Učební osnovy

1. ročník


Anglický jazyk


4  týdně, P
První lekce
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a diskusím rodilých mluvčích pronášeným ve standardním hovorovém tempu
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • pronese jednoduše zformulovaný monolog před publikem
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • zapojí se do hovoru bez přípravy
  • vyměňuje si informace, které jsou běžné při neformálních hovorech
  • zaznamená vzkazy volajících
  • vyplní jednoduchý neznámý formulář
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oboru vzdělání
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • používá stylisticky vhodné obraty umožňující nekonfliktní vztahy a komunikaci

Rodina a rodinné vztahy (Family and Relationships)

- reading

- listening

- grammar

- writing

- speaking

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ODS

- navozuje kontakty s lidmi, vyjednává, řeší konflikty - orientuje se v multikulturním prostředí - respektuje daná specifika jednotlivých zemí

Druhá lekce
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a diskusím rodilých mluvčích pronášeným ve standardním hovorovém tempu
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • experimentuje, zkouší a hledá způsob vyjádření srozumitelné pro posluchače
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • zapojí se do hovoru bez přípravy
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • používá opisné prostředky v neznámých situacích, při vyjadřování složitých myšlenek
  • uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce
  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oboru vzdělání
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace

Lidé a společnost (People and Society)

- reading

- listening

- grammar

- writing

- speaking

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČDS

- běžně a samozřejmě využívá vhodné digitální technologie a jejich kombinace k naplnění svých potřeb

Třetí lekce
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a diskusím rodilých mluvčích pronášeným ve standardním hovorovém tempu
  • rozpozná význam obecných sdělení a hlášení
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • zapojí se do hovoru bez přípravy
  • přeformuluje a objasní pronesené sdělení a zprostředkuje informaci dalším lidem
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • používá vhodně základní odbornou slovní zásobu ze svého studijního oboru
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oboru vzdělání

Bydlení (Housing)

- reading

- listening

- grammar

- writing

- speaking

Čtvrtá lekce
Dotace učebního bloku:   15
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • vyjadřuje se téměř bezchybně v běžných, předvídatelných situacích
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oboru vzdělání
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • používá stylisticky vhodné obraty umožňující nekonfliktní vztahy a komunikaci
  • orientuje se v prostředí zemí dané jazykové oblasti z pohledu zeměpisného, demografického, hospodářského, politického a kulturního atp.
  • uplatňuje v komunikaci vhodně vybraná sociokulturní specifika daných zemí

Škola (School)

- reading

- listening

- grammar

- writing

- speaking

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČDS

- digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění dle svých možností a potřeb - využívá digitální technologie k vlastnímu vzdělávání a osobnímu rozvoji; buduje osobní vzdělávací prostředí

Pátá lekce
Dotace učebního bloku:   15
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a diskusím rodilých mluvčích pronášeným ve standardním hovorovém tempu
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • vyjadřuje se téměř bezchybně v běžných, předvídatelných situacích
  • experimentuje, zkouší a hledá způsob vyjádření srozumitelné pro posluchače
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • přeformuluje a objasní pronesené sdělení a zprostředkuje informaci dalším lidem
  • uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • používá stylisticky vhodné obraty umožňující nekonfliktní vztahy a komunikaci
  • orientuje se v prostředí zemí dané jazykové oblasti z pohledu zeměpisného, demografického, hospodářského, politického a kulturního atp.

Práce a povolání (Work and Jobs)

- reading

- listening

- grammar

- writing

- speaking

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČŽP

- zajímá se o regionální a lokální problémy prostředí ( ohrožování ovzduší, vody, půdy), - vnímá vliv prostředí na lidské zdraví - dodržuje zásady zdravého životního stylu

ČDS

- vyhledává příležitosti k zapojení se do občanského života prostřednictvím vhodných digitálních technologií a služeb

Šestá lekce
Dotace učebního bloku:   15
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a diskusím rodilých mluvčích pronášeným ve standardním hovorovém tempu
  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • komunikuje s jistou mírou sebedůvěry a aktivně používá získanou slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných tematických okruhů, zejména v rutinních situacích každodenního života, a vlastních zálib
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oboru vzdělání
  • řeší pohotově a vhodně standardní řečové situace i jednoduché a frekventované situace týkající se pracovní činnosti
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • používá stylisticky vhodné obraty umožňující nekonfliktní vztahy a komunikaci
  • orientuje se v prostředí zemí dané jazykové oblasti z pohledu zeměpisného, demografického, hospodářského, politického a kulturního atp.
  • uplatňuje v komunikaci vhodně vybraná sociokulturní specifika daných zemí

Nakupování (Shopping)

- reading

- listening

- grammar

- writing

- speaking

Sedmá lekce
Dotace učebního bloku:   15
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • experimentuje, zkouší a hledá způsob vyjádření srozumitelné pro posluchače
  • komunikuje s jistou mírou sebedůvěry a aktivně používá získanou slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných tematických okruhů, zejména v rutinních situacích každodenního života, a vlastních zálib
  • používá opisné prostředky v neznámých situacích, při vyjadřování složitých myšlenek
  • používá stylisticky vhodné obraty umožňující nekonfliktní vztahy a komunikaci
  • orientuje se v prostředí zemí dané jazykové oblasti z pohledu zeměpisného, demografického, hospodářského, politického a kulturního atp.

Zdraví (Health)

- reading

- listening

- grammar

- writing

- speaking

Osmá lekce
Dotace učebního bloku:   15
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a diskusím rodilých mluvčích pronášeným ve standardním hovorovém tempu
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • vyjádří písemně svůj názor na text
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • zapojí se do odborné debaty nebo argumentace, týká-li se známého tématu
  • při pohovorech, na které je připraven, klade vhodné otázky a reaguje na dotazy tazatele
  • vyřeší většinu běžných denních situací, které se mohou odehrát v cizojazyčném prostředí
  • požádá o upřesnění nebo zopakování sdělené informace, pokud nezachytí přesně význam sdělení
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • používá opisné prostředky v neznámých situacích, při vyjadřování složitých myšlenek
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oboru vzdělání
  • řeší pohotově a vhodně standardní řečové situace i jednoduché a frekventované situace týkající se pracovní činnosti
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace

Cestování (Travelling)

- reading

- listening

- grammar

- writing

- speaking

Odborná angličtina
Dotace učebního bloku:   11
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • porozumí školním a pracovním pokynům
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • přednese připravenou prezentaci ze svého oboru a reaguje na jednoduché dotazy publika
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • vyhledá, zformuluje a zaznamená informace nebo fakta týkající se studovaného oboru
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • zapojí se do odborné debaty nebo argumentace, týká-li se známého tématu
  • komunikuje s jistou mírou sebedůvěry a aktivně používá získanou slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných tematických okruhů, zejména v rutinních situacích každodenního života, a vlastních zálib
  • používá vhodně základní odbornou slovní zásobu ze svého studijního oboru
  • uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce
  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oboru vzdělání
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace

Odborná angličtina

 

- typy vozidel

- části vozidel, součástky

- vybavení dílny, pracovní nástroje

- doklady vozidla

- povinná výbava vozidel

- autoškola, dopravní značky

- servis a orientace v servisních příručkách

 

Prezentace a pracovní listy

Časopis Bridge

Tematicky zaměřené odborné texty a poslechy

Tematicky zaměřená odborná videa

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • získávat, zpracovávat a osvojovat si nové znalosti a dovednosti, vyhledávat a využívat dostupné možnosti a prostředky k učení, pomoc a podporu
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikání
  • jednat aktivně při hledání zaměstnání, vhodně komunikovat s potenciálními zaměstnavateli, prezentovat sebe i svoji odbornost
Personální a sociální kompetence
  • adaptovat se na měnící se životní a pracovní podmínky a podle svých možností je pozitivně ovlivňovat
Digitální kompetence
  • navrhuje prostřednictvím digitálních technologií taková řešení, která mu pomohou vylepšit postupy či technologie či jejich části; dokáže poradit ostatním s běžnými technickými problémy
Kompetence k řešení problémů
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
  • pojmenovat a analyzovat vzniklý problém (problematickou situaci) v celém jeho kontextu
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných, vhodně se prezentovat, zpracovávat souvislé, obsahově i stylisticky náročnější texty
  • vést konstruktivní dialog, formulovat a obhajovat své názory a postoje ústně i písemně a způsobem odpovídajícím dané situaci, adekvátně reagovat na projevy druhých lidí
  • zaznamenávat písemně podstatné myšlenky a údaje z textů a projevů jiných lidí (přednášek, diskusí, porad apod.)
  • zvládat komunikaci nejméně v jednom v cizím jazyce při běžné komunikaci v cizojazyčném prostředí
  • využívat cizí jazyk pro základní pracovní komunikaci (např. zvládat odbornou terminologii a pracovní pokyny, orientovat se v jednodušším odborném textu)
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • uznávat rozdíly mezi hodnotovými systémy různých náboženských nebo etnických skupin a potřebu vzájemné kritické tolerance v multikulturním soužití
  • chápat význam kvalitního životního prostředí pro člověka a jednat v duchu udržitelného rozvoje; uvědomovat si odpovědnost za vlastní život a spoluodpovědnost při zabezpečování ochrany života a zdraví ostatních
  • vážit si kulturních hodnot a tradic vlastního národa, Evropy a ostatních světových civilizací