Učební osnovy

2. ročník


Elektrická měření


2  týdně, P
Bezpečnostní zásady při elektrických měřeních
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • seznamuje se s provozním laboratorním řádem pro elektrická měření
  • dodržuje ustanovení zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při elektrických měřeních
  • dodržuje ustanovení zásad protipožární prevence
  • vysvětluje zásady pro poskytování první pomoci při úrazu elektrickým proudem

- provozní laboratorní řád
- pravidla bezpečnosti a ochrany zdraví při elektrických měřeních
- pravidla protipožární prevence
- pravidla poskytování první pomoci při úrazu elekrickým proudem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČSP

- dodržuje zásady bezpečnosti práce

Zpracování naměřených hodnot
Dotace učebního bloku:   9
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • správně používá metodické návody
  • zpracovává výsledky měření do přehledných tabulek a grafů
  • zaznamenává a vyhodnocuje výsledky elektrických měření

- postupy měření a metodické návody
- vizualizace výsledků, přehledné zobrazení

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČDS

- vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků a vytváří a upravuje vlastní digitální obsah v různých formátech

Měření elektrických veličin
Dotace učebního bloku:   50
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • volí vhodnou měřicí metodu, sestavuje měřicí obvody
  • volí odpovídající měřicí přístroje v závislosti na metodě a charakteru měření
  • ověřuje a kontroluje správnou činnost měřicích přístrojů
  • měří elektrické veličiny a jejich změny
  • odečítá a vyhodnocuje údaje měřicích přístrojů, interpretuje naměřené výsledky

- napětí (analogové a číslicové měřicí přístroje, osciloskopy)
- proud (analogové a číslicové měřicí přístroje)
- odpor, kapacita, indukčnost (přímá, nepřímá měření)
- elektrická práce a výkon (přímá, nepřímá měření)
- kmitočet, fázový posuv (osciloskopická měření)
- charakteristiky a parametry běžných elektronických prvků  (lineární, nelineární prvky) a integrovaných obvodů
- měření charakteristik vybraných elektrických zařízení (usměrňovače, frekvenční měniče, R L C prvky, třífázová soustava, logické členy, netočivé a točivé stroje)

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • ovládat různé metody učení a užívat osobní strategie učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikání
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní kariéře, být připraveni přizpůsobovat se měnícím pracovním podmínkám a celoživotně se vzdělávat
Digitální kompetence
  • ovládá potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, včetně nástrojů z oblasti umělé inteligence, využívá je ve školním a pracovním prostředí i při zapojení do veřejného života; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění podle toho, jak se vyvíjejí dostupné možnosti a jak se mění jeho vlastní potřeby nebo pracovní prostředí a nástroje
Kompetence k řešení problémů
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • vést konstruktivní dialog, formulovat a obhajovat své názory a postoje ústně i písemně a způsobem odpovídajícím dané situaci, adekvátně reagovat na projevy druhých lidí

Odborné kompetence

Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
Měřit a diagnostikovat technický stav silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • volili metody měření, měřicí pomůcky a diagnostické prostředky a zařízení pro zjišťování technického stavu vozidel
  • měřili základní elektrické veličiny, ověřovali základní funkce elektrických a elektronických zařízení motorových vozidel
  • uplatňovali zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci včetně ochrany před účinky elektrického proudu, poskytovali první pomoc při úrazech elektrickým proudem