Učební osnovy

1. ročník


Elektronika


1  týdně, P
Lineární prvky
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozlišuje běžné elektrotechnické součástky a popíše jejich funkci
  • vyhledává charakteristické údaje elektronických součástek a prvků v katalozích
  • popíše princip převodu elektrického odporu na elektrické napětí
  • popíše chování lineárních prvků ve stejnosměrném a střídavém poli
  • popíše princip frekvenčně závislých prvků v obvodu a jejich řazení

- rezistor
- kondenzátor
- cívka

Polovodiče
Dotace učebního bloku:   20
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše princip P-N přechodu
  • rozlišuje druhy diod a charakterizuje nejčastější aplikace
  • vysvětlí princip diodových usměrňovačů a nakreslí jejich vnitřní zapojení
  • rozeznává jednotlivé charakteristiky polovodičových prvků
  • charakterizuje dělení tranzistorů a popíše rozdíl mezi unipolárním a bipolárním tranzistorem, stejně jako mezi NPN a PNP
  • popíše funkci tranzistoru zapojeného jako spínač nebo zesilovač a způsob jeho řízení
  • vysvětlí principy horizontálního a vertikálního řízení tyristoru

- dioda
- tranzistor
- tyristor

Klíčové kompetence

Kompetence k celoživotnímu učení
  • ovládat různé metody učení a užívat osobní strategie učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
Kompetence k řešení problémů
  • zvolit optimální potup řešení, zdůvodnit jej a vysvětlit postup řešení jiným lidem, vyhodnotit výsledek
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení, volit prostředky vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných, vhodně se prezentovat, zpracovávat souvislé, obsahově i stylisticky náročnější texty

Odborné kompetence

Měřit a diagnostikovat technický stav silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • aplikovali poznatky elektrotechniky a elektroniky při diagnostikování motorových vozidel a používání diagnostických přístrojů
  • vyhledávali relevantní údaje a parametry v manuálech, dílenských příručkách, katalozích ap.
Organizačně zajišťovat opravárenské a servisní činnosti silničních vozidel, tzn. aby absolventi:
  • pracovali s normami a odbornou literaturou