Učební osnovy

1. ročník


Technická mechanika


1  týdně, P
Statika tuhých těles
Dotace učebního bloku:   11
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá a převádí základní fyzikální veličiny mechaniky a jejich jednotky
  • stanoví statické zatížení tuhých těles, působící síly a momenty a výslednici sil
  • řeší rovnováhu soustavy sil

- základy statiky

- síla v rovině

- soustavy sil

Tření a pasivní odpory
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • stanoví těžiště těles
  • stanoví tření a pasivní odpory

- význam tření

- druhy tření

 

Mechanická práce
Dotace učebního bloku:   1
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • stanoví tření a pasivní odpory

- mechanická práce

Pružnost a pevnost
Dotace učebního bloku:   9
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozlišuje způsoby zatížení strojních částí a druhy jejich namáhání
  • kontroluje výpočtem namáhání strojních součástí

- význam pružnosti - pevnosti

- druhy namáhání

- vnitřní síly, vnější síly

- namáhání na tah - tlak

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČSP

- používá odborné a přesné výrazové prostředky a tím zvyšuje schopnost prezentace na trhu práce

Kinematika a teorie mechanismů
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá a převádí základní fyzikální veličiny mechaniky a jejich jednotky
  • aplikuje základní pravidla kinematiky a dynamiky na pohyb vozidel

- kinematika přímočarého pohybu

- kinematika rotačního pohybu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČDS

- využívá digitální technologie k vlastnímu vzdělávání a osobnímu rozvoji; buduje osobní vzdělávací prostředí; je schopen rozpoznat, kdy je třeba vlastní digitální kompetence zdokonalit nebo aktualizovat

Dynamika
Dotace učebního bloku:   1
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá a převádí základní fyzikální veličiny mechaniky a jejich jednotky
  • aplikuje základní pravidla kinematiky a dynamiky na pohyb vozidel

- dynamika pohybu vozidel

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
  • ovládat různé metody učení a užívat osobní strategie učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • být motivováni k celoživotnímu učení, překonávat překážky a být vytrvalí v zájmu úspěšnosti učení
Digitální kompetence
  • ovládá potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, včetně nástrojů z oblasti umělé inteligence, využívá je ve školním a pracovním prostředí i při zapojení do veřejného života; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění podle toho, jak se vyvíjejí dostupné možnosti a jak se mění jeho vlastní potřeby nebo pracovní prostředí a nástroje
Kompetence k řešení problémů
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
  • pojmenovat a analyzovat vzniklý problém (problematickou situaci) v celém jeho kontextu
  • zvolit optimální potup řešení, zdůvodnit jej a vysvětlit postup řešení jiným lidem, vyhodnotit výsledek
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení, volit prostředky vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných, vhodně se prezentovat, zpracovávat souvislé, obsahově i stylisticky náročnější texty
  • vést konstruktivní dialog, formulovat a obhajovat své názory a postoje ústně i písemně a způsobem odpovídajícím dané situaci, adekvátně reagovat na projevy druhých lidí
Matematická a finanční gramotnost
  • aplikovat matematické postupy a znalosti při řešení různých úkolů v běžných situacích včetně pracovních a pro další, zejména odborné vzdělávání

Odborné kompetence

Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:
  • chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem
Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku