Pojetí vyučovacího předmětu
Obecný cíl vyučovacího předmětu:
Zvládnutí učiva předmětu Strojnictví je předpokladem pro výkon technických prací v oboru. Vědomosti získané v předmětu mají úzkou vazbu na vědomosti z předmětů Technická dokumentace, Silniční vozidla a Opravy a údržba vozidel, kde tyto odborné znalosti dále prohlubují a rozvíjí.
Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:
- profilovat jako technici
- rozvíjet schopnost pracovat s informacemi
- rozšiřovat schopnosti slovního i grafického technického vyjadřování
- rozvíjet technické myšlení a technickou představivost
- pracovat s odbornou literaturou
- upřednostňovat odbornou terminologii
- zdokonalovat schopnosti řešení technických problému
Charakteristika učiva
Zvládnutí učiva obsahového okruhu Strojnictví vytváří vědomostní a dovednostní základ pro práci absolventa jako konstruktéra, tj. pro navrhování strojních součástí a jednoduchých strojních celků. Obsahem učiva jsou základní strojní součásti, spoje, mechanismy a stroje, jejich principy a funkce. Učivo obsahového okruhu vyžaduje dobré zvládnutí matematicko-přírodovědné složky vzdělávání, na kterou navazuje, vhodně ji aplikuje a dále rozvíjí. Důležitou složkou práce žáků v obsahovém okruhu je práce s informacemi, zejména jejich vyhledávání z nejrůznějších zdrojů, třídění, hodnocení a další zpracovávání, dále logické myšlení a prostorová představivost.
Obsah učiva je rozdělen do dvou ročníků s tématy navazujícími na sebe a na učivo dalších technických předmětů.
Obsah učiva byl rozdělen do těchto témat:
- technické materiály
- ruční zpracování technických materiálů
- strojní obrábění
- spoje a spojovací součásti
- části strojů umožňujících pohyb
- mechanické převody a mechanismy
- utěsňování součástí a spojů
- potrubí a armatury
- zdvihací, dopravní a manipulační stroje a zařízení
- pracovní stroje
- hnací stroje
Cíle vzdělávání v oblasti citů,postojů,hodnot a preferencí
Vzdělávání směřuje k tomu aby žáci:
- dovedli pracovat v kolektivu i samostatně
- mysleli ekologicky a ekonomicky
- rozvíjeli komunikativní dovednosti
- dbali na svědomitou a poctivou práci
- vytvářeli fungující mezilidské vztahy
Pojetí výuky:
Výuka je zaměřena teoreticky. Tematické celky jsou doplněny příklady a dílčími úkoly.
Hlavní znaky výuky:
- odborný výklad s použitím literatury, pomůcek, modelů, části strojů
- použití audiovizuální techniky
- práce žáků s odborným textem – odbornou učebnicí
- využití poznatků z praxe
Hodnocení výsledků žáků:
-hodnocení tematických celků písemnou formou
-ústní zkoušení
-hodnocení domácích úkolů
-hodnocení bude v souladu s klasifikačním řádem obsaženým ve školním řádu