Učební osnovy

1. ročník


Diagnostika


1  týdně, P
BOZP, hygiena práce, požární prevence
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • dodržuje ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
  • uvede povinnosti pracovníka i zaměstnavatele v případě úrazu
  • uvede příklady bezpečnostních rizik, event. nejčastější příčiny úrazů a jejich prevenci
  • dodržuje základní bezpečnostní požadavky při obsluze, běžné údržbě a čištění strojů a zařízení a dbá na jejich dodržování

- řízení bezpečnosti práce v podmínkách organizace a na pracovišti
- pracovněprávní problematika BOZP
- bezpečnost technických zařízení

Organizace opraven a jejich činnost
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zajišťuje provoz opraven a servisů
  • organizuje opravy vozidel
  • zajišťuje preventivní prohlídky vozidel

- organizace opraven
- pojem diagnostika a technická diagnostika
 

Technologická zařízení opraven a skladování
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • navrhuje opatření k nakládání s ropnými látkami podle zásad bezpečnosti, hygieny a ekologie, kontroluje jejich dodržování
  • realizuje vyžadované či doporučené způsoby uskladnění materiálů, nářadí, pomůcek, náhradních dílů a hořlavin

- stavební uspořádání a vybavení opraven a servisů
 

Základy opravárenství
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • organizuje opravy vozidel
  • zajišťuje preventivní prohlídky vozidel
  • navrhuje opatření k nakládání s ropnými látkami podle zásad bezpečnosti, hygieny a ekologie, kontroluje jejich dodržování
  • realizuje vyžadované či doporučené způsoby uskladnění materiálů, nářadí, pomůcek, náhradních dílů a hořlavin
  • zajišťuje potřebná data pro diagnostické zařízení
  • volí způsob kontroly součástí a dílů a stanovuje způsoby renovace součástí

- druhy prací na opravnách a servisech
 

Údržba, diagnostika a opravy rámů a karoserií
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • organizuje opravy vozidel
  • zajišťuje potřebná data pro diagnostické zařízení
  • ovládá vybrané diagnostické přístroje

- údržba, diagnostika a opravy rámů a karosérií
 

Údržba, diagnostika a opravy podvozku
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zajišťuje potřebná data pro diagnostické zařízení
  • provádí diagnostická měření na vozidlech
  • ovládá vybrané diagnostické přístroje

- údržba, diagnostika a opravy, typické závady podvozku
- údržba, diagnostika a opravy, typické závady řízení

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ČDS

- získává data, informace a obsah z různých zdrojů v digitálním prostředí; při vyhledávání používá různé strategie; získaná data a informace kriticky hodnotí, posuzuje jejich spolehlivost a úplnost

Údržba, diagnostika a opravy brzd
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zajišťuje potřebná data pro diagnostické zařízení
  • provádí diagnostická měření na vozidlech
  • ovládá vybrané diagnostické přístroje
  • seřizuje jednotlivé agregáty a systémy vozidel

- údržba, diagnostika a opravy, typické závady brzd a brzdových soustav
 

Diagnostika elektroniky podvozku
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • provádí diagnostická měření na vozidlech
  • ovládá vybrané diagnostické přístroje
  • seřizuje jednotlivé agregáty a systémy vozidel
  • interpretuje data (získá z dat informace), posuzuje množství informace v datech, vyslovuje předpovědi na základě dat, uvědomuje si omezení použitých modelů

- diagnostické přístroje a zařízení
- ABS
- ASR
- ESP, BAS, EMS, MSR

- data a informace, interpretace dat

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
  • ovládat různé metody učení a užívat osobní strategie učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • být motivováni k celoživotnímu učení, překonávat překážky a být vytrvalí v zájmu úspěšnosti učení
  • získávat, zpracovávat a osvojovat si nové znalosti a dovednosti, vyhledávat a využívat dostupné možnosti a prostředky k učení, pomoc a podporu
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje, umět systematizovat a aplikovat získané znalosti a zkušenosti v práci i v životě
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení od jiných lidí
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikání
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní kariéře, být připraveni přizpůsobovat se měnícím pracovním podmínkám a celoživotně se vzdělávat
Digitální kompetence
  • ovládá potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, včetně nástrojů z oblasti umělé inteligence, využívá je ve školním a pracovním prostředí i při zapojení do veřejného života; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění podle toho, jak se vyvíjejí dostupné možnosti a jak se mění jeho vlastní potřeby nebo pracovní prostředí a nástroje
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • jednat odpovědně, samostatně a iniciativně nejen ve vlastním, ale i ve veřejném zájmu

Odborné kompetence

Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:
  • chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem
  • znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
  • osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik
Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
  • dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti
  • dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana)
Měřit a diagnostikovat technický stav silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • aplikovali poznatky elektrotechniky a elektroniky při diagnostikování motorových vozidel a používání diagnostických přístrojů
  • rozlišovali základní automatizační obvody, bloky, přístroje a součástky, jejich vlastnosti a použití v motorových vozidlech a v autoopravárenství
  • volili metody měření, měřicí pomůcky a diagnostické prostředky a zařízení pro zjišťování technického stavu vozidel
  • volili technologické postupy měření, diagnostiky, kontroly a přezkoušení funkčnosti vozidel, jejich agregátů a mechanizmů
  • vyhledávali relevantní údaje a parametry v manuálech, dílenských příručkách, katalozích ap.
  • měřili základní elektrické veličiny, ověřovali základní funkce elektrických a elektronických zařízení motorových vozidel
  • kontrolovali technický stav motorových a přípojných vozidel, identifikovali a lokalizovali závady jejich jednotlivých agregátů a prvků pomocí běžných i speciálních měřidel, měřicích přístrojů, diagnostických prostředků a zařízení
  • uplatňovali zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci včetně ochrany před účinky elektrického proudu, poskytovali první pomoc při úrazech elektrickým proudem
Provádět montáže, opravy a seřízení silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • dodržovali zásady skladování a používání ropných produktů a jejich ekologické likvidace
  • používali v případě potřeby základní hasební prostředky a zařízení
  • volili a používali technologickou a servisní dokumentaci, katalogy náhradních dílů a manuály pro daný druh a typ vozidla
  • získávali relevantní informace čtením schémat tekutinových a elektrických rozvodů
  • vedli základní evidenci o vykonané práci, ohodnotili kvalitu a množství vlastní činnosti
  • opravovali motorová a přípojná vozidla, a to jak výměnou dílů, tak jejich opravou či úpravou
  • volili a nahrazovali součástky, kinematické a tekutinové mechanismy, elektrické a elektronické prvky, provozní náplně a pomocné hmoty (tmely, lepidla apod.), používané ve vozidlech
  • volili vhodné součástky, mechanismy, elektrické přístroje, běžné i speciální montážní nářadí, ruční mechanizované nářadí, dopravní a zdvihací stroje a jiná pomocná zařízení
  • prováděli veškeré úkony údržby, ošetřování a seřizování motorových a přípojných vozidel, jejich záruční i pozáruční prohlídky
  • přezkušovali jednotlivé funkční celky, systémy a agregáty vozidel, prováděli jízdní zkoušky vozidel
Organizačně zajišťovat opravárenské a servisní činnosti silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • používali základní dovednosti z oblasti výpočetní techniky, používali aplikační programy, a využívali možnosti uplatnění výpočetní techniky v autoopravárenství
  • pracovali s normami a odbornou literaturou
  • stanovovali potřebu oprav silničních vozidel, jejich rozsah a způsob
  • zjišťovali z pohovoru se zákazníky pravděpodobné závady vozidel a stanovovali předpokládanou cenu opravy
  • stanovovali opravárenské úkony, potřebu náhradních dílů, materiálů, nářadí a přípravků pro údržbu, opravu a seřízení vozidel
  • volili způsob přezkoušení a předání vozidel