Učební osnovy

1. ročník


Německý jazyk


3  týdně, P
První kontakty
Dotace učebního bloku:   15
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá stylisticky vhodné obraty umožňující nekonfliktní vztahy a komunikaci
  • rozpozná význam obecných sdělení a hlášení

Konverzace:

 

Erste Kontakte:
- pozdravy
- představení se
- sdělení základních informací o sobě
- získávání základních informací o druhých osobách

 

Leute:

- názvy jazyků, názvy států a jejich obyvatel

 

Gramatika:
- přítomný čas pravidelných a nepravidelných sloves
- přítomný čas slovesa sein
- osobní zájmena

- pořádek slov: věta oznamovací, věta tázací

- kladná a záporná odpověď

- tázací příslovce

- číslovky základní 1-2000

 

Rodina
Dotace učebního bloku:   20
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • nalezne v promluvě hlavní a vedlejší myšlenky a důležité informace
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené

Konverzace:

 

Familie:

- rodina, domácí mazlíčci
 

Gramatika:

- přítomný čas slovesa haben

- přivlastňovací zájmena

- zápory nicht, kein

- množné číslo podstatných jmen

- způsobová slovesa

 

Jídlo
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • porozumí školním a pracovním pokynům
  • prokazuje faktické znalosti především o geografických, demografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti včetně vybraných poznatků studijního oboru, a to i z jiných vyučovacích předmětů, a uplatňuje je také v porovnání s reáliemi mateřské země

Konverzace:


Essen:

- názvy potravin a hotových jídel
- vyprávění o stravovacích návycích

- jídelní lístek

- objednání si v restauraci

 

Gramatika:
- rozkazovací způsob

- složená slova

- všeobecný podmět man

Denní režim
Dotace učebního bloku:   11
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické

Konverzace:


Tagesablauf:

- vyprávění o svém dnu

- určení času a denní doby

- pojmenování činností v každodenním životě

 

Gramatika:
- slovesa s předponami

- předložky se 4. pádem

 

Schůzky s přáteli, nakupování
Dotace učebního bloku:   17
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oblasti zaměření studijního oboru
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • komunikuje s jistou mírou sebedůvěry a aktivně používá získanou slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných tematických okruhů, zejména v rutinních situacích každodenního života, a vlastních zálib
  • používá vhodně základní odbornou slovní zásobu ze svého studijního oboru
  • uplatňuje v komunikaci vhodně vybraná sociokulturní specifika daných zemí

Konverzace:

 

Freunde und Freundinnen:

- vyjadřování vztahů, popis a charakteristika osob, zájmy

 

Geschäfte, Lokale, Treffpunkte:

- místa setkání, domluva, kulturní akce

- nakupování, druhy obchodů, provozoven a druhů zboží

 

Gramatika:

- 2. pád vlastních jmen

- předložky se 3. pádem

- předložky se 3. a 4. pádem

- řadové číslovky

 

Odborná němčina

Bydlení
Dotace učebního bloku:   11
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá opisné prostředky v neznámých situacích, při vyjadřování složitých myšlenek
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a diskusím rodilých mluvčích pronášeným ve standardním hovorovém tempu
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis

Konverzace:


Unsere Stadt, unser Haus:

- orientace ve městě, popis cesty

- názvy míst a institucí ve městě

- popis bydlení

 

Gramatika:
- předložky pro popis cesty

Škola
Dotace učebního bloku:   16
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • používá vhodně základní odbornou slovní zásobu ze svého studijního oboru
  • nalezne v promluvě hlavní a vedlejší myšlenky a důležité informace
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu

Konverzace:


Schule und danach:

- škola, třída, rozvrh hodin

 

Gramatika:
- minulý čas - préteritum

- minulý čas - perfektum

- minulý čas pomocných sloves

- příslovečná určení času

 

Odborná němčina