Střední škola technická a dopravní, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace
Učební osnovy
1. ročník
Fyzika
Úvod do předmětuDotace učebního bloku:
2
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- fyzika jako přírodní věda, rozdělení fyziky,
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Člověk a životní prostředí - chápe zásadní význam přírody a životního prostředí pro život člověka - má povědomí o základních ekologických zákonitostech a negativních dopadech působení člověka na přírodu a životní prostředí |
Mechanika - KinematikaDotace učebního bloku:
5
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- základní pojmy mechaniky
|
DynamikaDotace učebního bloku:
5
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- význam veličiny síla, účinky síly, výslednice sil
|
Mechanická energieDotace učebního bloku:
3
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- podmínky konání mechanické práce
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Člověk a životní prostředí - má povědomí o základních ekologických zákonitostech a negativních dopadech působení člověka na přírodu a životní prostředí - umí popsat způsoby přeměny forem mechanické energie Informační a komunikační technologie - umí najít informační zdroje pro zpracování referátů |
Gravitační poleDotace učebního bloku:
4
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- vymezení pojmu gravitační pole, Newtonův gravitační zákon
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Člověk a životní prostředí - chápe zásadní významu přírody a životního prostředí pro život člověka - má povědomí o základních ekologických zákonitostech a negativních dopadech působení člověka na přírodu a životní prostředí - chápe roli člověka jakou součásti přírody, zná základní oblasti vesmírného výzkumu, chápe jeho souvislost s fyzikálními jevy, negativní zátěží životního prostředí Informační a komunikační technologie - využívá ICT při zpracování referátů, vyhledává základní informace |
Mechanika tuhého tělesaDotace učebního bloku:
5
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- model tuhoho tělesa, pohyb posuvný a otáčivý
|
Mechanika tekutinDotace učebního bloku:
6
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- vlastnosti kapalin a plynů, tlak v kapalině, tlak vyvolaný tíhou vzduchu
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Člověk a životní prostředí - zná základní přírodní zdroje energie, tok energie, globální problémy, chápe odpovědnost jedince za ochranu životního prostředí - má povědomí o základních ekologických zákonitostech a negativních dopadech působení člověka na přírodu a životní prostředí - umí aplikovat fyzikální zákony a umí vysvětlit jejich využití pro přepravu materiálu Informační a komunikační technologie - využívá ICT při zpracování referátů - posiluje počítačovou gramotnost žáků - získá kompetence k používání IT pro vlastní vzdělávání, zpracovává získané informace, tvoří prezentace, seminární práce |
Molekulová fyzika a termikaDotace učebního bloku:
8
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- základní poznatky termiky, veličiny teplo a teplota
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Člověk a životní prostředí - umí vysvětlit a popsat změny fyzikálních vlastností látek, koloběh látek v přírodě - má povědomí o základních ekologických zákonitostech a negativních dopadech působení člověka na přírodu a životní prostředí - umí popsat způsoby přeměny forem energie - umí vysvětlit princip základních fyziálních jevů této oblasti a uvede příklady jejich využití, případně ochranu před jejich negativními důsledky Občan v demokratické společnosti - vytváří demokratické prostředí ve třídě a ve škole, které je založené na vzájemném respektování, spolupráci, účasti a dialogu - posiluje mediální gramotnosi žáků - má kritický přístup k informacím sdělovacích prostředků a získání kompetencí k používání médií pro vlastní vzdělávání Informační a komunikační technologie - posiluje počítačovou gramotnost žáků - získává kompetence k používání IT pro vlastní vzdělávání, zpracovává infromace, tvoří referáty, seminární práce, prezentace |
Kmitání, vlněníDotace učebního bloku:
5
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- jednoduchý kmitavý pohyb, základní veličiny pro popis kmitavého pohybu
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Člověk a životní prostředí - má povědomí o základních ekologických zákonitostech a negativních dopadech působení člověka na přírodu a životní prostředí, - zná účinky mechanického vlnění na organismus, uvede příklady využití ultrazvuku a infrazvuku, - zná způsoby ochrany před negativními účinky hluku, |
OptikaDotace učebního bloku:
10
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- světlo a jeho šíření, optická prostředí, jevy na rozhraní dvou prostředí
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Občan v demokratické společnosti - je schopen při zpracování seminární práce, referátu pracovat v kolektivu, pracovní skupině - respektuje názor spolužáků, účastní se diskuse na dané téma, je schopen vést dialog Člověk a životní prostředí - má povědomí o základních ekologických zákonitostech a negativních dopadech působení člověka na přírodu a životní prostředí - chápe souvislosti parametrů světelných zdrojů s ochranou zdraví a bezpečnosti práce - uvede alternativní možnosti světelných zdrojů, chápe ekologickou zátěž životního prostředí a nutnost snižování spotřeby energie Informační a komunikační technologie - umí najít informační zdroje pro porovnání spotřeby elektrické energie světelných zdrojů, - umí popsat vlastnosti optických prostředí, umí najít informace pro porovnání parametrů materiálů - je schopen vyhledávat informace pro zpracování referátů, je schopen vytvořit prezentaci na zadané téma |
Fyzika atomuDotace učebního bloku:
5
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- stavba atomu - modely atomů
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Občan v demokratické společnosti - respektuje názor spolužáků, účastní se diskuse na dané téma, je schopen vést dialog a respektovat názory druhých osob - umí kriticky posoudit informace médií k důsledkům ekologických katastrofám Člověk a životní prostředí - má povědomí o základních ekologických zákonitostech a negativních dopadech působení člověka na přírodu a životní prostředí - je schopen vysvětlit výhody jaderné energetiky, zná možná nebezpečí této oblasti - umí rozlišit účinky radioaktivního záření, zná způsoby ochrany před jaderným zářením Informační a komunikační technologie - je schopen vyhledávat informace pro zpracování referátů, je schopen vytvořit prezentaci na zadané téma - je schopen vyhledat základní údaje o chemických a fyzikálních vlastnostech radioaktivních prvků, jejich výskytu v přírodě a jejich využití - je schopen najít základní informace o jaderné energetice |
Elektřina a magnetismusDotace učebního bloku:
10
Výsledky vzdělávání | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Žák:
|
- elektrický náboj, jeho vlastnosti
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Člověk a životní prostředí - má povědomí o základních elekogických zákonitostech a negativních dopadech působení člověka na přírodu a životní prostředí - zná účinky elektrického proudu na lidský organismus, zná pravidla bezpečnosti pro práci s elektrickými stroji a přístroji - zná výhody i nevýhody zdrojů elektrické energie, chápe důvody nutnosti snižování spotřeby energie v souvislosti se snížením zátěže životního prostředí - zná principy a důvody třídění odpadu, druhotného využití surovin Informační a komunikační technologie - posiluje počítačovou gramotnost žáků - získává kompetence k používání IT pro vlastní vzdělávání, získává informace k jejich následnému zpracování při tvorbě referátů, prezentací |