Střední škola technická a dopravní, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace
Učební osnovy
1. ročník
Dějepis
První světová válkaDotace učebního bloku:
5
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- příčiny konfliktu - průběh války, Ústřední mocnosti, Dohoda - ruská revoluce - výsledky války, důsledky - české země v letech války, zahraniční odboj - technika ve válce |
Meziválečné obdobíDotace učebního bloku:
5
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- versaillesko-washingtonský systém - vznik Sovětského svazu - vývoj středoevropských států - totalitní režimy: komunismus, nacismus, fašismus - vývoj ve světě (USA, Asie) - první Československá republika - národnostní otázka v Evropě - světová hospodářská krize - svět před druhou světovou válkou - Mnichovská konference, Druhá republika |
Druhá světová válkaDotace učebního bloku:
5
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- příčiny konfliktu - periodizace války, zúčastněné státy - závěrečná fáze války, výsledky a důsledky války - české země za války, protektorát, odboj - holocaust - věda a technika za války - data a informace, interpretace dat |
Svět v letech 1945 - 1993Dotace učebního bloku:
6
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- důsledky války - studená válka - německá otázka - východní blok - západní blok - integrační procesy v západní Evropě - státy třetího světa, dekolonizace - poválečná ohniska konfliktů - vývoj v Československu, komunismus, pražské jaro, normalizace - rozpad Sovětského svazu a východního bloku - válečné konflikty na Balkáně a v Iráku - rozpad Československa |
Současný světDotace učebního bloku:
5
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- politika velmocí a vyspělých států po roce 1990, současný politický vývoj v USA a Evropě - místa napětí v současném světě - globalizace, globální problémy - integrační procesy - problémy propojeného světa - terorismus - vzestup regionálních mocností |
Česká společnost na počátku 21. stoletíDotace učebního bloku:
6
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- politický vývoj po roce 1993 - současný politický vývoj a jeho prognózy - zapojení ČR do mezinárodních struktur - multikulturní soužití v ČR - role médií na počátku 21. století |
Klíčové kompetence
Kompetence k celoživotnímu učení
- znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
- ovládat různé metody učení a užívat osobní strategie učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
- být motivováni k celoživotnímu učení, překonávat překážky a být vytrvalí v zájmu úspěšnosti učení
- získávat, zpracovávat a osvojovat si nové znalosti a dovednosti, vyhledávat a využívat dostupné možnosti a prostředky k učení, pomoc a podporu
- využívat ke svému učení různé informační zdroje, umět systematizovat a aplikovat získané znalosti a zkušenosti v práci i v životě
- sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení od jiných lidí
Digitální kompetence
- ovládá potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, včetně nástrojů z oblasti umělé inteligence, využívá je ve školním a pracovním prostředí i při zapojení do veřejného života; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění podle toho, jak se vyvíjejí dostupné možnosti a jak se mění jeho vlastní potřeby nebo pracovní prostředí a nástroje
Kompetence k řešení problémů
- spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
- pojmenovat a analyzovat vzniklý problém (problematickou situaci) v celém jeho kontextu
- určit příčiny problému, získat informace potřebné k jeho řešení, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, zvážit možné pozitivní i negativní dopady
- zvolit optimální potup řešení, zdůvodnit jej a vysvětlit postup řešení jiným lidem, vyhodnotit výsledek
- uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení, volit prostředky vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
Komunikativní kompetence
- vyjadřovat se přiměřeně účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných, vhodně se prezentovat, zpracovávat souvislé, obsahově i stylisticky náročnější texty
- vést konstruktivní dialog, formulovat a obhajovat své názory a postoje ústně i písemně a způsobem odpovídajícím dané situaci, adekvátně reagovat na projevy druhých lidí
- zaznamenávat písemně podstatné myšlenky a údaje z textů a projevů jiných lidí (přednášek, diskusí, porad apod.)
- zvládat komunikaci nejméně v jednom v cizím jazyce při běžné komunikaci v cizojazyčném prostředí
- využívat cizí jazyk pro základní pracovní komunikaci (např. zvládat odbornou terminologii a pracovní pokyny, orientovat se v jednodušším odborném textu)
Občanské kompetence a kulturní povědomí
- dodržovat zákony, respektovat práva a osobnost druhých lidí, přispívat k uplatňování hodnot demokracie
- jednat odpovědně, samostatně a iniciativně nejen ve vlastním, ale i ve veřejném zájmu
- uznávat rozdíly mezi hodnotovými systémy různých náboženských nebo etnických skupin a potřebu vzájemné kritické tolerance v multikulturním soužití
- zajímat se o politické a společenské dění u nás i ve světě a být schopni kriticky přistupovat k realitě, vytvářet si vlastní argumenty podložený názor
- chápat význam kvalitního životního prostředí pro člověka a jednat v duchu udržitelného rozvoje; uvědomovat si odpovědnost za vlastní život a spoluodpovědnost při zabezpečování ochrany života a zdraví ostatních
- vážit si kulturních hodnot a tradic vlastního národa, Evropy a ostatních světových civilizací