Učební osnovy

1. ročník


Dějepis


2  týdně, P
Úvod do studia dějepisu
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní smysl poznávání dějin a variabilitu jejich výkladů
  • vysvětlí, proč jsou lidé za své názory, postoje a jednání odpovědni jiným lidem
  • orientuje se v historii svého oboru – uvede její významné mezníky a osobnosti, vysvětlí přínos studovaného oboru pro život lidí
  • vysvětlí význam péče o kulturní hodnoty, význam vědy a umění
  • uvede příklady světových muzeií a galerií
  • charakterizuje historii našeho regionu
  • dovede pracovat s jemu obsahově a formálně dostupnými texty
  • dovede využít poznatky v cestovním ruchu

- základní pojmy
- význam historie
- prameny
- klasifikace historických památek
- pomocné vědy historické
- významné kulturní památky u nás ve světě
- památková péče, muzea
- historie regionu

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- porozumí současnosti na základě poznání minulosti - váží si materiálních a duchovních hodnot a zachovává je pro příští generace

Pravěk
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní smysl poznávání dějin a variabilitu jejich výkladů
  • charakterizuje historii našeho regionu
  • dovede využít poznatky v cestovním ruchu

- prehistorie
- doba kamenná
- doba bronzová
- doba železná
- kultura pravěku

Starověké orientální říše
Dotace učebního bloku:   9
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní smysl poznávání dějin a variabilitu jejich výkladů
  • uvede příklady kulturního přínosu starověkých civilizací, judaismu a křesťanství
  • vysvětlí význam péče o kulturní hodnoty, význam vědy a umění
  • uvede příklady světových muzeií a galerií
  • dovede pracovat s jemu obsahově a formálně dostupnými texty
  • rozpozná starověké umělecké památky
  • dovede využít poznatky v cestovním ruchu
  • charakterizuje významné události

- vznik a význam starověkých států
- Mezopotámie
- Egypt
- Čína, Indie
- osudy starověkých Židů
- kultura, věda, filozofie a památky jednotlivých států

 

Antika
Dotace učebního bloku:   9
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní smysl poznávání dějin a variabilitu jejich výkladů
  • uvede příklady kulturního přínosu starověkých civilizací, judaismu a křesťanství
  • vysvětlí význam péče o kulturní hodnoty, význam vědy a umění
  • uvede příklady světových muzeií a galerií
  • dovede pracovat s jemu obsahově a formálně dostupnými texty
  • rozpozná starověké umělecké památky
  • dovede využít poznatky v cestovním ruchu
  • charakterizuje významné události

- řecké dějiny
- kultura a umění antického Řecka
- dějiny Říma od založení do konce republiky
- Římské císařství
- kultura antického Říma

Raný středověk
Dotace učebního bloku:   7
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní smysl poznávání dějin a variabilitu jejich výkladů
  • popíše základní – revoluční změny ve středověku a raném novověku
  • charakterizuje historii našeho regionu
  • dovede využít poznatky v cestovním ruchu
  • rozpozná středověké kulturní památky
  • rozumí vzniku středověké společnosti
  • orientuje se ve středověkých dynastiích českého státu
  • charakterizuje významné události

- Evropa v temných staletích
- dědicové římské říše
- Slované
- křesťané v zápase s Araby a Vikingy
- počátky českého státu
- kultura v raněstředověké Evropě

Vrcholný středověk
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní smysl poznávání dějin a variabilitu jejich výkladů
  • popíše základní – revoluční změny ve středověku a raném novověku
  • vysvětlí, proč jsou lidé za své názory, postoje a jednání odpovědni jiným lidem
  • vysvětlí význam péče o kulturní hodnoty, význam vědy a umění
  • dovede pracovat s jemu obsahově a formálně dostupnými texty
  • dovede využít poznatky v cestovním ruchu
  • rozpozná středověké kulturní památky
  • rozumí vzniku středověké společnosti
  • orientuje se ve středověkých dynastiích českého státu
  • charakterizuje významné události

- vesnická kolonizace
- středověká města
- společnost vrcholného středověku
- vojenské výpravy ve znamení kříže
- rytířská kultura a gotické umění
- evropský západ a východ
- český stát v roli středoevropské mocnosti

Pozdní středověk
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní smysl poznávání dějin a variabilitu jejich výkladů
  • vysvětlí, proč jsou lidé za své názory, postoje a jednání odpovědni jiným lidem
  • vysvětlí význam péče o kulturní hodnoty, význam vědy a umění
  • dovede pracovat s jemu obsahově a formálně dostupnými texty
  • dovede využít poznatky v cestovním ruchu
  • rozpozná středověké kulturní památky
  • rozumí vzniku středověké společnosti
  • orientuje se ve středověkých dynastiích českého státu
  • charakterizuje významné události

- Evropa v krizi
- stoletá válka
- Lucemburkové v českých zemích
- počátky opravného hnutí v Čechách a na Moravě
- husitská revoluce
- český stát za panování jagellonské dynastie
- středovýchodní Evropa a Rusko na sklonku středověku

Počátky novověku
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní smysl poznávání dějin a variabilitu jejich výkladů
  • popíše základní – revoluční změny ve středověku a raném novověku
  • na příkladu významných občanských revolucí vysvětlí boj za občanská i národní práva a vznik občanské společnosti
  • objasní vznik novodobého českého národa a jeho úsilí o emancipaci
  • charakterizuje proces modernizace společnosti
  • popíše evropskou koloniální expanzi
  • dovede pracovat s jemu obsahově a formálně dostupnými texty
  • dovede využít poznatky v cestovním ruchu
  • charakterizuje významné události

- humanismus a renesance
- zámořské objevy

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- rozumí vývoji národních dějin v evropském, resp. světovém kontextu - chápe hodnoty historických památek - kriticky hodnotí a využívá masová média

Od nástupu reformace k vestfálskému míru
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní smysl poznávání dějin a variabilitu jejich výkladů
  • vysvětlí, proč jsou lidé za své názory, postoje a jednání odpovědni jiným lidem
  • vysvětlí význam péče o kulturní hodnoty, význam vědy a umění
  • uvede příklady světových muzeií a galerií
  • charakterizuje historii našeho regionu
  • dovede pracovat s jemu obsahově a formálně dostupnými texty
  • dovede využít poznatky v cestovním ruchu
  • charakterizuje významné události

- reformace a katolická Evropa
- věda, vzdělanost a umění v počátcích novověku
- české země před Bílou horou
- třicetiletá válka

Utváření novodobé společnosti v 17. a 18. století
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní smysl poznávání dějin a variabilitu jejich výkladů
  • na příkladu významných občanských revolucí vysvětlí boj za občanská i národní práva a vznik občanské společnosti
  • charakterizuje proces modernizace společnosti
  • vysvětlí, proč jsou lidé za své názory, postoje a jednání odpovědni jiným lidem
  • vysvětlí význam péče o kulturní hodnoty, význam vědy a umění
  • uvede příklady světových muzeií a galerií
  • dovede pracovat s jemu obsahově a formálně dostupnými texty
  • dovede využít poznatky v cestovním ruchu
  • charakterizuje významné události

- anglická revoluce
- evropské poměry ve druhé polovině 17. a na počátku 18. století
- habsburská podunajská monarchie
- věda, kultura a umění

Věk revolucí
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní smysl poznávání dějin a variabilitu jejich výkladů
  • na příkladu významných občanských revolucí vysvětlí boj za občanská i národní práva a vznik občanské společnosti
  • popíše česko-německé vztahy a postavení Židů a Romů ve společnosti 18. a 19. stol
  • charakterizuje proces modernizace společnosti
  • vysvětlí, proč jsou lidé za své názory, postoje a jednání odpovědni jiným lidem
  • dovede pracovat s jemu obsahově a formálně dostupnými texty
  • charakterizuje významné události

- vznik USA
- Velká francouzská revoluce
- napoleonské války
- revoluce 1848/1849

Tep průmyslové doby
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní smysl poznávání dějin a variabilitu jejich výkladů
  • popíše česko-německé vztahy a postavení Židů a Romů ve společnosti 18. a 19. stol
  • charakterizuje proces modernizace společnosti
  • popíše evropskou koloniální expanzi
  • vysvětlí, proč jsou lidé za své názory, postoje a jednání odpovědni jiným lidem
  • orientuje se v historii svého oboru – uvede její významné mezníky a osobnosti, vysvětlí přínos studovaného oboru pro život lidí
  • vysvětlí význam péče o kulturní hodnoty, význam vědy a umění
  • uvede příklady světových muzeií a galerií
  • dovede pracovat s jemu obsahově a formálně dostupnými texty
  • charakterizuje významné události

- průmyslová revoluce
- kolonialismus
- na přelomu 19. a 20. století