telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Autotronik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Odborné vzdělávání

Technické kresleníStrojnictvíMechanikaSilniční vozidlaOpravárenství a diagnostikaDiagnostická měřeníElektrotechnikaElektrické příslušenstvíElektronikaElektrická měřeníŘízení motorových vozidelOdborný výcvik
1. ročník2. ročník3. ročník4. ročník

Pojetí vyučovacího předmětu


Obecný cíl vyučovacího předmětu

 

• seznámit žáky se smyslem a nutností dodržování pravidel bezpečnosti práce, PO, ochrany životního prostředí, seznámit je s normami a předpisy které platí pro autoopravárenskou činnost
• naučit žáky správné a samostatné volbě a přípravě ručního nářadí a nástrojů, montážních pomůcek a přípravků, různých pomocných zařízení,přístrojů,diagnostických testerů
• seznámit žáky s materiály používanými v konstrukci automobilů, naučit je rozpoznávat jednotlivé druhy a možnosti použití, volit možnosti zpracování a ochrany materiálu
• naučit žáky samostatné volbě správného a bezpečného postupu při ručním i strojním zpracování materiálu, základních elektrotechnických pracích, spojování materiálu, demontáži, opravě a montáži agregátů vozidel a jejich částí vždy za dodržování všech bezpečnostních norem a předpisů
• seznámit žáky s konstrukcí vozidel různých typů a kategorií včetně přípojných a speciálních vozidel
• vysvětlit funkci, konstrukci a význam všech hlavních skupin a podskupin vozidla
• seznámit žáky s typy používaných pohonných jednotek, druhy používaných paliv, maziv a chladících kapalin
• naučit žáky diagnostikovat závady na vozidlech, jejich pohonných jednotkách, komfortních systémech, zařízení aktivní a pasivní bezpečnosti a opravovat zjištěné poruchy

 

Charakteristika učiva

 

• zpracování materiálu - základy strojnictví - rozpozná jednotlivé druhy materiálů ,umí je opracovat ,spojovat a používat při opravách vozidel
• podvozek a řízení - zná konstrukční skupiny podvozku a řízení ,umí vyjmenovat jednotlivé části a vysvětlit jejich funkci ,zná a diagnostikuje jednotlivé závady, jejich příznaky, příčiny a umí je opravovat, dokáže kontrolovat a seřizovat geometrii řízení
• brzdové systémy - umí vyjmenovat a popsat konstrukci a činnost brzdové soustavy používané na vozidlech, zná jednotlivé části systémů a umí je popsat jak konstrukčně tak jejich funkci, umí rozeznat a diagnostikovat jednotlivé závady a opravovat je
• převodová ústrojí - zná části převodových ústrojí, typy spojek, převodovek a stálých převodů, rozezná a diagnostikuje jednotlivé závady,jejich příznaky, příčiny a umí je opravovat
• motory - umí vyjmenovat typy motorů, zná principy funkce, výhody a nevýhody jednotlivých konstrukcí, dokáže diagnostikovat závady a odstranit je
• systémy přípravy směsi - zná teorii přípravy pohonných směsí podle druhu paliva, umí pojmenovat jednotlivé části, zná jejich funkci, umí diagnostikovat jednotlivé závady a opravit je
• diagnostika - zná možnosti diagnostiky a kontroly vozidel, ovládá základní kontrolní postupy jednotlivých diagnostických přístrojů

 

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí

 

• naučit žáky respektovat lidský život a jeho trvání jako vysokou hodnotu
• vytvořit u žáků úctu k živé i neživé přírodě, k ochraně a zlepšování životního prostředí a chápání globálních problému světa
• vést žáky k tomu, aby se ve vztahu k jiným lidem oprostili od předsudků, xenofobie, intolerance, rasismu, nacionalismu, etnické a jiné nesnášenlivosti
• utváření návyků slušného a odpovědného chování v souladu morálními zásadami a pravidly společenského chování
• naučit žáky tomu, aby cítili potřebu se aktivně zapojit do společenského života a spolupracovali na zachování demokracie a jejím zdokonalování, aby jednali v souladu se strategií udržitelného rozvoje
• vést žáky k rozvoji komunikativních dovedností a dovedností potřebných pro hodnotný partnerský život i pro život v širším (pracovním, rodinném,zájmovém aj.) kolektivu

 

Pojetí výuky

 

• odborný výcvik je organizován v učebních skupinách, kdy výklad teorie oprav, nebo cvičné práce jsou vedeny frontálně
• výuka při produktivní práci a cvičné úkoly se speciálními přípravky a pomůckami probíhá v UVS, případně individuálně

 

Hodnocení výsledků žáků

 

• průběžným hodnocením žáků při cvičné i produktivní práci učitelem odborného výcviku

 

Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí

 

• předmět přispívá významnou měrou k profilování žáka jako mechanika, technika a specialisty ve svém oboru
• je úzce spojen s dalšími technickými předměty (strojnictví, automobily, elektrotechnika aj. )což přispívá k širšímu uplatnění absolventů studia
• v tematických celcích OV jsou probírány mimo jiné i otázky třídění odpadů v autoopravárenství, práce s nebezpečnými odpady, ekologická likvidace autovraků a poškozených částí
• výuka součastně rozvíjí i obecné kompetence absolventa a to zejména:
• práci s informacemi
• rozvoj vlastních priorit
• odpovědné rozhodování
• verbální komunikaci

 

Poznámky:

 

Součástí třetího ročníku je odborná praxe v trvání čtyř týdnů, která bude uskutečňována v týdenních blocích na pracovištích sociálních partnerů.

 

Člověk a svět práce