Pojetí vyučovacího předmětu
Obecný cíl vyučovacího předmětu
Poskytnout žákům základní vědomosti o fyzikální podstatě elektrických a magnetických jevů i jejich využití a praktické aplikace. Vést žáky k aktivnímu vztahu k elektrotechnice i k pochopení jejího významu při vědeckotechnickém rozvoji jednotlivých odvětví výroby a služeb.
Charakteristika učiva
Umožňuje žákům získat znalosti o nejdůležitějších veličinách a jednotkách, základních pojmech a názvoslovích používaných v elektrotechnice. Žáci získají správné fyzikální představy o jevech, zákonitostech a vztazích v elektrotechnice, znalosti principů užívaných elektrických přístrojů, strojů a zařízení, elektronických prvků a součástek včetně jejich uplatnění v praxi. Seznamuje s jednotkami, základními pojmy a názvoslovím a se základní fyzikální podstatou elektrických a magnetických jevů a jejich vzájemných vztazích a souvislostech, se zapojováním obvodů a součástek, měření neelektrických a elektrických veličin a ověření těchto hodnot výpočtem, poskytuje informace o elektrických přístrojích a zařízeních, o jejich základních funkcích ve vozidlech a o možnostech jejich dalšího využití.
Obsah učiva byl rozdělen do těchto témat:
• základní poznatky z elektrotechniky
• stejnosměrný proud
• elektromagnetismus
• střídavý proud
• elektrické stroje a přístroje
• materiály v elektrotechnice
• užití elektrotechniky
Cíle vzdělávání
Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci:
• dovedli pracovat v týmu i samostatně
• dovedli pracovat zodpovědně
• naučili se pořádku, přesnosti a pečlivosti
• dovedli obhájit svůj názor
• pracovali soustavně
• mysleli ekologicky a ekonomicky
• dbali na kvalitu práce jako běžnou součást pracovního procesu
• správné vyjadřování žáků a dodržování odborného názvosloví
• kreslení a čtení elektrotechnických schémat vozidel
• analyzovat a řešit technické problémy
• určit podstatu problému a navrhnout různé možnosti řešení
• zvolit vhodné metody a postup realizace zvoleného řešení
Pojetí výuky
Výuka je zaměřena teoreticky. Tematické celky jsou doplněny příklady a dílčími úlohami, které se zařazují do vyučovacích hodin podle povahy učiva a nejsou v rozpisu učiva zvlášť vyznačeny. Učivo je zaměřeno na využití fyzikálních zákonů s porozuměním principů jednotlivých zařízení a na průpravu pochopení aplikačních témat s odborným charakterem. Hlavní znaky výuky:
• výklad s využitím odborné literatury, názorných pomůcek a elektrických částí vozidel
• použití audiovizuální techniky
• diskuse o problémech
Hodnocení výsledků žáků:
• ústní zkoušení s důrazem kladeným nejen na teoretické znalosti žáka, ale také na jeho grafický projev a na schopnost technického vyjadřování
• písemné zkoušení pro ověřování teoretických znalostí, grafického projevu a schopnosti aplikovat teorii na příkladech
• hodnocení bude v souladu s klasifikačním řádem obsaženým ve školním řádu
Rozvoj klíčových a odborných kompetencí
Z klíčových kompetencí rozvíjených v předmětu Elektrotechnika je položen důraz především na správně zvolený informační zdroj, využívání získaných informací k řešení daného problému, vhodným způsobem zaznamenávat a uchovávat informace různého druhu.