telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Autotronik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Odborné vzdělávání

Technické kresleníStrojnictví
MechanikaSilniční vozidlaOpravárenství a diagnostikaDiagnostická měřeníElektrotechnikaElektrické příslušenstvíElektronikaElektrická měřeníŘízení motorových vozidelOdborný výcvik
1. ročník

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl předmětu:


• rozvíjet smysl pro přesné a názorné vyjadřování
• rozvíjet odbornou slovní zásobu
• rozvíjet logické myšlení
• naučit se systematicky pracovat s odbornou literaturou

Charakteristika předmětu


Zvládnutí učiva obsahového okruhu Strojnictví vytváří vědomostní a dovednostní základ pro organizování prací v autoopravárenství. Na tento základ pak navazuje obsahový okruh předmětů Silniční vozidla, Elektrotechnika a Elektronika.
Učivo obsahového okruhu vyžaduje dobré zvládnutí matematicko-přírodovědné složky vzdělávání, na kterou navazuje, vhodně ji aplikuje a dále rozvíjí. S obsahovým okruhem úzce souvisí okruh předmětů Mechanika, Technické kreslení, jejichž obsah přispívá k dosažení žádoucí úrovně technologičnosti navrhovaných konstrukčních řešení.
Důležitou složkou práce žáků v obsahovém okruhu je práce s informacemi, zejména jejich vyhledávání z nejrůznějších zdrojů, třídění, hodnocení a další zpracovávání, dále logické myšlení, schopnost aplikovat znalosti na konkrétní příklady a obrazová představivost.

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí


• naučit se číst a pracovat s technickou dokumentací, s technickými normami
• používat přesné odborné výrazy
• pracovat samostatně i v kolektivu
• hledat logickou návaznost a posloupnost řešení od jednoduchého ke složitému
• vnímat rozdíly mezi funkcemi jednotlivých součástí a celků
• určovat pořadí důležitosti řešení problémů
• získávat informace z různých zdrojů a umět s nimi pracovat

Pojetí výuky


Výuka je zaměřena teoreticky, rozdělena do tematických celků a je organizována formou výkladu, který je vždy doplněn vysvětlováním principů a částí na konkrétním příkladu nebo modelu.

Znaky výuky:


• didaktické pomůcky
• audiovizuální technika
• problémové příklady

Hodnocení výsledků žáků:


• žáci jsou hodnoceni za práci v hodině formou písemné práce na dané téma
• ústní zkoušení s důrazem na aplikaci teoretických znalostí na konkrétním příkladu, logického myšlení a používání přesných odborných výrazů
• hodnocení krátkých domácích úkolů zaměřených na vyhledávání informací z různých zdrojů (internet, odborná literatura, normy, tabulky)

Přínos předmětu k rozvoji klíčových a odborných kompetencí:


• rozvíjet myšlenkové operace
• rozvíjet logické myšlení
• rozvíjet komunikativní kompetence
• rozvíjet dovednost celoživotně se vzdělávat
• formovat tvořivý přístup žáků s problémům
• hledání různých variant řešení
• rozvíjet samostatnost a aktivní přístup žáků ke své profesní kariéře
• využívat k různým činnostem informační zdroje