Učební osnovy

2. ročník


Ekonomika


1  týdně, P
Marketing
Dotace učebního bloku:   16
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí, co je marketingová strategie
  • zpracuje jednoduchý průzkum trhu
  • na příkladu ukáže použití nástrojů marketingu v oboru

- podstata marketingu
- průzkum trhu
- produkt, cena, distribuce, propagace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČDS

- běžně a samozřejmě využívá vhodné digitální technologie a jejich kombinace k naplnění svých potřeb; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění dle svých možností a potřeb

Management
Dotace učebního bloku:   16
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí tři úrovně managementu
  • popíše základní zásady řízení
  • zhodnotí využití motivačních nástrojů v oboru

- dělení managementu
- funkce managementu - plánování, organizování, vedení, kontrolování

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
  • ovládat různé metody učení a užívat osobní strategie učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • být motivováni k celoživotnímu učení, překonávat překážky a být vytrvalí v zájmu úspěšnosti učení
  • získávat, zpracovávat a osvojovat si nové znalosti a dovednosti, vyhledávat a využívat dostupné možnosti a prostředky k učení, pomoc a podporu
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje, umět systematizovat a aplikovat získané znalosti a zkušenosti v práci i v životě
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení od jiných lidí
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikání
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní kariéře, být připraveni přizpůsobovat se měnícím pracovním podmínkám a celoživotně se vzdělávat
  • mít přehled o možnostech uplatnění na trhu práce v daném oboru, požadavcích na výkon odborné kvalifikace a o základních pracovně-právních vztazích
  • mít přehled o zdrojích informací a poradenských službách týkajících se vzdělávání a trhu práce
  • jednat aktivně při hledání zaměstnání, vhodně komunikovat s potenciálními zaměstnavateli, prezentovat sebe i svoji odbornost
  • rozumět podstatě a principům podnikání, mít představu o právních, ekonomických, administrativních, osobnostních a etických aspektech soukromého podnikání
Kompetence k řešení problémů
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných, vhodně se prezentovat, zpracovávat souvislé, obsahově i stylisticky náročnější texty
  • vést konstruktivní dialog, formulovat a obhajovat své názory a postoje ústně i písemně a způsobem odpovídajícím dané situaci, adekvátně reagovat na projevy druhých lidí
Matematická a finanční gramotnost
  • zvládat řešení svých sociálních i ekonomických záležitostí s ohledem na měnící se životní situace, být finančně gramotní
  • orientovat se v problematice peněz a cen, být schopni vést pracovní, rodinný i osobní rozpočet včetně správy finančních aktiv i závazků

Odborné kompetence

Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:
  • zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady
  • efektivně hospodařili s finančními prostředky