Učební osnovy

1. ročník


Občanská nauka


0+1  týdně, P
Soudobý svět na prahu 21. století
Dotace učebního bloku:   16
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • charakterizuje konflikty a místa napětí v současném světě
  • debatuje o globálních problémech
  • popíše globalizaci, její dopad na státy i na život lidí
  • vysvětlí zapojení České republiky do mezinárodních struktur
  • charakterizuje českou společnost na počátku 21. století
  • debatuje o obyvatelstvu České republiky na počátku 21. století, o prognózách jeho vývoje, o multikulturním soužití v Evropě a v České republice
  • vysvětlí, proč jsou lidé za své názory, postoje a jednání odpovědni jiným lidem

- velké civilizační okruhy současného světa
- velmoci a vyspělé země současného světa
- bezpečnost lidí, napětí a konflikty současného světa
- globální problémy
- globalizace a současné státy, vliv na život lidí
 

Praktická filosofie a filosofická antropologie
Dotace učebního bloku:   16
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí, jaké otázky řeší filozofie
  • používá vybraný pojmový aparát filozofie, tj. ten, který byl součástí učiva
  • pracuje s jemu obsahově a formálně dostupným filozofickým textem
  • debatuje o praktických filozofických a etických otázkách, a to s využitím textů z děl významných představitelů filozoficko-etického a antropologického myšlení
  • srovná různé názory na otázky praktické etiky a zaujme k nim vlastní stanovisko, opřené o argumenty

- lidské myšlení v předfilosofickém období, mýtus; vznik filozofie a základní filozofické problémy, hlavní filozofické disciplíny
- význam filozofie a etiky v životě člověka, smysl filozofie a etiky pro řešení životních situací
- hledání smyslu života, spokojenosti a štěstí; stárnutí a smrt
- čest, úcta svědomí
- jazyk a dorozumívání
- člověk, národ, vlast; etnické, náboženské, sociální skupiny a komunity, význam komunitní spolupráce; prosociální jednání
- svoboda a odpovědnost, pravda
- vina, trest a smíření
- ženy a muži, genderová rovnost
- vesnice a města, problémy urbanizace
- výchova a vzdělávání

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
  • ovládat různé metody učení a užívat osobní strategie učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • být motivováni k celoživotnímu učení, překonávat překážky a být vytrvalí v zájmu úspěšnosti učení
  • získávat, zpracovávat a osvojovat si nové znalosti a dovednosti, vyhledávat a využívat dostupné možnosti a prostředky k učení, pomoc a podporu
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje, umět systematizovat a aplikovat získané znalosti a zkušenosti v práci i v životě
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení od jiných lidí
Kompetence k řešení problémů
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
  • pojmenovat a analyzovat vzniklý problém (problematickou situaci) v celém jeho kontextu
  • určit příčiny problému, získat informace potřebné k jeho řešení, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, zvážit možné pozitivní i negativní dopady
  • zvolit optimální potup řešení, zdůvodnit jej a vysvětlit postup řešení jiným lidem, vyhodnotit výsledek
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení, volit prostředky vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných, vhodně se prezentovat, zpracovávat souvislé, obsahově i stylisticky náročnější texty
  • vést konstruktivní dialog, formulovat a obhajovat své názory a postoje ústně i písemně a způsobem odpovídajícím dané situaci, adekvátně reagovat na projevy druhých lidí
  • zaznamenávat písemně podstatné myšlenky a údaje z textů a projevů jiných lidí (přednášek, diskusí, porad apod.)
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • dodržovat zákony, respektovat práva a osobnost druhých lidí, přispívat k uplatňování hodnot demokracie
  • jednat odpovědně, samostatně a iniciativně nejen ve vlastním, ale i ve veřejném zájmu
  • uznávat rozdíly mezi hodnotovými systémy různých náboženských nebo etnických skupin a potřebu vzájemné kritické tolerance v multikulturním soužití
  • zajímat se o politické a společenské dění u nás i ve světě a být schopni kriticky přistupovat k realitě, vytvářet si vlastní argumenty podložený názor
  • chápat význam kvalitního životního prostředí pro člověka a jednat v duchu udržitelného rozvoje; uvědomovat si odpovědnost za vlastní život a spoluodpovědnost při zabezpečování ochrany života a zdraví ostatních
  • vážit si kulturních hodnot a tradic vlastního národa, Evropy a ostatních světových civilizací