telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Autotronik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Vzdělávání pro zdraví

Tělesná výchova
1. ročník2. ročník3. ročník4. ročník (2 týdně)
povinný
Učivo

Hygiena, bezpečnost, organizace TEV, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • zdůvodní význam zdravého životního stylu
  • používá povely pořadových cvičení
  • popíše vliv fyzického a psychického zatížení na lidský organismus
  • dovede posoudit psychické, estetické a sociální účinky pohybových činností
  • dovede posoudit vliv pracovních podmínek a povolání na své zdraví v dlouhodobé perspektivě a ví, jak by mohl kompenzovat jejich nežádoucí důsledky
  • orientuje se v zásadách zdravé výživy a v jejích alternativních směrech
  • diskutuje a argumentuje o etice v partnerských vztazích, o vhodných partnerech a o odpovědném přístupu k pohlavnímu životu
  • kriticky hodnotí mediální obraz krásy lidského těla a komerční reklamu; dovede posoudit prospěšné možnosti kultivace a estetizace svého vzhledu
- bezpečnost a hygiena v hodinách tělesné výchovy.
- negativní vliv drog, alkoholu a kouření na zdraví a výkonnost člověka.
- organizace hodin tělesné výchovy, pořadová cvičení.
První pomoc, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • uplatňuje ve svém jednání základní znalosti o stavbě a funkci lidského organismu jako celku
  • dovede uplatňovat naučené modelové situace k řešení stresových a konfliktních situací
  • popíše úlohu státu a místní samosprávy při ochraně zdraví a životů obyvatel
  • dovede rozpoznat hrozící nebezpečí a ví, jak se doporučuje na ně reagovat
  • prokáže dovednosti poskytnutí první pomoci sobě a jiným
- opakování učiva 1.-3. ročníku.
- praktické ukázky a cvičení první pomoci.
Atletika, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou přípravu
  • využívá atletické kondiční činnosti pro rozvoj pohybových schopností
  • zdokonaluje se v základních atletických disciplínách
  • dodržuje specifika bezpečnosti a hygieny při atletických činnostech
  • dokáže rozhodovat a zapisovat a sledovat a hodnotit výkony jednotlivců
  • rozvíjí rychlost pohybových reakcí
  • je schopen zhodnotit své pohybové možnosti a dosahovat osobního výkonu z nabídky pohybových aktivit
Rozvoj pohybových schopností
- reakční rychlost
- výbušná síla dolních končetin
- obecná vytrvalost

Testy
- běh 100 m
- běh 1 500 m

Gymnastika, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • spojuje jednotlivé gymnastické prvky do ucelené sestavy
  • prohlubuje senzomotorické schopnosti
  • je schopen zhodnotit své pohybové možnosti a dosahovat osobního výkonu z nabídky pohybových aktivit
  • je schopen sladit pohyb s hudbou, umí sestavit pohybové vazby, hudabně pohybové motivy a vytvořit pohybovou sestavu
Akrobacie
- kotouly
- stoje
- přemet stranou
- rondát
- sestavy z osvojených cvičebních prvků

Přeskok přes švédskou bednu našíř
- přemet
Fotbal, 8 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou přípravu
  • využívá atletické kondiční činnosti pro rozvoj pohybových schopností
  • zdokonaluje se v základních atletických disciplínách
  • aplikuje herní činnosti jednotlivce ve hře
  • rozvíjí pohybovou tvořivost v útočných a obranných herních kombinacích
  • dovede řídit a rozhodovat utkání
  • rozvíjí pohybovou tvořivost v útočných herních systémech a osobní obrany na vlastní polovině
  • prohlubuje senzomotorické schopnosti
  • rozvíjí rychlost pohybových reakcí
  • je schopen zhodnotit své pohybové možnosti a dosahovat osobního výkonu z nabídky pohybových aktivit
  • dovede uplatňovat techniku a základy taktiky v základních a vybraných sportovních odvětvích
  • participuje na týmových herních činnostech družstva
  • dokáže zjistit úroveň pohyblivosti, ukazatele své tělesné zdatnosti a korigovat si pohybový režim ve shodě se zjištěnými údaji
- pravidla
- vhazování, zpracování míče
- vedení míče, přihrávka
- činnosti brankáře
- tlumení míče nohou, hlavou, tělem
- střelba prvním dotekem, hlavou, pokutový kop
- utkání - analýza hry
Házená, 8 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou přípravu
  • využívá atletické kondiční činnosti pro rozvoj pohybových schopností
  • aplikuje herní činnosti jednotlivce ve hře
  • rozvíjí pohybovou tvořivost v útočných a obranných herních kombinacích
  • dovede řídit a rozhodovat utkání
  • rozvíjí pohybovou tvořivost v útočných herních systémech a osobní obrany na vlastní polovině
  • prohlubuje senzomotorické schopnosti
  • rozvíjí rychlost pohybových reakcí
  • je schopen zhodnotit své pohybové možnosti a dosahovat osobního výkonu z nabídky pohybových aktivit
- přihrávky
- driblink
- střelba
- útočné a obranné herní kombinace
- utkání - analýza hry

Basketbal, 8 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou přípravu
  • využívá atletické kondiční činnosti pro rozvoj pohybových schopností
  • aplikuje herní činnosti jednotlivce ve hře
  • rozvíjí pohybovou tvořivost v útočných a obranných herních kombinacích
  • dovede řídit a rozhodovat utkání
  • rozvíjí pohybovou tvořivost v útočných herních systémech a osobní obrany na vlastní polovině
  • prohlubuje senzomotorické schopnosti
  • rozvíjí rychlost pohybových reakcí
  • je schopen zhodnotit své pohybové možnosti a dosahovat osobního výkonu z nabídky pohybových aktivit
- pravidla
- přihrávky, driblink
- střelba z místa
- dvojtakt
- útočná kombinace - "hoď a běž", clonění
- herní systém – osobní obranný systém na vlastní polovině
Nohejbal, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou přípravu
  • využívá atletické kondiční činnosti pro rozvoj pohybových schopností
  • aplikuje herní činnosti jednotlivce ve hře
  • dovede řídit a rozhodovat utkání
  • prohlubuje senzomotorické schopnosti
  • rozvíjí rychlost pohybových reakcí
  • je schopen zhodnotit své pohybové možnosti a dosahovat osobního výkonu z nabídky pohybových aktivit
- pravidla
- herní činnosti jednotlivce
- utkání - analýza hry
Volejbal, 8 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou přípravu
  • využívá atletické kondiční činnosti pro rozvoj pohybových schopností
  • aplikuje herní činnosti jednotlivce ve hře
  • dovede řídit a rozhodovat utkání
  • prohlubuje senzomotorické schopnosti
  • rozvíjí rychlost pohybových reakcí
  • osvojí si techniku nahrávky podél sítě, útočného úderu, dvojbloku
  • je schopen zhodnotit své pohybové možnosti a dosahovat osobního výkonu z nabídky pohybových aktivit
- pravidla
- odbíjení obouruč vrchem, spodem
- spodní a vrchní podání v čelném postoji
- příjem podání, postavení hráčů při příjmu
- přihrávka, odbití míče v pádu
- nahrávka podél sítě,útočný úder,dvoblok
- utkání – analýza hry
Tělesná cvičení, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • zvolí vhodná cvičení ke korekci svého zdravotního oslabení a dokáže rozlišit vhodné a nevhodné pohybové činnosti vzhledem k poruše svého zdraví
  • uplatňuje ve svém jednání základní znalosti o stavbě a funkci lidského organismu jako celku
- průpravná cvičení
- kondiční cvičení (posilování velkých svalových skupin pro zpevnění svalového korzetu)
- relaxační, vyrovnávací a kompenzační cvičení
- strečink
Testy tělesné zdatnosti, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
    - leh - sed
    - šplh na tyči
    - shyby
    - hod plným míčem
    - skok daleký z místa
    - Cooprův test
    - Jacíkův celostní motorický test