Učební osnovy

1. ročník


Diagnostická měření


2  týdně, P
Základní bezpečnostní pravidla při diagnostice vozidel
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • dodržuje ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence

- BOZP při práci na vozidlech

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČSP

- dodržuje zásady bezpečnosti práce - orientuje se ve způsobech používání diagnostické techniky

Sériová diagnostika
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • obsluhuje přístroje, stroje, měřicí a kontrolní pomůcky a zařízení

- význam sériové diagnostiky

- praktické měření

 

Paralelní diagnostika
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • obsluhuje přístroje, stroje, měřicí a kontrolní pomůcky a zařízení

- motortester - funkce, připojení, základní měření
- multimetry a multiskopy - funkce, připojení, základní měření
- další přístroje pro paralelní diagnostiku

Diagnostika stavu pracovního prostoru motoru
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • určuje s použitím měřidel, měřicích přístrojů a diagnostických prostředků a zařízení technický stav vozidel, identifikuje a lokalizuje závady jejich jednotlivých agregátů a prvků, kontroluje a nastavuje předepsané parametry

- význam stavu a těsnosti spalovacího prostoru
- metody a postupy zjišťování stavu spalovacího prostoru
- praktické zjišťování stavu spalovacího prostoru na vozidle

Diagnostika stavu zdrojové soustavy
Dotace učebního bloku:   16
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • dodržuje ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
  • určuje s použitím měřidel, měřicích přístrojů a diagnostických prostředků a zařízení technický stav vozidel, identifikuje a lokalizuje závady jejich jednotlivých agregátů a prvků, kontroluje a nastavuje předepsané parametry
  • obsluhuje přístroje, stroje, měřicí a kontrolní pomůcky a zařízení

- metody a postupy zjišťování stavu zdrojové soustavy

- diagnostika stavu baterií
- diagnostika dobíjení

Diagnostika stavu spouštěcí soustavy
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • dodržuje ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
  • určuje s použitím měřidel, měřicích přístrojů a diagnostických prostředků a zařízení technický stav vozidel, identifikuje a lokalizuje závady jejich jednotlivých agregátů a prvků, kontroluje a nastavuje předepsané parametry
  • obsluhuje přístroje, stroje, měřicí a kontrolní pomůcky a zařízení

- metody a postupy diagnostiky spouštěcího zařízení
- praktické měření spouštěče

Diagnostika elektronických systémů podvozku
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • dodržuje ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
  • určuje s použitím měřidel, měřicích přístrojů a diagnostických prostředků a zařízení technický stav vozidel, identifikuje a lokalizuje závady jejich jednotlivých agregátů a prvků, kontroluje a nastavuje předepsané parametry
  • obsluhuje přístroje, stroje, měřicí a kontrolní pomůcky a zařízení

- diagnostika systémů stability jízdy

- diagnostika řízení

 

Diagnostika vozidel s hybridním pohonem
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • dodržuje ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
  • obsluhuje přístroje, stroje, měřicí a kontrolní pomůcky a zařízení

- bezpečnost

- sériová diagnostika

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
  • být motivováni k celoživotnímu učení, překonávat překážky a být vytrvalí v zájmu úspěšnosti učení
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje, umět systematizovat a aplikovat získané znalosti a zkušenosti v práci i v životě
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení od jiných lidí
Digitální kompetence
  • ovládá potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, včetně nástrojů z oblasti umělé inteligence, využívá je ve školním a pracovním prostředí i při zapojení do veřejného života; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění podle toho, jak se vyvíjejí dostupné možnosti a jak se mění jeho vlastní potřeby nebo pracovní prostředí a nástroje
Komunikativní kompetence
  • vést konstruktivní dialog, formulovat a obhajovat své názory a postoje ústně i písemně a způsobem odpovídajícím dané situaci, adekvátně reagovat na projevy druhých lidí

Odborné kompetence

Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:
  • chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem
  • osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik
Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
  • dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti
  • dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana)
Měřit a diagnostikovat technický stav silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • volili metody měření, měřicí pomůcky a diagnostické prostředky a zařízení pro zjišťování technického stavu vozidel
  • volili technologické postupy měření, diagnostiky, kontroly a přezkoušení funkčnosti vozidel, jejich agregátů a mechanizmů
  • vyhledávali relevantní údaje a parametry v manuálech, dílenských příručkách, katalozích ap.
  • měřili základní elektrické veličiny, ověřovali základní funkce elektrických a elektronických zařízení motorových vozidel
  • kontrolovali technický stav motorových a přípojných vozidel, identifikovali a lokalizovali závady jejich jednotlivých agregátů a prvků pomocí běžných i speciálních měřidel, měřicích přístrojů, diagnostických prostředků a zařízení
  • uplatňovali zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci včetně ochrany před účinky elektrického proudu, poskytovali první pomoc při úrazech elektrickým proudem
Provádět montáže, opravy a seřízení silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • přezkušovali jednotlivé funkční celky, systémy a agregáty vozidel, prováděli jízdní zkoušky vozidel
Organizačně zajišťovat opravárenské a servisní činnosti silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • pracovali s normami a odbornou literaturou