Učební osnovy

1. ročník


Dějepis


1  týdně, P
První světová válka
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí vývoj české a čs. společnosti a státu ve 20. století, zhodnotí význam významných osobností (Svět, československá a česká společnost ve 20. století)
  • uvede příklady dopadu totalitních režimů na život lidí (Svět, československá a česká společnost ve 20. století)
  • charakterizuje ideologie, které se uplatnily ve 20. století (Svět, československá a česká společnost ve 20. století)
  • vysvětlí rozpad koloniální soustavy v tzv. třetím světě a debatuje o problémech i úspěších (Svět, československá a česká společnost ve 20. století)
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území (Kultura)
  • charakterizuje tři velké války dvacátého století, popíše jejich důsledky pro svět, Evropu a čs. stát

- příčiny konfliktu

- průběh války, Ústřední mocnosti, Dohoda

- ruská revoluce

- výsledky války, důsledky

- české země v letech války, zahraniční odboj

- technika ve válce

Meziválečné období
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí vývoj české a čs. společnosti a státu ve 20. století, zhodnotí význam významných osobností (Svět, československá a česká společnost ve 20. století)
  • uvede příklady dopadu totalitních režimů na život lidí (Svět, československá a česká společnost ve 20. století)
  • charakterizuje ideologie, které se uplatnily ve 20. století (Svět, československá a česká společnost ve 20. století)
  • vysvětlí rozpad koloniální soustavy v tzv. třetím světě a debatuje o problémech i úspěších (Svět, československá a česká společnost ve 20. století)
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území (Kultura)

- versaillesko-washingtonský systém

- vznik Sovětského svazu

- vývoj středoevropských států

- totalitní režimy: komunismus, nacismus, fašismus

- vývoj ve světě (USA, Asie)

- první Československá republika

- národnostní otázka v Evropě

- světová hospodářská krize

- svět před druhou světovou válkou

- Mnichovská konference, Druhá republika

Druhá světová válka
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí vývoj české a čs. společnosti a státu ve 20. století, zhodnotí význam významných osobností (Svět, československá a česká společnost ve 20. století)
  • uvede příklady dopadu totalitních režimů na život lidí (Svět, československá a česká společnost ve 20. století)
  • charakterizuje ideologie, které se uplatnily ve 20. století (Svět, československá a česká společnost ve 20. století)
  • vysvětlí rozpad koloniální soustavy v tzv. třetím světě a debatuje o problémech i úspěších (Svět, československá a česká společnost ve 20. století)
  • charakterizuje tři velké války dvacátého století, popíše jejich důsledky pro svět, Evropu a čs. stát
  • formuluje problém a požadavky na jeho řešení; získává potřebné informace, posuzuje jejich využitelnost a dostatek (úplnost) vzhledem k řešenému problému; používá systémový přístup k řešení problémů; pro řešení problému sestaví model

- příčiny konfliktu

- periodizace války, zúčastněné státy

- závěrečná fáze války, výsledky a důsledky války

- české země za války, protektorát, odboj

- holocaust

- věda a technika za války

- data a informace, interpretace dat

Svět v letech 1945 - 1993
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí vývoj české a čs. společnosti a státu ve 20. století, zhodnotí význam významných osobností (Svět, československá a česká společnost ve 20. století)
  • uvede příklady dopadu totalitních režimů na život lidí (Svět, československá a česká společnost ve 20. století)
  • charakterizuje ideologie, které se uplatnily ve 20. století (Svět, československá a česká společnost ve 20. století)
  • vysvětlí rozpad koloniální soustavy v tzv. třetím světě a debatuje o problémech i úspěších (Svět, československá a česká společnost ve 20. století)
  • srovná jednotlivé civilizace současného světa (velké kulturní okruhy) (Soudobý svět a česká společnost na prahu 21. století)
  • popíše současnou politiku velmocí a vyspělých států (Soudobý svět a česká společnost na prahu 21. století)
  • charakterizuje konflikty a místa napětí v současném světě (Soudobý svět a česká společnost na prahu 21. století)
  • debatuje o globálních problémech (Soudobý svět a česká společnost na prahu 21. století)
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území (Kultura)

- důsledky války

- studená válka

- německá otázka

- východní blok

- západní blok

- integrační procesy v západní Evropě

- státy třetího světa, dekolonizace

- poválečná ohniska konfliktů

- vývoj v Československu, komunismus, pražské jaro, normalizace

- rozpad Sovětského svazu a východního bloku

- válečné konflikty na Balkáně a v Iráku

- rozpad Československa

Současný svět
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše současnou politiku velmocí a vyspělých států (Soudobý svět a česká společnost na prahu 21. století)
  • charakterizuje konflikty a místa napětí v současném světě (Soudobý svět a česká společnost na prahu 21. století)
  • debatuje o globálních problémech (Soudobý svět a česká společnost na prahu 21. století)
  • popíše globalizaci, její dopad na státy i na život lidí (Soudobý svět a česká společnost na prahu 21. století)

- politika velmocí a vyspělých států po roce 1990, současný politický vývoj v USA a Evropě

- místa napětí v současném světě

- globalizace, globální problémy

- integrační procesy

- problémy propojeného světa

- terorismus

- vzestup regionálních mocností

Česká společnost na počátku 21. století
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí zapojení České republiky do mezinárodních struktur (Soudobý svět a česká společnost na prahu 21. století)
  • charakterizuje českou společnost na počátku 21. století (Soudobý svět a česká společnost na prahu 21. století)
  • debatuje o obyvatelstvu České republiky na počátku 21. století, o prognózách jeho vývoje, multikulturním soužití v Evropě a v České republice (Soudobý svět a česká společnost na prahu 21. století)
  • analyzuje vybraný problém české společnosti z hlediska médií a jiných zdrojů (Soudobý svět a česká společnost na prahu 21. století)
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území (Kultura)

- politický vývoj po roce 1993

- současný politický vývoj a jeho prognózy

- zapojení ČR do mezinárodních struktur

- multikulturní soužití v ČR

- role médií na počátku 21. století

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
  • ovládat různé metody učení a užívat osobní strategie učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • být motivováni k celoživotnímu učení, překonávat překážky a být vytrvalí v zájmu úspěšnosti učení
  • získávat, zpracovávat a osvojovat si nové znalosti a dovednosti, vyhledávat a využívat dostupné možnosti a prostředky k učení, pomoc a podporu
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje, umět systematizovat a aplikovat získané znalosti a zkušenosti v práci i v životě
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení od jiných lidí
Digitální kompetence
  • ovládá potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, včetně nástrojů z oblasti umělé inteligence, využívá je ve školním a pracovním prostředí i při zapojení do veřejného života; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění podle toho, jak se vyvíjejí dostupné možnosti a jak se mění jeho vlastní potřeby nebo pracovní prostředí a nástroje
Kompetence k řešení problémů
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
  • pojmenovat a analyzovat vzniklý problém (problematickou situaci) v celém jeho kontextu
  • určit příčiny problému, získat informace potřebné k jeho řešení, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, zvážit možné pozitivní i negativní dopady
  • zvolit optimální potup řešení, zdůvodnit jej a vysvětlit postup řešení jiným lidem, vyhodnotit výsledek
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení, volit prostředky vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných, vhodně se prezentovat, zpracovávat souvislé, obsahově i stylisticky náročnější texty
  • vést konstruktivní dialog, formulovat a obhajovat své názory a postoje ústně i písemně a způsobem odpovídajícím dané situaci, adekvátně reagovat na projevy druhých lidí
  • zaznamenávat písemně podstatné myšlenky a údaje z textů a projevů jiných lidí (přednášek, diskusí, porad apod.)
  • zvládat komunikaci nejméně v jednom v cizím jazyce při běžné komunikaci v cizojazyčném prostředí
  • využívat cizí jazyk pro základní pracovní komunikaci (např. zvládat odbornou terminologii a pracovní pokyny, orientovat se v jednodušším odborném textu)
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • dodržovat zákony, respektovat práva a osobnost druhých lidí, přispívat k uplatňování hodnot demokracie
  • jednat odpovědně, samostatně a iniciativně nejen ve vlastním, ale i ve veřejném zájmu
  • uznávat rozdíly mezi hodnotovými systémy různých náboženských nebo etnických skupin a potřebu vzájemné kritické tolerance v multikulturním soužití
  • zajímat se o politické a společenské dění u nás i ve světě a být schopni kriticky přistupovat k realitě, vytvářet si vlastní argumenty podložený názor
  • chápat význam kvalitního životního prostředí pro člověka a jednat v duchu udržitelného rozvoje; uvědomovat si odpovědnost za vlastní život a spoluodpovědnost při zabezpečování ochrany života a zdraví ostatních
  • vážit si kulturních hodnot a tradic vlastního národa, Evropy a ostatních světových civilizací