Pojetí vyučovacího předmětu
Obecný cíl vyučovacího předmětu
• seznámit žáky se smyslem a nutností dodržování pravidel bezpečnosti práce,PO,ochrany životního prostředí,seznámit je s normami a předpisy které platí pro autoopravárenskou činnost
• naučit žáky správné a samostatné volbě a přípravě ručního nářadí a nástrojů, montážních pomůcek a přípravků,různých pomocných zařízení,přístrojů, diagnostických testerů
• seznámit žáky s materiály používanými v konstrukci automobilů, naučit je rozpoznávat jednotlivé druhy a možnosti použití, volit možnosti zpracování a ochrany materiálu
• naučit žáky samostatné volbě správného a bezpečného postupu při ručním i strojním zpracování materiálu, základních elektrotechnických pracích, spojování materiálu, demontáži,opravě a montáži agregátů vozidel a jejich částí vždy za dodržování všech bezpečnostních norem a předpisů
• žáky seznámit s celkovou konstrukcí vozidel všech typů a kategorií včetně přípojných a speciálních vozidel
• vysvětlit funkci,konstrukci a význam všech hlavních skupin a podskupin vozidla
• seznámit žáky s typy používaných pohonných jednotek,druhy používaných paliv,maziv a chladících kapalin
• naučit žáky diagnostikovat závady na vozidlech, jejich pohonných jednotkách, komfortních systémech, zařízení aktivní a pasivní bezpečnosti a opravovat zjištěné poruchy
Charakteristika učiva
• zpracování materiálu- základy strojnictví-rozpozná jednotlivé druhy materiálů, umí je opracovat, spojovat a používat při opravách vozidel
• podvozek a řízení-zná konstrukční skupiny podvozku a řízení, umí vyjmenovat jednotlivé části a vysvětlit jejich funkci, zná a diagnostikuje jednotlivé závady, jejich příznaky, příčiny a umí je opravovat
• brzdové systémy-umí vyjmenovat a popsat konstrukci a činnost brzdové soustavy používané na vozidlech, zná jednotlivé části systémů a umí je popsat jak konstrukčně tak jejich funkci, umí rozeznat a diagnostikovat jednotlivé závady a opravovat je
• převodová ústrojí-zná části převodových ústrojí, typy spojek, převodovek a stálých převodů, rozezná a diagnostikuje jednotlivé závady, jejich příznaky, příčiny a umí je opravovat
• motory-umí vyjmenovat typy motorů, zná principy funkce, výhody a nevýhody jednotlivých konstrukcí, dokáže diagnostikovat závady a odstranit je
• systémy přípravy směsi-zná teorii přípravy pohonných směsí podle druhu paliva, umí pojmenovat jednotlivé části, zná jejich funkci, umí diagnostikovat jednotlivé závady a opravit je
• diagnostika-zná možnosti diagnostiky a kontroly vozidel, ovládá základní kontrolní postupy jednotlivých diagnostických přístrojů
Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí
• naučit žáky respektovat lidský život a jeho trvání jako vysokou hodnotu
• vytvořit u žáků úctu k živé i neživé přírodě,k ochraně a zlepšování životního prostředí a chápání globálních problému světa
• vést žáky k tomu, aby se ve vztahu k jiným lidem oprostili od předsudků, xenofobie, intolerance, rasismu, nacionalismu, etnické a jiné nesnášenlivosti
• utváření návyků slušného a odpovědného chování v souladu morálními zásadami a pravidly společenského chování
• naučit žáky tomu,aby cítili potřebu se aktivně zapojit do společenského života a spolupracovali na zachování demokracie a jejím zdokonalování, aby jednali v souladu se strategií udržitelného rozvoje
• vést žáky k rozvoji komunikativních dovedností a dovedností potřebných pro hodnotný partnerský život i pro život v širším (pracovním,rodinném,zájmovém aj.) kolektivu
Pojetí výuky
• odborný výcvik je organizován v učebních skupinách,kdy výklad teorie oprav, nebo cvičné práce jsou vedeny frontálně
• výuka při produktivní práci a cvičné úkoly se speciálními přípravky a pomůckami probíhá v UVS, případně individuálně
Hodnocení výsledků žáků
• průběžným hodnocením žáků při cvičné i produktivní práci učitelem odborného výcviku
• hodnocením znalostí a zručnosti (soubornou prací ) na konci tematických celků
Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí
• předmět přispívá významnou měrou k profilování žáka jako mechanika,technika a specialisty ve svém oboru
• je úzce spojen s dalšími technickými předměty (strojnictví,automobily,elektrotechnika aj. )což přispívá k širšímu uplatnění absolventů studia
• výuka součastně rozvíjí i obecné kompetence absolventa a to zejména:
- práci s informacemi
- rozvoj vlastních priorit
- odpovědné rozhodování
- verbální komunikaci
Člověk a svět práce