Pojetí vyučovacího předmětu
Obecné cíle vyučovacího předmětu
Cílem obsahového okruhu je poskytnout žákům vědomosti, dovednosti a přehled pro výkon praktických činností vykonávaných na motorových a přípojných vozidlech při výrobě, montáži a servisu. V obsahovém okruhu žáci získají vědomosti a dovednosti pro ošetřování a opravy silničních vozidel. Manuální a intelektové dovednosti se rozvíjejí a prohlubují při demontáži a montáži jednotlivých dílů, uložení mechanismů, částí i funkčních celků strojů a zařízení při ošetřování a běžných opravách vozidel, provedené opravě, seřízení a kontrole provozuschopnosti vozidel a jejich funkčních částí. Při všech těchto činnostech používají vhodné nástroje, nářadí, pomůcky, měřidla, měřící a diagnostické pomůcky a zařízení a udržují je v dobrém technickém stavu.
Charakteristika učiva
- předmět seznamuje s organizací práce a tvorbou technologických postupů při ručním zpracování technických materiálů, se způsoby oprav, seřízení a údržby, se zjišťováním technického stavu pomocí kontrolních a diagnostických přístrojů s důrazem na znalosti a dovednosti získané v odborném výcviku
Pojetí výuky
- základem je výklad s použitím literatury, odborných časopisů, audiovizuální techniky a příkladů z praxe, debata na příslušné téma včetně využití poznatků z praktického vyučování
- výuka zvyšuje technické cítění a vztah k technice a elektronice, umožňuje zvýšení sebevědomí a pocitu vlastní prospěšnosti při úspěšném zvládání náročnějších opravárenských a servisních činností
Hodnocení výsledků žáků
- důraz při hodnocení žáků bude kladen na hloubku porozumění učivu, schopnost aplikovat získané poznatky v praxi, samostatně pracovat a tvořit
- průběžné hodnocení
- bude prováděno formou krátkých testů a ústního zkoušení, výsledky budou mít podpůrný charakter
- podstatný vliv na celkové hodnocení budou mít testy na závěr technického celku a samostatnost žáka při řešení zadaných úkolů a problémových situací
Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí
- tento předmět přispívá významnou měrou k profilování žáka jako technika-specialisty. Je úzce spojen s dalšími předměty a to především Základy strojírenství, Automobily, Základy elektrotechniky, odborný výcvik apod.