Pojetí vyučovacího předmětu
Obecný cíl vyučovacího předmětu
Cílem obsahového okruhu je poskytnout žákům odborné vědomosti, dovednosti a návyky potřebné pro organizaci provozu opravárenství, jednání se zákazníky, zajišťování příjmu a výdeje vozidel do opravy nebo z opravy, provádění oprav, seřizování a diagnostikování, přípravu nových vozidel na provoz, provádění organizačních nebo servisních úkonů ve stanici technické kontroly a měření emisí, zpracování servisní dokumentace.
Žáci jsou vedeni k dodržování zásad bezpečné práce, k prevenci při úrazech, uhašení požáru vhodnými hasebními prostředky a k ekologickému chování.
Předmět Silniční vozidla je profilujícím předmětem oboru. Navazuje na poznatky žáků z fyziky, mechaniky a obecných strojařských předmětů a prohlubuje je. Jeho zvládnutí je nezbytným předpokladem pro výkon technických funkcí v oboru. Způsob přemýšlení, ke kterému je žák veden po dobu studia jej činí obratným i v běžném každodenním životě.
Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:
• využívat technických vědomostí a dovedností z oblasti konstrukce silničních vozidel při řešení technických problémů
• aplikovat poznatky a postupy při konstrukční práci
• zkoumat a řešit technické problémy a diskutovat při jejich řešení
• pracovat v týmu i samostatně
• pracovat s odbornou literaturou
• vyhledávat a vyhodnocovat informace z různých zdrojů, podrobovat je logickému rozboru a využívat je pro svou práci
• přesně se vyjadřovat a správně používat odbornou literaturu
• sledovat technický pokrok a přenášet jeho výsledky do praxe
• pracovat s moderní technikou
Charakteristika učiva
Obsah učiva je rozdělen do čtyř ročníků s tématy logicky navazujícími na sebe a na učivo dalších technických předmětů. Obsah učiva byl rozdělen do těchto témat:
• rozdělení vozidel a základní charakteristiky
• podvozek
• převodové ústrojí
• motory – s důrazem na pístové spalovací motory s přímočarým vratným pohybem pístu
• příslušenství motorů
• vytápění a klimatizace
• mechanika pohybu silničních vozidel
Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí
Vzdělávání směřuje k tomu aby žáci :
• dovedli pracovat v týmu i samostatně
• dovedli obhájit svůj názor
• pracovali soustavně
• mysleli ekologicky a ekonomicky
• dbali na kvalitu práce jako běžnou součást pracovního procesu
Pojetí výuky
Výuka je zaměřena teoreticky. Tematické celky jsou doplněny příklady a dílčími úlohami. Hlavní znaky výuky:
• výklad s využitím odborné literatury, názorných pomůcek a částí vozidel
• použití audiovizuální techniky
• diskuse o problémech
• využití poznatků z exkurzí
Hodnocení výsledků žáků:
• ústní zkoušení s důrazem kladeným nejen na teoretické znalosti žáka, ale také na jeho grafický projev a na schopnost technického vyjadřování
• písemné zkoušení pro ověřování teoretických znalostí, grafického projevu a schopnosti aplikovat teorii na příkladech
• součástí hodnocení budou samostatné práce zpracovávané během studia
• hodnocení bude v souladu s klasifikačním řádem obsaženým ve školním řádu
Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí
Z klíčových kompetencí rozvíjených v předmětu Silniční vozidla je položen důraz především na komunikativní kompetence, řešení problémů a práci s informacemi a informačními technologiemi.