telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Autotronik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Odborné vzdělávání

Technické kresleníStrojnictvíMechanikaSilniční vozidlaOpravárenství a diagnostikaDiagnostická měřeníElektrotechnika
Elektrické příslušenstvíElektronikaElektrická měřeníŘízení motorových vozidelOdborný výcvik
2. ročník

Pojetí vyučovacího předmětu

 

Obecný cíl vyučovacího předmětu

 

Poskytnout žákům základní vědomosti o fyzikální podstatě elektrických a magnetických jevů i jejich využití a praktické aplikace. Vést žáky k aktivnímu vztahu k elektrotechnice i k pochopení jejího významu při vědeckotechnickém rozvoji jednotlivých odvětví výroby a služeb.

 

Charakteristika učiva


Umožňuje žákům získat znalosti o nejdůležitějších veličinách a jednotkách, základních pojmech a názvoslovích používaných v elektrotechnice. Žáci získají správné fyzikální představy o jevech, zákonitostech a vztazích v elektrotechnice, znalosti principů užívaných elektrických přístrojů, strojů a zařízení, elektronických prvků a součástek včetně jejich uplatnění v praxi. Seznamuje s jednotkami, základními pojmy a názvoslovím a se základní fyzikální podstatou elektrických a magnetických jevů a jejich vzájemných vztazích a souvislostech, se zapojováním obvodů a součástek, měření neelektrických a elektrických veličin a ověření těchto hodnot výpočtem, poskytuje informace o elektrických přístrojích a zařízeních, o jejich základních funkcích ve vozidlech a o možnostech jejich dalšího využití.

 

Obsah učiva byl rozdělen do těchto témat:


• základní poznatky z elektrotechniky
• stejnosměrný proud
• elektromagnetismus
• střídavý proud
• elektrické stroje a přístroje
• materiály v elektrotechnice
• užití elektrotechniky


Cíle vzdělávání


Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci:


• dovedli pracovat v týmu i samostatně
• dovedli pracovat zodpovědně
• naučili se pořádku, přesnosti a pečlivosti
• dovedli obhájit svůj názor
• pracovali soustavně
• mysleli ekologicky a ekonomicky
• dbali na kvalitu práce jako běžnou součást pracovního procesu
• správné vyjadřování žáků a dodržování odborného názvosloví
• kreslení a čtení elektrotechnických schémat vozidel
• analyzovat a řešit technické problémy
• určit podstatu problému a navrhnout různé možnosti řešení
• zvolit vhodné metody a postup realizace zvoleného řešení

 

Pojetí výuky


Výuka je zaměřena teoreticky. Tematické celky jsou doplněny příklady a dílčími úlohami, které se zařazují do vyučovacích hodin podle povahy učiva a nejsou v rozpisu učiva zvlášť vyznačeny. Učivo je zaměřeno na využití fyzikálních zákonů s porozuměním principů jednotlivých zařízení a na průpravu pochopení aplikačních témat s odborným charakterem. Hlavní znaky výuky:


• výklad s využitím odborné literatury, názorných pomůcek a elektrických částí vozidel
• použití audiovizuální techniky
• diskuse o problémech

 

Hodnocení výsledků žáků:


• ústní zkoušení s důrazem kladeným nejen na teoretické znalosti žáka, ale také na jeho grafický projev a na schopnost technického vyjadřování
• písemné zkoušení pro ověřování teoretických znalostí, grafického projevu a schopnosti aplikovat teorii na příkladech
• hodnocení bude v souladu s klasifikačním řádem obsaženým ve školním řádu

 

Rozvoj klíčových a odborných kompetencí

 

Z klíčových kompetencí rozvíjených v předmětu Elektrotechnika je položen důraz především na správně zvolený informační zdroj, využívání získaných informací k řešení daného problému, vhodným způsobem zaznamenávat a uchovávat informace různého druhu.