Pojetí vyučovacího předmětu
Obecné cíle vyučovacího předmětu
Předmět navazuje na předměty Silniční vozidla a Elektrické příslušenství. Cílem předmětu je:
• poskytnout žákům odborné znalosti, dovednosti a návyky potřebné pro zabezpečování provozuschopnosti dopravních prostředků
• poskytnout žákům odborné znalosti pro jednání se zákazníky, zajišťování příjmu a výdeje dopravních prostředků do opravy nebo z opravy
• poskytnout žákům odborné znalosti pro provádění oprav, údržby a přípravu nových dopravních prostředků na provoz
• poskytnout žákům odborné znalosti pro provádění organizačních nebo servisních úkonů v opravnách a zpracování servisní dokumentace.
Žáci získávají, rozvíjejí a upevňují intelektuální vědomosti potřebné pro diagnostikování, servisní a opravárenské úkony na dopravních prostředcích a kontrole provozuschopnosti dopravních prostředků a jejich funkčních částí.
Charakteristika učiva:
• předmět seznamuje s významem technické obsluhy automobilu, s organizačním uspořádáním autoopravárenství.
• objasňuje význam, uspořádání a činnost stanic technické kontroly a měření emisí.
• seznamuje s uspořádáním a vybavením diagnostických pracovišť a opraven, s obsahem servisních prohlídek vozidel, s jednotlivými druhy a způsoby prováděných oprav, s konkrétními diagnostickými postupy moderní bezdemontážní diagnostiky.
Žáci vycházejí ze znalostí konstrukce a oprav vozidel získané v předmětu Silniční vozidla. Uplatňují také poznatky získané v předmětu Strojnictví, především znalost strojů a zařízení používaných v souvislosti s bezdemontážní diagnostikou.
Předmět dále vysvětluje význam a způsob předání a převzetí vozidla při opravě, smluvní a reklamační podmínky. Žáci jsou seznámeni se zásadami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce v autoopravárenství, se zásadami protipožární bezpečnosti.
Obsahem předmětu je rovněž problematika technické způsobilosti vozidel k provozu, technických podmínek provozu, způsoby evidence a vyřazování vozidel.
Pojetí výuky
Základními metodami výuky jsou:
• odborný výklad s použitím literatury, odborných časopisů, modelů, audiovizuální techniky a příkladů z praxe
• práce žáků s odborným textem – odbornou učebnicí (příručkou) pro diagnostiku a opravy, technologickými postupy
• diskusní metody na zadané téma
• cvičení – samostatná práce žáků, zaměřena na tvorbu technologických postupů oprav
Výuka je zaměřena na získání technického cítění a kladného vztahu k technice, uvědomění si významu preventivní činnosti v oblasti zajištění provozuschopnosti vozidel, získání schopnosti zpracovávat dokumentaci, řídit ,organizovat a plánovat činnost související s jejich provozem, a to s ohledem na kvalitu služeb, ekonomičnost a bezpečnost.
Hodnocení výsledků žáků
Důraz při hodnocení žáků bude kladen na :
• hloubku porozumění učivu
• schopnost aplikovat získané poznatky i v rámci mezipředmětových vztahů
• samostatnost a tvůrčí přístup
Celkové hodnocení žáků bude vycházet z :
• výsledků krátkých testů ověřujících dílčí znalosti žáků
• hodnocení samostatných seminárních prací na zadaná témata
• ústního zkoušení
• závěrečných testů ze jednotlivé učební celky
• hodnocení samostatnosti žáků při řešení zadaných úkolů
Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí
Předmět přispívá významnou měrou k profilování žáka jako technika-specialisty. Je úzce spojen s dalšími technicky zaměřenými odbornými předměty.