Pojetí vyučovacího předmětu
Obecný cíl vyučovacího předmětu:
• rozvíjet smysl pro estetiku
• rozvíjet smysl pro přesné, názorné a přehledné grafické vyjadřování
• rozvíjet prostorovou představivost
• rozvíjet smysl pro přesnost
• naučit se systematicky pracovat s odbornou literaturou
Charakteristika předmětu
Předmět Technické kreslení rozvíjí grafické kompetence žáků. Předmět je využíván v profilových odborných předmětech, zejména Elektrotechnika, Elektronika, Elektrické příslušenství, Silniční vozidla, kde je nutné grafické vyjadřování a orientace v obrázcích, schématech a náčrtech.
Úzce souvisí s: Mechanika a Strojnictví. Zde žák získává základní odborné znalosti ze všeobecného strojírenství, které jsou dále rozvíjeny v: Silniční vozidla, Elektronika a Elektrotechnika.
Žáci se naučí pracovat s technickou dokumentací, zejména číst technické výkresy, technické normy, servisní příručky apod. Seznámí se s významem, funkcí a charakteristikou základních strojních součástí a mechanismů a s možnostmi jejich použití. Žáci se naučí navrhovat vhodné polotovary a materiály pro konkrétní strojní součásti, určovat tvar a rozměry součástí z výkresu.
Učivo obsahového okruhu využívá matematicko-přírodovědné složky vzdělávání, která tvoří základy strojírenství, aplikuje ji a dále rozvíjí. Důležitou součástí je práce s informacemi, zejména jejich vyhledávání z nejrůznějších zdrojů, třídění, hodnocení a další zpracovávání.
Cíle vzdělávání
Naučit se číst a pracovat s technickou dokumentací, s technickými normami, vyjadřovat se graficky, umět načrtnout jednoduché strojní součásti a celky, získávat informace z různých zdrojů a umět s nimi pracovat, orientovat se v elektrotechnických schématech, číst elektrotechnické značky, symboly a další technické výkresy a dokumentaci.
Pojetí výuky
Výuka je rozdělena do tematických celků a je organizována formou výkladu, který je vždy doplněn vysvětlováním na konkrétním příkladu.
Řešení konkrétních úloh formou samostatných prací, práce s odbornou literaturou a získávání informací z různých zdrojů ve skupinách nebo samostatně.
Znaky výuky:
• didaktické pomůcky
• audiovizuální technika
• problémové příklady
Hodnocení výsledků žáků:
• žáci jsou hodnoceni za práci v hodině formou samostatné práce na dané téma
• hodnocení úrovně sešitu
• hodnocení rysů
• hodnotí se správnost provedení i estetická úroveň řešení
• hodnocení získávání informací z jiných zdrojů (internet, odborná literatura)
Přínos předmětu k rozvoji klíčových a odborných kompetencí:
• rozvíjet myšlenkové operace
• rozvíjet komunikativní kompetence
• rozvíjet dovednost celoživotně se vzdělávat
• formovat tvořivý přístup žáků s problémům
• hledání různých variant řešení
• rozvíjet samostatnost a aktivní přístup žáků ke své profesní kariéře
• využívat k různým činnostem informační zdroje
• vést předepsanou dokumentaci dopravních prostředků