Učební osnovy

1. ročník


Fyzika


2  týdně, P
Úvod do předmětu
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zná význam pojmu fyzikální veličina, zná jednotky fyzilálních veličin a zvládá jejich převody

- fyzika jako přírodní věda, rozdělení fyziky,
- fyzikální měření, význam fyzikálních veličin, základní a vedlejší jednotky veličin,
- uplatnění poznatků fyziky v dalších oborech

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- chápe zásadní význam přírody a životního prostředí pro život člověka - má povědomí o základních ekologických zákonitostech a negativních dopadech působení člověka na přírodu a životní prostředí

Mechanika - Kinematika
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozliší druhy pohybů a řeší jednoduché úlohy na pohyb hmotného bodu
  • umí objasnit základní pojmy mechaniky
  • umí vysvětlit pojem trajektorie a podle tvaru rozlišit pohyb přímočarý a křivočarý
  • zná veličiny pro popis pohybu
  • umí charakterizovat periodický pohyb, zná veličiny pro popis pohybu bodu po kružnici

- základní pojmy mechaniky
- formy existence hmoty, skupenství látek
- pohyb tělesa, veličiny pro popis pohybu tělesa
- klasifikace pohybů podle trajektorie a podle rychlosti
- volný pád tělesa
- pohyb periodický, pohyb bodu po kružnici

Dynamika
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • určí síly, které působí na tělesa, a popíše, jaký druh pohybu tyto síly vyvolají
  • určí mechanickou práci a energii při pohybu tělesa působením stálé síly
  • určí výslednici sil působících na těleso
  • objasní pojem tření, zná příčiny vzniku tohoto jevu, umí popsat jeho využití v praxi
  • zná význam převodů, umí určit zda dojde ke změně velikosti nebo směru rychlosti

- význam veličiny síla, účinky síly, výslednice sil
- Newtonovy pohybové zákony a jejich důsledky (zákon setrvačnosti, zákon síly, zákon akce a reakce, veličiny hybnost tělesa a impuls síly, ZZH)
- tření, třecí síla
- vztažné soustavy

Mechanická energie
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • užívá s porozuměním vztah mezi veličinami mechanická práce a výkon, vysvětlí pojem účinnost
  • vysvětlí na příkladech platnost zákona zachování mechanické energie

- podmínky konání mechanické práce
- mechanická energie, její formy, ZZE
- vztah veličin mechanická práce a mechanická energie
- veličiny výkon a účinnost

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- má povědomí o základních ekologických zákonitostech a negativních dopadech působení člověka na přírodu a životní prostředí - umí popsat způsoby přeměny forem mechanické energie

Informační a komunikační technologie

- umí najít informační zdroje pro zpracování referátů

Gravitační pole
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zná veličiny pro popis pohybu
  • určí výslednici sil působících na těleso
  • charakterizuje Slunce jako hvězdu
  • popíše objekty ve sluneční soustavě
  • zná příklady základních typů hvězd
  • charakterizuje gravitační pole
  • popíše pohyby těles v gravitačním poli

- vymezení pojmu gravitační pole, Newtonův gravitační zákon
- gravitační a tíhová síla, pohyby v gravitačním poli Země
- Sluneční soustava, Keplerovy zákony
- galaxie a vývoj vesmíru
- výzkum vesmíru

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- chápe zásadní významu přírody a životního prostředí pro život člověka - má povědomí o základních ekologických zákonitostech a negativních dopadech působení člověka na přírodu a životní prostředí - chápe roli člověka jakou součásti přírody, zná základní oblasti vesmírného výzkumu, chápe jeho souvislost s fyzikálními jevy, negativní zátěží životního prostředí

Informační a komunikační technologie

- využívá ICT při zpracování referátů, vyhledává základní informace

Mechanika tuhého tělesa
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozliší druhy pohybů a řeší jednoduché úlohy na pohyb hmotného bodu
  • zná veličiny pro popis pohybu
  • určí síly, které působí na tělesa, a popíše, jaký druh pohybu tyto síly vyvolají
  • určí výslednici sil působících na těleso
  • určí těžiště tělesa jednoduchého tvaru
  • určí podmínky rovnováhy sil
  • zná význam a princip jednoduchých strojů
  • zná význam převodů, umí určit zda dojde ke změně velikosti nebo směru rychlosti

- model tuhoho tělesa, pohyb posuvný a otáčivý
- moment síly, momentová věta, podmínky rovnováhy sil, těžiště tělesa
- rovnovážné polohy tělesa
- jednoduché stroje
- převody

Mechanika tekutin
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • určí síly, které působí na tělesa, a popíše, jaký druh pohybu tyto síly vyvolají
  • aplikuje Pascalův a Archimédův zákon při řešení úloh
  • popíše vlastnosti tekutin, model ideální kapaliny a ideálního plynu

- vlastnosti kapalin a plynů, tlak v kapalině, tlak vyvolaný tíhou vzduchu
- Pascalův zákon a jeho užití v technické praxi
- vztlaková síla v kapalinách a v plynech, Archimédův zákon
- proudění tekutin, obtékání těles reálnou tekutinou
- využití energie proudící tekutiny

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- zná základní přírodní zdroje energie, tok energie, globální problémy, chápe odpovědnost jedince za ochranu životního prostředí - má povědomí o základních ekologických zákonitostech a negativních dopadech působení člověka na přírodu a životní prostředí - umí aplikovat fyzikální zákony a umí vysvětlit jejich využití pro přepravu materiálu

Informační a komunikační technologie

- využívá ICT při zpracování referátů - posiluje počítačovou gramotnost žáků - získá kompetence k používání IT pro vlastní vzdělávání, zpracovává získané informace, tvoří prezentace, seminární práce

Molekulová fyzika a termika
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí význam teplotní roztažnosti látek v přírodě a v technické praxi
  • vysvětlí pojem vnitřní energie soustavy (tělesa) a způsoby její změny
  • popíše principy nejdůležitějších tepelných motorů
  • popíše přeměny skupenství látek a jejich význam v přírodě a v technické praxi

- základní poznatky termiky, veličiny teplo a teplota
- teplo a práce, přeměny vnitřní energie tělesa
- tepelná kapacita, měření tepla
- částicová stavba látek, vlastnosti látek z hlediska molekulové fyziky
- stavové změny ideálního plynu, práce plynu a tepelné motory
- struktura pevných látek
- kapilární jevy
- přeměna skupensví, skupenské teplo, vlhkost vzduchu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- umí vysvětlit a popsat změny fyzikálních vlastností látek, koloběh látek v přírodě - má povědomí o základních ekologických zákonitostech a negativních dopadech působení člověka na přírodu a životní prostředí - umí popsat způsoby přeměny forem energie - umí vysvětlit princip základních fyziálních jevů této oblasti a uvede příklady jejich využití, případně ochranu před jejich negativními důsledky

Občan v demokratické společnosti

- vytváří demokratické prostředí ve třídě a ve škole, které je založené na vzájemném respektování, spolupráci, účasti a dialogu - posiluje mediální gramotnosi žáků - má kritický přístup k informacím sdělovacích prostředků a získání kompetencí k používání médií pro vlastní vzdělávání

Informační a komunikační technologie

- posiluje počítačovou gramotnost žáků - získává kompetence k používání IT pro vlastní vzdělávání, zpracovává infromace, tvoří referáty, seminární práce, prezentace

Kmitání, vlnění
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozliší základní druhy mechanického vlnění a popíše jejich šíření
  • charakterizuje základní vlastnosti zvuku
  • chápe negativní vliv hluku a zná způsoby ochrany sluchu

- jednoduchý kmitavý pohyb, základní veličiny pro popis kmitavého pohybu
- mechanické vlnění a jeho vlastnosti, základní veličiny pro popis vlnění
- zvuk, jeho vlastnosti
- šíření zvuku látkovým prostředím
- ultrazvuk, infrazvuk - jejich využití
- ochrana před nadměrným hlukem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- má povědomí o základních ekologických zákonitostech a negativních dopadech působení člověka na přírodu a životní prostředí, - zná účinky mechanického vlnění na organismus, uvede příklady využití ultrazvuku a infrazvuku, - zná způsoby ochrany před negativními účinky hluku,

Optika
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • charakterizuje světlo jeho vlnovou délkou a rychlostí v různých prostředích
  • řeší úlohy na odraz a lom světla
  • řeší úlohy na zobrazení zrcadly a čočkami
  • vysvětlí optickou funkci oka a korekci jeho vad
  • popíše význam různých druhů elektromagnetického záření

- světlo a jeho šíření, optická prostředí, jevy na rozhraní dvou prostředí
- zobrazování zrcadlem a čočkou, rozklad světla hranolem
- oko jako optický přístroj
- optické přístroje
- fotometrie
- elektromagnetické záření, spektrum, vlnové vlastnosti světla
- kvantová optika, kvantová teorie - fotoelektrický jev

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- je schopen při zpracování seminární práce, referátu pracovat v kolektivu, pracovní skupině - respektuje názor spolužáků, účastní se diskuse na dané téma, je schopen vést dialog

Člověk a životní prostředí

- má povědomí o základních ekologických zákonitostech a negativních dopadech působení člověka na přírodu a životní prostředí - chápe souvislosti parametrů světelných zdrojů s ochranou zdraví a bezpečnosti práce - uvede alternativní možnosti světelných zdrojů, chápe ekologickou zátěž životního prostředí a nutnost snižování spotřeby energie

Informační a komunikační technologie

- umí najít informační zdroje pro porovnání spotřeby elektrické energie světelných zdrojů, - umí popsat vlastnosti optických prostředí, umí najít informace pro porovnání parametrů materiálů - je schopen vyhledávat informace pro zpracování referátů, je schopen vytvořit prezentaci na zadané téma

Fyzika atomu
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše strukturu elektronového obalu atomu z hlediska energie elektronu
  • popíše stavbu atomového jádra a charakterizuje základní nukleony
  • vysvětlí podstatu radioaktivity a popíše způsoby ochrany před jaderným zářením
  • popíše princip získávání energie v jaderném reaktoru
  • objasní základní myšlenku kvantové teorie
  • objasní podstatu fotoelektrického jevu
  • popíše stavbu atomu
  • popíše stavbu atomového jádra

- stavba atomu - modely atomů
- struktura elektronového obalu, kvantová teorie
- spektrum, spetrální analýza
- luminiscence
- jádro atomu, nukleony, izotopy prvků
- radioaktivita, druhy radioaktivního záření
- jaderná energie, jaderný reaktor
- bezpečnost a ekologická hlediska jaderné energetiky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- respektuje názor spolužáků, účastní se diskuse na dané téma, je schopen vést dialog a respektovat názory druhých osob - umí kriticky posoudit informace médií k důsledkům ekologických katastrofám

Člověk a životní prostředí

- má povědomí o základních ekologických zákonitostech a negativních dopadech působení člověka na přírodu a životní prostředí - je schopen vysvětlit výhody jaderné energetiky, zná možná nebezpečí této oblasti - umí rozlišit účinky radioaktivního záření, zná způsoby ochrany před jaderným zářením

Informační a komunikační technologie

- je schopen vyhledávat informace pro zpracování referátů, je schopen vytvořit prezentaci na zadané téma - je schopen vyhledat základní údaje o chemických a fyzikálních vlastnostech radioaktivních prvků, jejich výskytu v přírodě a jejich využití - je schopen najít základní informace o jaderné energetice

Elektřina a magnetismus
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše elektrické pole z hlediska jeho působení na bodový elektrický náboj
  • řeší úlohy s elektrickými obvody s použitím Ohmova zákona
  • popíše princip a použití polovodičových součástek s přechodem PN
  • určí magnetickou sílu v magnetickém poli vodiče s proudem
  • popíše princip generování střídavých proudů a jejich využití v energetice

- elektrický náboj, jeho vlastnosti
- elektrické pole - základní veličiny projeho popis,elektrická síla, kapacita vodiče
- elektrický proud v látkách, elektrický obvod, zákony elektrického proudu
- rozdělení látek podle vodivosti, jejich vlastnosti
- magnetické pole, magnetické pole elektrického proudu,
- elektromagnetická indukce
- vznik střídavého proudu,
- přenos elektrické energie střídavým proudem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- má povědomí o základních elekogických zákonitostech a negativních dopadech působení člověka na přírodu a životní prostředí - zná účinky elektrického proudu na lidský organismus, zná pravidla bezpečnosti pro práci s elektrickými stroji a přístroji - zná výhody i nevýhody zdrojů elektrické energie, chápe důvody nutnosti snižování spotřeby energie v souvislosti se snížením zátěže životního prostředí - zná principy a důvody třídění odpadu, druhotného využití surovin

Informační a komunikační technologie

- posiluje počítačovou gramotnost žáků - získává kompetence k používání IT pro vlastní vzdělávání, získává informace k jejich následnému zpracování při tvorbě referátů, prezentací