Profil absolventa


Popis uplatnění absolventa v praxi
(výčet typických pracovních činností, pozic či povolání)

 

• Absolvent je připravován na pozice ve středních technickohospodářských funkcích pro organizace provádějící činnosti v oblasti údržby a oprav silničních vozidel s důrazem na diagnostiku elektrických a elektronických systémů automobilů. Možnosti uplatnění absolventa vyplývají také z legislativního rámce provozování opravárenských organizací a podnikání v této oblasti obsaženého ve studiu.
• Mezi typické funkce a pozice absolventa lze zařadit přejímacího technika, pracovníka organizujícího údržbu a opravy silničních vozidel osobní nebo nákladní dopravy ( technik silniční dopravy, mistr silniční dopravy), diagnostika, revizního technika, vedoucího autoservisu a další technické funkce při jejichž výkonu je nepostradatelná důkladná znalost konstrukce silničních vozidel a zásad jejich údržby a oprav. Získané dovednosti umožní absolventům uplatnit se rovněž na Stanicích technické kontroly a Stanicích měření emisí.
• S využitím odborných kompetencí z oblasti obecného strojírenství je absolvent vhodný pro uplatnění na technických funkcích v automobilovém průmyslu a u subdodavatelů vytvářejících produkty pro tuto oblast strojírenství.

Způsob ukončení vzdělávání a potvrzení dosaženého vzdělání, stupeň dosaženého vzdělání:

 

• Maturitní zkouška, dokladem o získání středního vzdělání s maturitní zkouškou je vysvědčení o maturitní zkoušce.
• Konání maturitní zkoušky se řídí školským zákonem a příslušným prováděcím předpisem.
• Dosažený stupeň vzdělání - Střední vzdělání s maturitní zkouškou.

Klíčové kompetence

  • Kompetence k celoživotnímu učení

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání.
  • Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikání

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení.
  • Personální a sociální kompetence

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů.
  • Digitální kompetence

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni se orientovat v digitálním prostředí a využívat digitální technologie bezpečně, sebejistě, kriticky a tvořivě při práci, při učení, ve volném čase i při svém zapojení do společenského života
  • Kompetence k řešení problémů

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni řešit samostatně běžné pracovní i mimopracovní problémy.
  • Komunikativní kompetence

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích.
  • Matematická a finanční gramotnost

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích.
  • Občanské kompetence a kulturní povědomí

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s trvale udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury.

Odborné kompetence

  • Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

    • Dbali na bezpečnost a ochranu zdraví při práci
  • Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

    • Usilovali o co nejvyšší kvalitu své práce
  • Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

    • Jednali ekonomicky a ekologicky při vykonávání pracovních činností v běžném životě
  • Měřit a diagnostikovat technický stav silničních vozidel, tzn. aby absolventi:

    • Ovládali diagnostická zařízení pro diagnostiku silničních vozidel
    • Prováděli diagnostiku silničních vozidel
  • Provádět montáže, opravy a seřízení silničních vozidel, tzn. aby absolventi:

    • Dodržovali zásady bezpečnosti, ochrany zdraví při práci, protipožární ochrany, manipulace a skladování látek
    • Volili metody a postupy údržby a oprav silničních vozidel
    • Prováděli opravy silničních vozidel
    • Prováděli údržbu a diagnostiku silničních vozidel
  • Organizačně zajišťovat opravárenské a servisní činnosti silničních vozidel, tzn. aby absolventi:

    • Prováděli úkony v souvislosti s příjmem vozidla do opravny
    • Vedli pracovní kolektiv a uplatňovali metody plánování opravárenských činností
    • Vedli dokumentaci v souvislosti s opravou vozidla a chodem opravárenské organizace
    • Pracovali s technickou literaturou
    • Využívali technické materiály a pracovali s nimi