Učební osnovy

1. ročník


Elektrické příslušenství


1  týdně, P
Speciální elektrická a elektronická zařízení motorových vozidel
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • přezkušuje funkci speciálních elektrických a elektronických zařízení motorových vozidel
  • dodatečně montuje speciálních elektrická a elektronická zařízení motorových vozidel

- v nosných částech
- v převodových ústrojích
- v pohonných jednotkách a jejich příslušenství
- v informačních a diagnostických zařízeních
- v bezpečnostních zařízeních

Palubní síť
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozlišuje jednotlivé druhy palubních sítí zařízení motorových vozidel
  • opravuje zařízení elektroinstalace vozidel
  • definuje a popíše jištění a pojistkové boxy ve vozidle
  • definuje a popíše spínače a relé
  • rozlišuje základní prvky v sestavě běžně používaných sběrnic
  • popíše zdroje rušení a vliv na elektrické komponenty

- palubní síť
- kabeláž
- jištění
- spínače
- sběrnicové systémy
- odrušení

Osvětlovací, signalizační a stírací soustava
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozlišuje zdroje a jednotlivé druhy soustav pro osvětlování vozidla, návěstní a signalizační zařízení
  • popíše konstrukci a princip činnosti stěrače a použití intervalového spínače, provádí výměnu stěrače
  • rozlišuje jednotlivé druhy informačních palubních přístrojů (např. otáčkoměry, rychloměry, teploměry, palivoměry), provádí kontrolu, servis a opravy

- osvětlovací soustava
- signalizační soustava
- stěrače
- informační palubní přístroje

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • být motivováni k celoživotnímu učení, překonávat překážky a být vytrvalí v zájmu úspěšnosti učení
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikání
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní kariéře, být připraveni přizpůsobovat se měnícím pracovním podmínkám a celoživotně se vzdělávat
Personální a sociální kompetence
  • spolupracovat s ostatními lidmi, odpovědně se podílet na realizaci společných pracovních i jiných činností, usilovat o integritu a prosperitu pracovního týmu
Digitální kompetence
  • získává, posuzuje, spravuje, sdílí a sděluje data, informace a digitální obsah v různých formátech v osobní či profesní komunitě; k tomu volí efektivní postupy, strategie a způsoby, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
Kompetence k řešení problémů
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení, volit prostředky vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve

Odborné kompetence

Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
Měřit a diagnostikovat technický stav silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • rozlišovali základní automatizační obvody, bloky, přístroje a součástky, jejich vlastnosti a použití v motorových vozidlech a v autoopravárenství
Organizačně zajišťovat opravárenské a servisní činnosti silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • pracovali s normami a odbornou literaturou