Střední škola technická a dopravní, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace
Učební osnovy
1. ročník
Diagnostická měření
Základní bezpečnostní pravidla při diagnostice vozidelDotace učebního bloku:
2
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- BOZP při práci na vozidlech |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ČSP - dodržuje zásady bezpečnosti práce - orientuje se ve způsobech používání diagnostické techniky |
Sériová diagnostikaDotace učebního bloku:
8
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- význam sériové diagnostiky - praktické měření
|
Paralelní diagnostikaDotace učebního bloku:
12
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- motortester - funkce, připojení, základní měření |
Diagnostika stavu pracovního prostoru motoruDotace učebního bloku:
8
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- význam stavu a těsnosti spalovacího prostoru |
Diagnostika stavu zdrojové soustavyDotace učebního bloku:
16
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- metody a postupy zjišťování stavu zdrojové soustavy - diagnostika stavu baterií |
Diagnostika stavu spouštěcí soustavyDotace učebního bloku:
6
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- metody a postupy diagnostiky spouštěcího zařízení |
Diagnostika elektronických systémů podvozkuDotace učebního bloku:
8
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- diagnostika systémů stability jízdy - diagnostika řízení
|
Diagnostika vozidel s hybridním pohonemDotace učebního bloku:
4
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- bezpečnost - sériová diagnostika |
Klíčové kompetence
Kompetence k celoživotnímu učení
- znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
- být motivováni k celoživotnímu učení, překonávat překážky a být vytrvalí v zájmu úspěšnosti učení
- využívat ke svému učení různé informační zdroje, umět systematizovat a aplikovat získané znalosti a zkušenosti v práci i v životě
- sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení od jiných lidí
Digitální kompetence
- ovládá potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, včetně nástrojů z oblasti umělé inteligence, využívá je ve školním a pracovním prostředí i při zapojení do veřejného života; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění podle toho, jak se vyvíjejí dostupné možnosti a jak se mění jeho vlastní potřeby nebo pracovní prostředí a nástroje
Komunikativní kompetence
- vést konstruktivní dialog, formulovat a obhajovat své názory a postoje ústně i písemně a způsobem odpovídajícím dané situaci, adekvátně reagovat na projevy druhých lidí
Odborné kompetence
Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik
Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana)
Měřit a diagnostikovat technický stav silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
- volili metody měření, měřicí pomůcky a diagnostické prostředky a zařízení pro zjišťování technického stavu vozidel
- volili technologické postupy měření, diagnostiky, kontroly a přezkoušení funkčnosti vozidel, jejich agregátů a mechanizmů
- vyhledávali relevantní údaje a parametry v manuálech, dílenských příručkách, katalozích ap.
- měřili základní elektrické veličiny, ověřovali základní funkce elektrických a elektronických zařízení motorových vozidel
- kontrolovali technický stav motorových a přípojných vozidel, identifikovali a lokalizovali závady jejich jednotlivých agregátů a prvků pomocí běžných i speciálních měřidel, měřicích přístrojů, diagnostických prostředků a zařízení
- uplatňovali zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci včetně ochrany před účinky elektrického proudu, poskytovali první pomoc při úrazech elektrickým proudem
Provádět montáže, opravy a seřízení silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
- přezkušovali jednotlivé funkční celky, systémy a agregáty vozidel, prováděli jízdní zkoušky vozidel
Organizačně zajišťovat opravárenské a servisní činnosti silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
- pracovali s normami a odbornou literaturou