Učební osnovy

1. ročník


Český jazyk a literatura


2+1 1/2  týdně, P
Obecné poznatky o jazyce
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikaci
  • pochopí jazykový základ světových jazyků
  • rozlišuje jazyk spisovný, hovorový, dialekty
  • pracuje s nejnovějšími kodifikačními příručkami
  • řídí se zásadami správné výslovnosti
  • rozezná druhy textů a přiřadí k jednotlivým vývojovým fázím
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • využívá emotivní a emocionální stránky mluveného slova, vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní, negativní
  • používá klíčových slov při vyhledávání z informačních pramenů
  • samostatně zpracovává informace
  • rozlišuje spisovný, hovorový jazyk a stylově příznačné jevy ve vlastním projevu, volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • vysvětlí zákonitosti vývoje češtiny
  • orientuje se v soustavě jazyků
  • orentuje se v nespisovných útvarech jazyka
  • rozezná specifické odchylky zejména v hláskosloví, tvarosloví a slovní zásobě

- jazykověda
- národní jazyk
- spisovné a nespisovné útvary jazyka
- příbuznost jazyků
- historický vývoj českého jazyka
- vývojové tendence češtiny
- norma a kodifikace
- získávání a zpracování informací
 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a svět práce

- pracuje s informacemi, vyhledává, vyhodnocuje a využívá informací

Základy literární teorie
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů

- literatura
- literární věda a její disciplíny
- poezie a próza
- literární druhy a žánry
- výstavba literárního díla
- vyprávěcí postupy
- literární dílo jako znak
 

Úvod do stylistiky
Dotace učebního bloku:   9
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
    v písemném projevu uplatňuje znalosti českého jazyka
  • ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikaci
  • v písemném projevu uplatňuje poznatky a znalosti češtiny, pravopisu
  • rozlišuje jazyk spisovný, hovorový, dialekty
  • řídí se zásadami správné výslovnosti
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • využívá emotivní a emocionální stránky mluveného slova, vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní, negativní
  • ovládá techniku mluveného slova, umí klást otázky, vhodně formulovat odpovědi
  • vyjadřuje se věcně, správně, jasně, srozumitelně

- jazykový styl
- slohotvorní činitelé
- funkční styly
- stylistika jazykových projevů
- projev mluvený a psaný
- slohové postupy a útvary
- jazyková kultura
 

Nauka o zvukové stránce jazyka
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • řídí se zásadami správné výslovnosti
  • ovládá a správně používá hláskový systém

- vznik řeči
- soustava českých hlásek
- zvuková stránka slova
- zvuková stránka věty
- fonetická transkripce
- spisovná výslovnost
 

Starověká literatura
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • rozumí obsahu textu i jeho části
  • uplatňuje znalosti ze starověké literatury

- literárněhistorický kontext
- literatura Mezopotámie
- literatura Egypta
- literatura Indie, Číny
- literatura hebrejská
- nejvýznamnější staroorientální památky
- antická literatura - Řecko, Řím
- rozbory  staroorientálních textů
- rozbor Bible
- rozbor antických textů

 

 

 

 

 

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- poznává život v historii a v jiných zemích na základě četby

Prostěsdělovací styl
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • ovládá a správně používá hláskový systém
  • ovládá techniku mluveného slova, umí klást otázky, vhodně formulovat odpovědi
  • nahradí běžné cizí slovo českým ekvivalentem a naopak
  • vyjadřuje se věcně, správně, jasně, srozumitelně
  • rozlišuje typy slohů
  • používá adekvátní slovní zásoby včetně příslušné odborné terminologie

- charakteristika prostěsdělovacích projevů
- jazykové prostředky
- slohové útvary
- mluvené útvary
- krátké informační útvary
- stylizace mluvené řeči
- zpráva, oznámení
- vypravování
 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a svět práce

- identifikuje a formuluje vlastní priority

Informační a komunikační technologie

- používá PC - vyhledává informace, pracuje s multimediálními prostředky

Grafická stránka jazyka
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
    v písemném projevu uplatňuje znalosti českého jazyka
  • ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikaci
  • řídí se zásadami správné výslovnosti

- vztah mezi zvukovou a grafickou stánkou jazyka
- označování hlásek písmeny
- zkratky a značky
- hranice slov v písmu
- členicí znaménka
 

Středověká literatura
Dotace učebního bloku:   9
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozumí vývojovým zákonitostem češtiny na základě poznání středověké literatury
  • orientuje se v díle významných středověkých autorů
  • rozumí obsahu textu i jeho části

- literárněhistorický kontext
- evropská literatura
- útvary (hrdinské, rytířské eposy, světská literatura, legendy)
- významné památky
- staroslověnská literatura
- vývoj české literatury do 15. století
- rozbor textů vybraných evropských literárních památek
- rozbor textů vybraných staroslověnských památek
- rozbor vybraných textů z kronik

 

 

Základy rétoriky
Dotace učebního bloku:   9
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
    v písemném projevu uplatňuje znalosti českého jazyka
  • ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikaci
  • v písemném projevu uplatňuje poznatky a znalosti češtiny, pravopisu
  • rozlišuje jazyk spisovný, hovorový, dialekty
  • řídí se zásadami správné výslovnosti

- charakteristika řečnických projevů
- řečnické prostředky
- kompozice řečnických projevů
- řečnické útvary
- proslov
 

Základní pravopisné jevy I.
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
    v písemném projevu uplatňuje znalosti českého jazyka
  • v písemném projevu uplatňuje poznatky a znalosti češtiny, pravopisu
  • pracuje s nejnovějšími kodifikačními příručkami
  • řídí se zásadami správné výslovnosti

- i/y (í/ý)
- po tvrdých souhláskách
- po měkkých souhláskách
- po obojetných souhláskách
- v kořenech slov domácího původu
- po vyjmenovaných slovech
- v předponách či příponách slov domácího původu
- v koncovkách podstatných a přídavných jmen
- v koncovkách sloves v přítomném čase
- koncovkách příčestí minulého

-

 

Základní pravopisné jevy II.
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
    v písemném projevu uplatňuje znalosti českého jazyka
  • v písemném projevu uplatňuje poznatky a znalosti češtiny, pravopisu
  • pracuje s nejnovějšími kodifikačními příručkami
  • řídí se zásadami správné výslovnosti

- psaní skupin
- bě/bje
- vě/vje
- pě
- mě/mně

 

Základní pravopisné jevy III.
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
    v písemném projevu uplatňuje znalosti českého jazyka
  • v písemném projevu uplatňuje poznatky a znalosti češtiny, pravopisu
  • pracuje s nejnovějšími kodifikačními příručkami
  • řídí se zásadami správné výslovnosti

- psaní předložek s a z
- psaní předpony s (e) a z (e)
- psaní u, ú, ů

Základní pravopisné jevy IV.
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
    v písemném projevu uplatňuje znalosti českého jazyka
  • v písemném projevu uplatňuje poznatky a znalosti češtiny, pravopisu
  • pracuje s nejnovějšími kodifikačními příručkami
  • řídí se zásadami správné výslovnosti

- zdvojování souhlásek
- změny v souhláskových skupinách při odvozování
- psaní slov přejatých
- psaní zkratek a značek

 

Základní pravopisné jevy V.
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
    v písemném projevu uplatňuje znalosti českého jazyka
  • v písemném projevu uplatňuje poznatky a znalosti češtiny, pravopisu
  • pracuje s nejnovějšími kodifikačními příručkami
  • řídí se zásadami správné výslovnosti

- psaní velkých písmen
- v jednoslovných jménech
- u víceslovných jmen
- u jmen osídlených míst
- jmen osob
- jmen zvířat
- hvězdářských jmen
- zeměpisných jmen
- oficiálních jmen organizací a institucí
- jmen dokumentů, vědeckých a uměleckých děl
- jmen výrobků
- označení významných událostí a období
- jména vyznamenání a cen
- výraz úcty, zdůraznění

Základní pravopisné jevy VI.
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
    v písemném projevu uplatňuje znalosti českého jazyka
  • v písemném projevu uplatňuje poznatky a znalosti češtiny, pravopisu
  • pracuje s nejnovějšími kodifikačními příručkami
  • řídí se zásadami správné výslovnosti

- interpunkční znaménka
- čárka ve větě jednoduché
- přístavek
- doplněk
- citoslovce
- vsuvka
- čárka v souvětí
- tečka
- středník
- otazník
- vykřičník
- dvojtečka
- uvozovky
- pomlčka
- tři tečky
- závorka

Renesance a humanismus
Dotace učebního bloku:   9
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozumí významu renesance ve vývoji společnosti
  • má přehled o významných představitelích renesance a humanismu a jejich dílech
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • rozumí obsahu textu i jeho části

- literárněhistorický kontext
- význam renesance a humanismu v evropské kultuře
- význam vynálezu knihtisku pro vzdělanost
- vznik nových útvarů (alegorický epos, balada, esej, drama, román, cestopis)
- významní  evropští představitelé a jejich díla
- významní čeští představitelé a jejich díla
- analýza uměleckých textů
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- poznává hodnoty jiných zemí a jejich srovnáváním s vlastním státem zvyšuje i kompetence občanské, vede k vlastenectví a evropské integritě

Nauka o slovní zásobě
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
    v písemném projevu uplatňuje znalosti českého jazyka
  • ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikaci
  • v písemném projevu uplatňuje poznatky a znalosti češtiny, pravopisu
  • pracuje s nejnovějšími kodifikačními příručkami
  • řídí se zásadami správné výslovnosti

- způsoby pojmenování
- slovo a jeho význam
- vrstvy slovní zásoby
- změny slovní zásoby
- změna významu slov
- víceslovná pojmenování
- přejímání slov z cizích jazyků
- tvoření nových slov
- slovníky a jejich druhy
 

Barokní lïteratura
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • rozumí obsahu textu i jeho části
  • rozumí baroku jako významnému uměleckému stylu
  • orientuje se v díle a pedagogické práci J. Á. K.

- význam barokní kultury
- evropská barokní literatura
- česká literatura oficiální a neoficiální
- význam J. A. Komenského
- rozbor vybraných textů světové literatury
- rozbor vybraných textů J. A. Komenského

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- poznává hodnoty jiných zemí a jejich srovnáváním s vlastním státem zvyšuje i kompetence občanské, vede k vlastenectví a evropské integritě

Literatura v klasicismu a osvícenství
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • rozumí obsahu textu i jeho části
  • vystihuje význam klasicismu a osvícenství pro rozvoj občanské společnosti

- literárněhistorický kontext
- význam klasicismu a osvícenství pro rozvoj národního obrození
- nové literární žánry
- promítnutí osvícenské filozofie do literárních děl - encyklopedie 
- významní světoví autoři a jejich díla
- rozbor vybraných literárních textů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- poznává život v historii a v jiných zemích na základě četby

Opakování a shrnutí učiva 1. ročníku
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • v písemném projevu uplatňuje poznatky a znalosti češtiny, pravopisu
  • rozezná druhy textů a přiřadí k jednotlivým vývojovým fázím
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • rozumí obsahu textu i jeho části
  • vyjadřuje se věcně, správně, jasně, srozumitelně
  • rozlišuje typy slohů
  • pořizuje si výpisky a výtahy
  • samostatně zpracovává informace
  • vypracuje anotaci

- opakování učiva literatury
- opakování učiva mluvnice
- opakování učiva slohu