telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Automechanik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Odborné vzdělávání

Technická dokumentaceStrojnictví
Silniční vozidlaOpravy a údržba vozidelElektrotechnikaŘízení motorových vozidelOdborný výcvik
1. ročník2. ročník

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu:


Zvládnutí učiva předmětu Strojnictví je předpokladem pro výkon technických prací v oboru. Vědomosti získané v předmětu mají úzkou vazbu na vědomosti z předmětů Technická dokumentace, Silniční vozidla a Opravy a údržba vozidel, kde tyto odborné znalosti dále prohlubují a rozvíjí.

Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:


- profilovat jako technici
- rozvíjet schopnost pracovat s informacemi
- rozšiřovat schopnosti slovního i grafického technického vyjadřování
- rozvíjet technické myšlení a technickou představivost
- pracovat s odbornou literaturou
- upřednostňovat odbornou terminologii
- zdokonalovat schopnosti řešení technických problému

Charakteristika učiva


Zvládnutí učiva obsahového okruhu Strojnictví vytváří vědomostní a dovednostní základ pro práci absolventa jako konstruktéra, tj. pro navrhování strojních součástí a jednoduchých strojních celků. Obsahem učiva jsou základní strojní součásti, spoje, mechanismy a stroje, jejich principy a funkce. Učivo obsahového okruhu vyžaduje dobré zvládnutí matematicko-přírodovědné složky vzdělávání, na kterou navazuje, vhodně ji aplikuje a dále rozvíjí. Důležitou složkou práce žáků v obsahovém okruhu je práce s informacemi, zejména jejich vyhledávání z nejrůznějších zdrojů, třídění, hodnocení a další zpracovávání, dále logické myšlení a prostorová představivost.

Obsah učiva je rozdělen do dvou ročníků s tématy navazujícími na sebe a na učivo dalších technických předmětů.

 

Obsah učiva byl rozdělen do těchto témat:


- technické materiály
- ruční zpracování technických materiálů
- strojní obrábění
- spoje a spojovací součásti
- části strojů umožňujících pohyb
- mechanické převody a mechanismy
- utěsňování součástí a spojů
- potrubí a armatury
- zdvihací, dopravní a manipulační stroje a zařízení
- pracovní stroje
- hnací stroje

Cíle vzdělávání v oblasti citů,postojů,hodnot a preferencí


Vzdělávání směřuje k tomu aby žáci:


- dovedli pracovat v kolektivu i samostatně
- mysleli ekologicky a ekonomicky
- rozvíjeli komunikativní dovednosti
- dbali na svědomitou a poctivou práci
- vytvářeli fungující mezilidské vztahy

Pojetí výuky:


Výuka je zaměřena teoreticky. Tematické celky jsou doplněny příklady a dílčími úkoly.

 

Hlavní znaky výuky:


- odborný výklad s použitím literatury, pomůcek, modelů, části strojů
- použití audiovizuální techniky
- práce žáků s odborným textem – odbornou učebnicí
- využití poznatků z praxe

Hodnocení výsledků žáků:


-hodnocení tematických celků písemnou formou
-ústní zkoušení
-hodnocení domácích úkolů
-hodnocení bude v souladu s klasifikačním řádem obsaženým ve školním řádu