Pojetí vyučovacího předmětu
Obecný cíl předmětu
• objasnit žákům účel předmětu a umožnit získat přehled o problematice daného předmětu
• zvládnutí oprav jednotlivých elektrických zařízení ve vozidle, znalost bezpečnosti práce a rozvíjení jeho logického myšlení
• dát jim nutný teoretický základ pro správné hodnocení a řešení konkrétních problému přiměřené obtížnosti
• pochopení základních pojmů z elektrotechniky
• využívání jednotlivých zákonů z elektrotechniky a jejich aplikace v oboru
• znalost funkce polovodičových součástek a používání elektrotechnických materiálů
• pochopení principu jednotlivých elektrických zařízení ve vozidle
Charakteristika učiva
Učivo předmětu elektrotechnika je složeno z dílčích témat oboru elektrotechniky a elektroniky tak, aby odpovídalo profilu absolventa automechanik.
Obsah učiva je rozdělen do tří ročníků s tématy logicky navazujícími na sebe a na učivo dalších technických předmětů.
Obsah učiva byl rozdělen do těchto témat:
• základní pojmy z elektrotechniky
• elektrické stroje
• pasivní součásti elektrických obvodů
• akumulátory
• generátory
• zapalování
• spouštěče
• osvětlení
• další elektrická zařízení vozidel
• rozvod elektrické energie
• elektronická zařízení motorových vozidel
• zdroje elektrického proudu
• spotřebiče elektrického proudu
• zapalovací zařízení
• pomocná zařízení
Pojetí výuky
• základem je výklad s použitím literatury, odborných časopisů, audiovizuální techniky a příkladů z praxe, debata na příslušné téma včetně využití poznatků z praktického vyučování
• výuka zvyšuje technické cítění a vztah k technice a elektronice, umožňuje zvýšení sebevědomí a pocitu vlastní prospěšnosti při úspěšném zvládání náročnějších opravárenských a servisních činností
Hodnocení výsledků žáků
• ústní zkoušení s důrazem kladeným nejen na teoretické znalosti žáka, ale také na jeho schopnost technického vyjadřování a logického myšlení
• písemné forma zkoušení z jednotlivých témat pro ověřování teoretických znalostí, grafického projevu, do hodnocení bude zařazena kontrola sešitu
• hodnocení bude v souladu s klasifikačním řádem obsaženým ve školním řádu
Z klíčových kompetencí rozvíjených v předmětu Elektrotechnika je položen důraz především na správně zvolený informační zdroj, využívaní získaných informací k řešení daného problému.
K dosažení vzdělávacího cíle přispěje úzká provázanost s předměty Silniční vozidla, Opravy a údržba vozidel, Fyzika, Matematika a Odborný výcvik