Pojetí vyučovacího předmětu
Obecný cíl předmětu:
• rozvíjet smysl pro přesné a názorné vyjadřování
• rozvíjet odbornou slovní zásobu
• rozvíjet logické myšlení
• naučit se systematicky pracovat s odbornou literaturou
Charakteristika předmětu
Zvládnutí učiva obsahového okruhu Strojnictví vytváří vědomostní a dovednostní základ pro organizování prací v autoopravárenství. Na tento základ pak navazuje obsahový okruh předmětů Silniční vozidla, Elektrotechnika a Elektronika.
Učivo obsahového okruhu vyžaduje dobré zvládnutí matematicko-přírodovědné složky vzdělávání, na kterou navazuje, vhodně ji aplikuje a dále rozvíjí. S obsahovým okruhem úzce souvisí okruh předmětů Mechanika, Technické kreslení, jejichž obsah přispívá k dosažení žádoucí úrovně technologičnosti navrhovaných konstrukčních řešení.
Důležitou složkou práce žáků v obsahovém okruhu je práce s informacemi, zejména jejich vyhledávání z nejrůznějších zdrojů, třídění, hodnocení a další zpracovávání, dále logické myšlení, schopnost aplikovat znalosti na konkrétní příklady a obrazová představivost.
Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí
• naučit se číst a pracovat s technickou dokumentací, s technickými normami
• používat přesné odborné výrazy
• pracovat samostatně i v kolektivu
• hledat logickou návaznost a posloupnost řešení od jednoduchého ke složitému
• vnímat rozdíly mezi funkcemi jednotlivých součástí a celků
• určovat pořadí důležitosti řešení problémů
• získávat informace z různých zdrojů a umět s nimi pracovat
Pojetí výuky
Výuka je zaměřena teoreticky, rozdělena do tematických celků a je organizována formou výkladu, který je vždy doplněn vysvětlováním principů a částí na konkrétním příkladu nebo modelu.
Znaky výuky:
• didaktické pomůcky
• audiovizuální technika
• problémové příklady
Hodnocení výsledků žáků:
• žáci jsou hodnoceni za práci v hodině formou písemné práce na dané téma
• ústní zkoušení s důrazem na aplikaci teoretických znalostí na konkrétním příkladu, logického myšlení a používání přesných odborných výrazů
• hodnocení krátkých domácích úkolů zaměřených na vyhledávání informací z různých zdrojů (internet, odborná literatura, normy, tabulky)
Přínos předmětu k rozvoji klíčových a odborných kompetencí:
• rozvíjet myšlenkové operace
• rozvíjet logické myšlení
• rozvíjet komunikativní kompetence
• rozvíjet dovednost celoživotně se vzdělávat
• formovat tvořivý přístup žáků s problémům
• hledání různých variant řešení
• rozvíjet samostatnost a aktivní přístup žáků ke své profesní kariéře
• využívat k různým činnostem informační zdroje