Střední škola technická a dopravní, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace
Učební osnovy
2. ročník
Diagnostika
Údržba, diagnostika a opravy převodového ústrojíDotace učebního bloku:
7
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- údržba, diagnostika a opravy, typické závady převodových ústrojí |
Údržba, diagnostika a opravy motoruDotace učebního bloku:
10
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- údržba, diagnostika a opravy, typické závady motoru |
Údržba, diagnostika a opravy mazací a chladící soustavyDotace učebního bloku:
6
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- údržba, diagnostika a opravy, typické závady mazání motoru |
Údržba, diagnostika a opravy palivové soustavy zážehového motoruDotace učebního bloku:
7
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- údržba, diagnostika a opravy, typické závady palivových soustav zážehových motorů |
Údržba, diagnostika a opravy palivové sosutavy vznětového motoruDotace učebního bloku:
7
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- údržba, diagnostika a opravy, typické závady palivových soustav vznětových motorů |
Údržba, diagnostika a opravy vozidel s alternativními pohonyDotace učebního bloku:
8
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- údržba, diagnostika a opravy, typické závady vozidel s alternativními pohony |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ČŽP - orientuje se v souvislostech mezi technickým stavem vozidla a jeho vlivem na životní prostředí |
Údržba, diagnostika a opravy elektronických systémů výbavyDotace učebního bloku:
6
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- údržba, diagnostika a opravy, typické závady komfortních systémů |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ČDS - získává data, informace a obsah z různých zdrojů v digitálním prostředí; při vyhledávání používá různé strategie; získaná data a informace kriticky hodnotí, posuzuje jejich spolehlivost a úplnost |
STK a SMEDotace učebního bloku:
5
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- platné vyhlášky a zákony - uspořádání, vybavení - činnost |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ČŽP - orientuje se v souvislostech mezi technickým stavem vozidla a jeho vlivem na životní prostředí |
Údržba vozidel a technická dokumentaceDotace učebního bloku:
4
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- preventivní údržba a ošetřování vozidel |
Zkoušky pohybových vlastností a hospodárnosti vozidelDotace učebního bloku:
4
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- zkoušení vozidel |
Klíčové kompetence
Kompetence k celoživotnímu učení
- znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
- ovládat různé metody učení a užívat osobní strategie učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
- být motivováni k celoživotnímu učení, překonávat překážky a být vytrvalí v zájmu úspěšnosti učení
- získávat, zpracovávat a osvojovat si nové znalosti a dovednosti, vyhledávat a využívat dostupné možnosti a prostředky k učení, pomoc a podporu
- využívat ke svému učení různé informační zdroje, umět systematizovat a aplikovat získané znalosti a zkušenosti v práci i v životě
- sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení od jiných lidí
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikání
- mít odpovědný postoj k vlastní profesní kariéře, být připraveni přizpůsobovat se měnícím pracovním podmínkám a celoživotně se vzdělávat
- mít přehled o možnostech uplatnění na trhu práce v daném oboru, požadavcích na výkon odborné kvalifikace a o základních pracovně-právních vztazích
Digitální kompetence
- ovládá potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, včetně nástrojů z oblasti umělé inteligence, využívá je ve školním a pracovním prostředí i při zapojení do veřejného života; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění podle toho, jak se vyvíjejí dostupné možnosti a jak se mění jeho vlastní potřeby nebo pracovní prostředí a nástroje
Odborné kompetence
Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce)
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout
Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana)
Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení
- efektivně hospodařili s finančními prostředky
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí
Měřit a diagnostikovat technický stav silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
- aplikovali poznatky elektrotechniky a elektroniky při diagnostikování motorových vozidel a používání diagnostických přístrojů
- rozlišovali základní automatizační obvody, bloky, přístroje a součástky, jejich vlastnosti a použití v motorových vozidlech a v autoopravárenství
- volili metody měření, měřicí pomůcky a diagnostické prostředky a zařízení pro zjišťování technického stavu vozidel
- volili technologické postupy měření, diagnostiky, kontroly a přezkoušení funkčnosti vozidel, jejich agregátů a mechanizmů
- vyhledávali relevantní údaje a parametry v manuálech, dílenských příručkách, katalozích ap.
- měřili základní elektrické veličiny, ověřovali základní funkce elektrických a elektronických zařízení motorových vozidel
- kontrolovali technický stav motorových a přípojných vozidel, identifikovali a lokalizovali závady jejich jednotlivých agregátů a prvků pomocí běžných i speciálních měřidel, měřicích přístrojů, diagnostických prostředků a zařízení
- uplatňovali zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci včetně ochrany před účinky elektrického proudu, poskytovali první pomoc při úrazech elektrickým proudem
Provádět montáže, opravy a seřízení silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
- dodržovali zásady skladování a používání ropných produktů a jejich ekologické likvidace
- používali v případě potřeby základní hasební prostředky a zařízení
- volili a používali technologickou a servisní dokumentaci, katalogy náhradních dílů a manuály pro daný druh a typ vozidla
- získávali relevantní informace čtením schémat tekutinových a elektrických rozvodů
- vedli základní evidenci o vykonané práci, ohodnotili kvalitu a množství vlastní činnosti
- opravovali motorová a přípojná vozidla, a to jak výměnou dílů, tak jejich opravou či úpravou
- volili a nahrazovali součástky, kinematické a tekutinové mechanismy, elektrické a elektronické prvky, provozní náplně a pomocné hmoty (tmely, lepidla apod.), používané ve vozidlech
- volili vhodné součástky, mechanismy, elektrické přístroje, běžné i speciální montážní nářadí, ruční mechanizované nářadí, dopravní a zdvihací stroje a jiná pomocná zařízení
- prováděli veškeré úkony údržby, ošetřování a seřizování motorových a přípojných vozidel, jejich záruční i pozáruční prohlídky
- přezkušovali jednotlivé funkční celky, systémy a agregáty vozidel, prováděli jízdní zkoušky vozidel
Organizačně zajišťovat opravárenské a servisní činnosti silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
- pracovali s normami a odbornou literaturou
- stanovovali potřebu oprav silničních vozidel, jejich rozsah a způsob
- stanovovali opravárenské úkony, potřebu náhradních dílů, materiálů, nářadí a přípravků pro údržbu, opravu a seřízení vozidel
- volili způsob přezkoušení a předání vozidel