telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Automechanik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Odborné vzdělávání

Technická dokumentaceStrojnictvíSilniční vozidla
Opravy a údržba vozidelElektrotechnikaŘízení motorových vozidelOdborný výcvik
1. ročník2. ročník3. ročník

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu


Předmět Silniční vozidla je profilujícím předmětem oboru. Jeho zvládnutí je nezbytným předpokladem pro zvládnutí práce v oboru a úspěšném rozvíjení znalostí v předmětu Opravy a údržba vozidel, stejně jako Odborného výcviku. Způsob přemýšlení§ ke kterému je žák veden po dobu studia jej činí obratným i v běžném každodenním životě.

 

Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:


• využívat technických vědomostí a dovedností z oblasti konstrukce silničních vozidel při opravách a údržbě motorových vozidel
• zkoumat a řešit technické problémy a diskutovat při jejich řešení
• pracovat v týmu i samostatně
• pracovat s odbornou literaturou
• vyhledávat a vyhodnocovat informace z různých zdrojů, podrobovat je logickému rozboru a využívat je pro svou práci
• přesně se vyjadřovat a správně používat odbornou literaturu
• sledovat technický pokrok a přenášet jeho výsledky do praxe
• pracovat s moderní technikou

Charakteristika učiva


Obsah učiva je rozdělen do tří ročníků s tématy logicky navazujícími na sebe a na učivo dalších technických předmětů.

 

Obsah učiva byl rozdělen do těchto témat:


• rozdělení vozidel a základní charakteristiky
• podvozek
• převodové ústrojí
• motory – s důrazem na pístové spalovací motory s přímočarým vratným pohybem pístu
• příslušenství motorů
• vytápění a klimatizace

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí


Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci :


• dovedli pracovat v týmu i samostatně
• dovedli obhájit svůj názor
• pracovali soustavně
• mysleli ekologicky a ekonomicky
• dbali na kvalitu práce jako běžnou součást pracovního procesu

Pojetí výuky


Výuka je zaměřena teoreticky. Tematické celky jsou doplněny příklady a dílčími úlohami.

 

Hlavní znaky výuky:


• výklad s využitím odborné literatury, názorných pomůcek a částí vozidel
• použití audiovizuální techniky
• diskuse o problémech
• využití poznatků z exkurzí

Hodnocení výsledků žáků


• ústní zkoušení s důrazem kladeným nejen na teoretické znalosti žáka, ale také na jeho grafický projev a na schopnost technického vyjadřování
• písemné zkoušení pro ověřování teoretických znalostí, grafického projevu a schopnosti aplikovat teorii na příkladech
• hodnocení bude v souladu s klasifikačním řádem obsaženým ve školním řádu

Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí


Z klíčových kompetencí rozvíjených v předmětu Silniční vozidla je položen důraz především na komunikativní kompetence, řešení problémů a práci s informacemi a informačními technologiemi.