Učební osnovy

1. ročník


Elektrická měření


2  týdně, P
Úvod do předmětu, bezpečnostní zásady při elektrických měřeních
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vnímá účel provádění elektrických měření, je seznámen s provozním laboratorním řádem pro elektrická měření
  • dodržuje ustanovení zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při elektrických měřeních
  • dodržuje ustanovení zásad protipožární prevence
  • vysvětluje zásady pro poskytování první pomoci při úrazu elektrickým proudem

- účel elektrických měření
- provozní laboratorní řád
- zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při elektrických měřeních
- zásady protipožární prevence
- zásady poskytování první pomoci při úrazu elekrickým proudem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČSP

- dodržuje zásady bezpečnosti práce

Rozdělení a principy činnosti měřicích přístrojů
Dotace učebního bloku:   28
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše vlastnosti měřicích přístrojů různých typů a dokáže je správně zapojit do obvodu
  • dodržuje zásady správného měření na elektrických zařízeních, určuje možnou velikost chyby měření v závislosti na způsobu měření
  • volí odpovídající měřicí přístroje v závislosti na metodě a charakteru měření
  • ověřuje a kontroluje správnou činnost měřicích přístrojů

- digitální měřicí přístroje, multimetr
- osciloskopy
- ostatní měřicí přístroje (speciální)
- měřicí převodníky, snímače neelektrických veličin

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČDS

- získává data, informace a obsah z různých zdrojů v digitálním prostředí; při vyhledávání používá různé strategie; získaná data a informace kriticky hodnotí, posuzuje jejich spolehlivost a úplnost

Metody měření elektrických veličin
Dotace učebního bloku:   30
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětluje metody měření napětí, proudu, odporu, indukčnosti a kapacity
  • charakterizuje metody měření kmitočtu, fázového posunu, výkonu a spotřeby elektrické energie
  • třídí metody měření charakteristik a parametrů běžných elektronických prvků a integrovaných obvodů
  • rozlišuje měření charakteristik vybraných elektrických zařízení

- napětí, proud, odpor, kapacita, indukčnost
- kmitočet, fázový posuv
- elektrická práce a výkon, měření charakteristik vybraných elektrických zařízení
- charakteristiky a parametry běžných elektronických prvků a integrovaných obvodů

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • ovládat různé metody učení a užívat osobní strategie učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikání
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní kariéře, být připraveni přizpůsobovat se měnícím pracovním podmínkám a celoživotně se vzdělávat
Kompetence k řešení problémů
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • vést konstruktivní dialog, formulovat a obhajovat své názory a postoje ústně i písemně a způsobem odpovídajícím dané situaci, adekvátně reagovat na projevy druhých lidí

Odborné kompetence

Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
Měřit a diagnostikovat technický stav silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • volili metody měření, měřicí pomůcky a diagnostické prostředky a zařízení pro zjišťování technického stavu vozidel
  • měřili základní elektrické veličiny, ověřovali základní funkce elektrických a elektronických zařízení motorových vozidel
  • uplatňovali zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci včetně ochrany před účinky elektrického proudu, poskytovali první pomoc při úrazech elektrickým proudem