kontroluje a nastavuje předepsané parametry
  • vyhodnocuje výsledky diagnostických měření porovnáním s právními a technickými ustanoveními o technickém stavu vozidel
  • stanovuje technologické postupy údržby a oprav vozidel
  • stanovuje diagnostická opatření a rozsah oprav
  • volí způsob kontroly součástí a dílů a stanovuje způsoby renovace součástí
  • získává data potřebná pro diagnostiku a opravy jednotlivých typů vozidel, ukládá je a připravuje jako podklady k dalšímu využití

- údržba, diagnostika a opravy, typické závady převodových ústrojí
 

Údržba, diagnostika a opravy motoru
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • určuje s použitím měřidel, měřicích přístrojů a diagnostických prostředků a zařízení technický stav vozidel, identifikuje a lokalizuje závady jejich jednotlivých agregátů a prvků, kontroluje a nastavuje předepsané parametry
  • vyhodnocuje výsledky diagnostických měření porovnáním s právními a technickými ustanoveními o technickém stavu vozidel
  • navrhuje či doporučuje opatření k zabezpečení náležitého technického stavu kontrolovaných vozidel
  • posuzuje životnost jednotlivých součástí a dílů vozidel
  • stanovuje technologické postupy údržby a oprav vozidel
  • stanovuje diagnostická opatření a rozsah oprav
  • volí způsob kontroly součástí a dílů a stanovuje způsoby renovace součástí

- údržba, diagnostika a opravy, typické závady motoru
 

Údržba, diagnostika a opravy mazací a chladící soustavy
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • stanovuje technologické postupy údržby a oprav vozidel
  • stanovuje diagnostická opatření a rozsah oprav
  • volí způsob kontroly součástí a dílů a stanovuje způsoby renovace součástí

- údržba, diagnostika a opravy, typické závady mazání motoru
- údržba, diagnostika a opravy, typické závady chlazení motorů
 

Údržba, diagnostika a opravy palivové soustavy zážehového motoru
Dotace učebního bloku:   7
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • stanovuje technologické postupy údržby a oprav vozidel
  • stanovuje diagnostická opatření a rozsah oprav
  • volí způsob kontroly součástí a dílů a stanovuje způsoby renovace součástí
  • získává data potřebná pro diagnostiku a opravy jednotlivých typů vozidel, ukládá je a připravuje jako podklady k dalšímu využití

- údržba, diagnostika a opravy, typické závady palivových soustav zážehových motorů
 

Údržba, diagnostika a opravy palivové sosutavy vznětového motoru
Dotace učebního bloku:   7
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • stanovuje technologické postupy údržby a oprav vozidel
  • stanovuje diagnostická opatření a rozsah oprav
  • volí způsob kontroly součástí a dílů a stanovuje způsoby renovace součástí

- údržba, diagnostika a opravy, typické závady palivových soustav vznětových motorů

Údržba, diagnostika a opravy vozidel s alternativními pohony
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • navrhuje či doporučuje opatření k zabezpečení náležitého technického stavu kontrolovaných vozidel
  • diagnostikuje a vyměňuje vysokonapěťové komponenty elektrických a hybridních vozidel
  • stanovuje technologické postupy údržby a oprav vozidel
  • stanovuje diagnostická opatření a rozsah oprav

- údržba, diagnostika a opravy, typické závady vozidel s alternativními pohony

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČŽP

- orientuje se v souvislostech mezi technickým stavem vozidla a jeho vlivem na životní prostředí

Údržba, diagnostika a opravy elektronických systémů výbavy
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • určuje s použitím měřidel, měřicích přístrojů a diagnostických prostředků a zařízení technický stav vozidel, identifikuje a lokalizuje závady jejich jednotlivých agregátů a prvků, kontroluje a nastavuje předepsané parametry
  • vyhodnocuje výsledky diagnostických měření porovnáním s právními a technickými ustanoveními o technickém stavu vozidel
  • stanovuje diagnostická opatření a rozsah oprav
  • získává data potřebná pro diagnostiku a opravy jednotlivých typů vozidel, ukládá je a připravuje jako podklady k dalšímu využití

- údržba, diagnostika a opravy, typické závady komfortních systémů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČDS

- získává data, informace a obsah z různých zdrojů v digitálním prostředí; při vyhledávání používá různé strategie; získaná data a informace kriticky hodnotí, posuzuje jejich spolehlivost a úplnost

STK a SME
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • provádí úkony k zabezpečení provozuschopnosti motorových a přípojných vozidel týkající se měření emisí a kontroly technického stavu
  • zaznamenává provedené úkony v předepsané dokumentaci vozidel
  • zajišťuje provoz stanic technické kontroly a stanic měření emisí

- platné vyhlášky a zákony

- uspořádání, vybavení

- činnost
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČŽP

- orientuje se v souvislostech mezi technickým stavem vozidla a jeho vlivem na životní prostředí

Údržba vozidel a technická dokumentace
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • provádí úkony k zabezpečení provozuschopnosti motorových a přípojných vozidel týkající se měření emisí a kontroly technického stavu
  • zaznamenává provedené úkony v předepsané dokumentaci vozidel
  • stanovuje diagnostická opatření a rozsah oprav
  • získává data potřebná pro diagnostiku a opravy jednotlivých typů vozidel, ukládá je a připravuje jako podklady k dalšímu využití

- preventivní údržba a ošetřování vozidel

Zkoušky pohybových vlastností a hospodárnosti vozidel
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • organizuje a řídí odstraňování provozních závad motorových a přípojných vozidel
  • provádí funkční zkoušky agregátů a jízdní zkoušky opravených vozidel

- zkoušení vozidel
 

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
  • ovládat různé metody učení a užívat osobní strategie učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • být motivováni k celoživotnímu učení, překonávat překážky a být vytrvalí v zájmu úspěšnosti učení
  • získávat, zpracovávat a osvojovat si nové znalosti a dovednosti, vyhledávat a využívat dostupné možnosti a prostředky k učení, pomoc a podporu
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje, umět systematizovat a aplikovat získané znalosti a zkušenosti v práci i v životě
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení od jiných lidí
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikání
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní kariéře, být připraveni přizpůsobovat se měnícím pracovním podmínkám a celoživotně se vzdělávat
  • mít přehled o možnostech uplatnění na trhu práce v daném oboru, požadavcích na výkon odborné kvalifikace a o základních pracovně-právních vztazích
Digitální kompetence
  • ovládá potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, včetně nástrojů z oblasti umělé inteligence, využívá je ve školním a pracovním prostředí i při zapojení do veřejného života; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění podle toho, jak se vyvíjejí dostupné možnosti a jak se mění jeho vlastní potřeby nebo pracovní prostředí a nástroje

Odborné kompetence

Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:
  • chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem
  • znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
  • osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik
  • znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce)
  • byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout
Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
  • dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti
  • dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana)
Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:
  • znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení
  • efektivně hospodařili s finančními prostředky
  • nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí
Měřit a diagnostikovat technický stav silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • aplikovali poznatky elektrotechniky a elektroniky při diagnostikování motorových vozidel a používání diagnostických přístrojů
  • rozlišovali základní automatizační obvody, bloky, přístroje a součástky, jejich vlastnosti a použití v motorových vozidlech a v autoopravárenství
  • volili metody měření, měřicí pomůcky a diagnostické prostředky a zařízení pro zjišťování technického stavu vozidel
  • volili technologické postupy měření, diagnostiky, kontroly a přezkoušení funkčnosti vozidel, jejich agregátů a mechanizmů
  • vyhledávali relevantní údaje a parametry v manuálech, dílenských příručkách, katalozích ap.
  • měřili základní elektrické veličiny, ověřovali základní funkce elektrických a elektronických zařízení motorových vozidel
  • kontrolovali technický stav motorových a přípojných vozidel, identifikovali a lokalizovali závady jejich jednotlivých agregátů a prvků pomocí běžných i speciálních měřidel, měřicích přístrojů, diagnostických prostředků a zařízení
  • uplatňovali zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci včetně ochrany před účinky elektrického proudu, poskytovali první pomoc při úrazech elektrickým proudem
Provádět montáže, opravy a seřízení silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • dodržovali zásady skladování a používání ropných produktů a jejich ekologické likvidace
  • používali v případě potřeby základní hasební prostředky a zařízení
  • volili a používali technologickou a servisní dokumentaci, katalogy náhradních dílů a manuály pro daný druh a typ vozidla
  • získávali relevantní informace čtením schémat tekutinových a elektrických rozvodů
  • vedli základní evidenci o vykonané práci, ohodnotili kvalitu a množství vlastní činnosti
  • opravovali motorová a přípojná vozidla, a to jak výměnou dílů, tak jejich opravou či úpravou
  • volili a nahrazovali součástky, kinematické a tekutinové mechanismy, elektrické a elektronické prvky, provozní náplně a pomocné hmoty (tmely, lepidla apod.), používané ve vozidlech
  • volili vhodné součástky, mechanismy, elektrické přístroje, běžné i speciální montážní nářadí, ruční mechanizované nářadí, dopravní a zdvihací stroje a jiná pomocná zařízení
  • prováděli veškeré úkony údržby, ošetřování a seřizování motorových a přípojných vozidel, jejich záruční i pozáruční prohlídky
  • přezkušovali jednotlivé funkční celky, systémy a agregáty vozidel, prováděli jízdní zkoušky vozidel
Organizačně zajišťovat opravárenské a servisní činnosti silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • pracovali s normami a odbornou literaturou
  • stanovovali potřebu oprav silničních vozidel, jejich rozsah a způsob
  • stanovovali opravárenské úkony, potřebu náhradních dílů, materiálů, nářadí a přípravků pro údržbu, opravu a seřízení vozidel
  • volili způsob přezkoušení a předání vozidel