Střední škola technická a dopravní, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace
Profil absolventa
Popis uplatnění absolventa v praxi
(výčet typických pracovních činností, pozic či povolání)
• Absolvent je připravován na pozice ve středních technickohospodářských funkcích pro organizace provádějící činnosti v oblasti údržby a oprav silničních vozidel s důrazem na diagnostiku elektrických a elektronických systémů automobilů. Možnosti uplatnění absolventa vyplývají také z legislativního rámce provozování opravárenských organizací a podnikání v této oblasti obsaženého ve studiu.
• Mezi typické funkce a pozice absolventa lze zařadit přejímacího technika, pracovníka organizujícího údržbu a opravy silničních vozidel osobní nebo nákladní dopravy ( technik silniční dopravy, mistr silniční dopravy), diagnostika, revizního technika, vedoucího autoservisu a další technické funkce při jejichž výkonu je nepostradatelná důkladná znalost konstrukce silničních vozidel a zásad jejich údržby a oprav. Získané dovednosti umožní absolventům uplatnit se rovněž na Stanicích technické kontroly a Stanicích měření emisí.
• S využitím odborných kompetencí z oblasti obecného strojírenství je absolvent vhodný pro uplatnění na technických funkcích v automobilovém průmyslu a u subdodavatelů vytvářejících produkty pro tuto oblast strojírenství.
Způsob ukončení vzdělávání a potvrzení dosaženého vzdělání, stupeň dosaženého vzdělání:
• Maturitní zkouška, dokladem o získání středního vzdělání s maturitní zkouškou je vysvědčení o maturitní zkoušce.
• Konání maturitní zkoušky se řídí školským zákonem a příslušným prováděcím předpisem.
• Dosažený stupeň vzdělání - Střední vzdělání s maturitní zkouškou.
Klíčové kompetence
-
Kompetence k celoživotnímu učení
-
Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání.
-
-
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikání
-
Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení.
-
-
Personální a sociální kompetence
-
Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů.
-
-
Digitální kompetence
-
Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni se orientovat v digitálním prostředí a využívat digitální technologie bezpečně, sebejistě, kriticky a tvořivě při práci, při učení, ve volném čase i při svém zapojení do společenského života
-
-
Kompetence k řešení problémů
-
Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni řešit samostatně běžné pracovní i mimopracovní problémy.
-
-
Komunikativní kompetence
-
Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích.
-
-
Matematická a finanční gramotnost
-
Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích.
-
-
Občanské kompetence a kulturní povědomí
-
Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s trvale udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury.
-
Odborné kompetence
-
Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:
-
Dbali na bezpečnost a ochranu zdraví při práci
-
-
Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:
-
Usilovali o co nejvyšší kvalitu své práce
-
-
Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:
-
Jednali ekonomicky a ekologicky při vykonávání pracovních činností v běžném životě
-
-
Měřit a diagnostikovat technický stav silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
-
Ovládali diagnostická zařízení pro diagnostiku silničních vozidel
-
Prováděli diagnostiku silničních vozidel
-
-
Provádět montáže, opravy a seřízení silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
-
Dodržovali zásady bezpečnosti, ochrany zdraví při práci, protipožární ochrany, manipulace a skladování látek
-
Volili metody a postupy údržby a oprav silničních vozidel
-
Prováděli opravy silničních vozidel
-
Prováděli údržbu a diagnostiku silničních vozidel
-
-
Organizačně zajišťovat opravárenské a servisní činnosti silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
-
Prováděli úkony v souvislosti s příjmem vozidla do opravny
-
Vedli pracovní kolektiv a uplatňovali metody plánování opravárenských činností
-
Vedli dokumentaci v souvislosti s opravou vozidla a chodem opravárenské organizace
-
Pracovali s technickou literaturou
-
Využívali technické materiály a pracovali s nimi
-