Učební osnovy

1. ročník


Informační a komunikační technologie


1  týdně, P
Úvodní hodina
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • má povědomí o řádu počítačové učebny včetně struktury počítačové sítě
  • má povědomí o komunikačních kanálech školy – MS Teams, Email a LMS Moodle
  • má povědomí o ukládání souborů a celkovou strukturu složek na lokálním počítači a na školním serveru

- provozní řád počítačové učebny
- rozdělení a struktura počítačové sítě učebny a školy

- založení a zprovoznění komunikačních kanálů - MS Teams, Moodle

- ukázka ukládání souborů a struktura složek na lokálním počítači a na školním serveru

 

 

 

Data, informace a modelování
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • interpretuje data (získá z dat informace), posuzuje množství informace v datech, vyslovuje předpovědi na základě dat, uvědomuje si omezení použitých modelů
  • odhaluje chyby v datech
  • porovná různé příklady kódování dat a jejich použití; vysvětlí proces digitalizace a jeho úskalí
  • aktivně a s porozuměním používá různé datové formáty, ovládá konverzi mezi různými formáty téhož obsahu
  • formuluje problém a požadavky na jeho řešení; získává potřebné informace, posuzuje jejich využitelnost a dostatek (úplnost) vzhledem k řešenému problému; používá systémový přístup k řešení problémů; pro řešení problému sestaví model
  • převede data z jednoho modelu do jiného; najde nedostatky daného modelu a odstraní je; porovná různé modely s ohledem na kvalitu řešení daného problému
  • zvažuje přínosy a limity statistického zpracování dat a strojového učení v oblasti umělé inteligence

- data a informace, interpretace dat;
- informace a množství informace v datech;
- chyby v datech a kontrola dat;
- kódování informací a dat;
- záznam, přenos a distribuce dat a informací v digitální podobě;
- datové formáty, kódování různých formátů dat (např. text, obraz, zvuk, video);
- zápis informace pomocí kódovací tabulky nebo kódovacího jazyka;
- model jako zjednodušení reality (např. schéma, graf, diagram, pojmová a myšlenková mapa);
- vlastnosti, vazby a závislosti modelu dat;
- statistické zpracování dat, odhad a předpovědi;
- strojové učení na základě dat, jeho limity, přínosy a rizika.

Tvorba, testování a provoz softwaru
Dotace učebního bloku:   16
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • na základě analýzy problému specifikuje zadání pro tvorbu programu, skriptu nebo webové aplikace
  • rozdělí zadání nebo problém na menší části, rozhodne, které je vhodné řešit algoritmicky, své rozhodnutí zdůvodní
  • navrhne algoritmy a datové struktury podle specifikace zadání a zapíše je vhodnou formou
  • ve vztahu k charakteru a velikosti vstupu hodnotí algoritmy a datové struktury podle různých hledisek, porovná a vybere pro řešený problém ty nejvhodnější; vylepší algoritmus podle daného hlediska
  • vytvoří jednoduchý spustitelný program, skript, nebo webovou aplikaci
  • testuje spustitelný program, skript nebo webovou aplikaci; najde, specifikuje a opraví případnou chybu
  • spolupracuje při tvorbě programu s další osobou, popisuje strukturu programu další osobě

Požadavky a analýza
- specifikace a popis řešeného problému, požadavky na řešení;
- analýza a dekompozice (rozložení) problému;

Tvorba a vývoj
- základní koncepce tvorby programů (např. proměnná a datový typ, řídící příkazy, cykly);
- návrh algoritmů a datových struktur;
- zápis algoritmu vhodnou formou (např. blokové schéma, přirozené a formální jazyky, skriptovací a programovací jazyk);
- využívání hotových komponent;

Testování
- druhy chyb, chybové hlášky, neočekávané ukončení a zamrznutí;
- způsoby a druhy testování softwaru;
- spotřeba výpočetních a jiných zdrojů;

Běh a provoz
- verze programu, instalace a aktualizace programu;
- hlášení a evidence závad, logování a sledování provozu;
- nápověda a licence programu.

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
  • ovládat různé metody učení a užívat osobní strategie učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • být motivováni k celoživotnímu učení, překonávat překážky a být vytrvalí v zájmu úspěšnosti učení
  • získávat, zpracovávat a osvojovat si nové znalosti a dovednosti, vyhledávat a využívat dostupné možnosti a prostředky k učení, pomoc a podporu
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje, umět systematizovat a aplikovat získané znalosti a zkušenosti v práci i v životě
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení od jiných lidí
Digitální kompetence
  • ovládá potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, včetně nástrojů z oblasti umělé inteligence, využívá je ve školním a pracovním prostředí i při zapojení do veřejného života; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění podle toho, jak se vyvíjejí dostupné možnosti a jak se mění jeho vlastní potřeby nebo pracovní prostředí a nástroje
  • získává, posuzuje, spravuje, sdílí a sděluje data, informace a digitální obsah v různých formátech v osobní či profesní komunitě; k tomu volí efektivní postupy, strategie a způsoby, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • vytváří, vylepšuje a propojuje digitální obsah v různých formátech; vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • navrhuje prostřednictvím digitálních technologií taková řešení, která mu pomohou vylepšit postupy či technologie či jejich části; dokáže poradit ostatním s běžnými technickými problémy
  • vyrovnává se s proměnlivostí digitálních technologií a posuzuje, jak vývoj technologií ovlivňuje společnost, osobní a pracovní život jedince a životní prostředí, zvažuje rizika a přínosy
  • předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím ohrožujícím jeho tělesné a duševní zdraví i zdraví ostatních; při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky, s ohleduplností a respektem k druhým
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných, vhodně se prezentovat, zpracovávat souvislé, obsahově i stylisticky náročnější texty
  • vést konstruktivní dialog, formulovat a obhajovat své názory a postoje ústně i písemně a způsobem odpovídajícím dané situaci, adekvátně reagovat na projevy druhých lidí