telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Autotronik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Odborné vzdělávání

Technické kresleníStrojnictvíMechanika
Silniční vozidlaOpravárenství a diagnostikaDiagnostická měřeníElektrotechnikaElektrické příslušenstvíElektronikaElektrická měřeníŘízení motorových vozidelOdborný výcvik
1. ročník2. ročník

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl předmětu:


• rozvíjet smysl pro přesné a názorné vyjadřování
• rozvíjet odbornou slovní zásobu
• rozvíjet logické myšlení
• rozvíjet aplikaci znalostí a známých postupů na konkrétním problémovém příkladě

Charakteristika předmětu


Zvládnutí učiva obsahového okruhu Mechanika vytváří vědomostní a dovednostní základ pro práci absolventa jako konstruktéra, tj. pro navrhování strojních součástí a jednoduchých strojních celků. Obsahem učiva jsou návrhy, pevnostní výpočty strojních součástí, působení sil na součásti, kinematika pohybu, dynamika pohybu, hydromechanika těles, termomechanika těles. Tyto výpočty vyžadují dobré zvládnutí matematicko-přírodovědné složky vzdělávání, na kterou navazují, vhodně ji aplikují a dále rozvíjejí.
S obsahovým okruhem úzce souvisí okruh Strojnictví a Technické kreslení, jehož obsah přispívá k dosažení žádoucí úrovně technologičnosti navrhovaných konstrukčních řešení.
Důležitou složkou práce žáků v obsahovém okruhu jsou matematické kompetence, logické myšlení, obrazová představivost a schopnost využít své znalosti pro nalezení správného řešení daného problému.

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí:


• používat přesné odborné výrazy
• pracovat samostatně i v kolektivu
• hledat logickou návaznost a posloupnost řešení od jednoduchého ke složitému
• vnímat rozdíly mezi funkcemi jednotlivých součástí a celků
• určovat pořadí důležitosti řešení problémů

Pojetí výuky


Výuka je zaměřena teoreticky, rozdělena do tematických celků a je organizována formou výkladu, který je vždy doplněn vysvětlováním principů a částí na konkrétním příkladu.

Znaky výuky:


• odborná literatura
• problémové příklady

Hodnocení výsledků žáků:


• žáci jsou hodnoceni za práci v hodině při řešení konkrétního problémového příkladu
• formou písemné práce na konkrétní problémový příklad na dané téma
• ústní zkoušení s důrazem na aplikaci teoretických znalostí na konkrétním příkladu, logického myšlení a používání přesných odborných výrazů
• hodnocení domácích úkolů zaměřených na řešení problémových úloh na dané téma

Přínos předmětu k rozvoji klíčových a odborných kompetencí:


• rozvíjet myšlenkové operace
• rozvíjet logické myšlení
• rozvíjet matematické kompetence
• rozvíjet dovednost celoživotně se vzdělávat
• formovat tvořivý přístup žáků s problémům
• hledání různých variant řešení a zdůvodnit dané řešení
• rozvíjet samostatnost a aktivní přístup žáků ke své profesní kariéře
• využívat k různým činnostem informační zdroje