telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Autotronik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Vzdělávání pro zdraví

Tělesná výchova
1. ročník (2 týdně)
povinný
2. ročník3. ročník4. ročník
Učivo

Hygiena,bezpečnost,organizace TEV, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • zdůvodní význam zdravého životního stylu
  • rozumí povelům pořadových cvičení a dokáže je používat
  • popíše, jak faktory životního prostředí ovlivňují zdraví lidí
  • objasní důsledky sociálně patologických závislostí na život jednotlivce, rodiny a společnosti a vysvětlí, jak aktivně chránit svoje zdraví
- bezpečnost a hygiena v hodinách tělesné výchovy.
- negativní vliv drog, alkoholu a kouření na zdraví a výkonnost člověka.
- organizace hodin tělesné výchovy, pořadová cvičení.
První pomoc, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • seznámí se stavy ohrožujícími lidský život
  • orientuje se v technické a zdravotnické první pomoci
  • dovede se orientovat v zásadách vyšetření zraněného
  • dokáže používat důležitá telefonní čísla při poskytnutí první pomoci
- stavy ohrožující lidský život
- cíl první pomoci
- technická první pomoc
- zdravotnická první pomoc - praktická cvičení
- zásady vyšetření postiženého
- důležitá telefonní čísla
Atletika, 8 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • komunikuje při pohybových činnostech – dodržuje smluvené signály a vhodně používá odbornou terminologii
  • dovede se zapojit do organizace turnajů a soutěží
  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou připravenost sportovce
  • zdokonaluje se v základních atletických disciplínách
  • orientuje se v pravidlech
  • osvojuje si techniku hodu granátem
  • dodržuje specifika bezpečnosti a hygieny při atletických činnostech
  • rozvíjí výbušnou sílu, rychlost, schopnost rychlé orientace
  • dokáže rozhodovat, zapisovat a sledovat výkony jednotlivců nebo týmu
  • volí sportovní vybavení /výstroj a výzbroj/ odpovídající příslušné činnosti a okolním podmínkám (klimatickým, zařízení, hygieně, bezpečnosti) a dovede je udržovat a ošetřovat
  • dovede připravit prostředky k plánovaným pohybovým činnostem
  • uplatňuje zásady bezpečnosti při pohybových aktivitách
  • využívá pohybové činnosti pro všestrannou pohybovou přípravu a zvyšování tělesné zdatnosti
  • dovede rozlišit jednání fair play od nesportovního jednání
Rozvoj pohybových schopností
- reakční rychlost
- výbušná síla dolních končetin
- obecná vytrvalost
- zdokonalování běžecké techniky
- zdokonalování běžeckých startů

Atletické tělovýchovné prověrky
- běh 100 m
- běh 1 500 m
- skok daleký
- hod granátem

Běžecká průprava
- rychlost
- obecná vytrvalost

Hod granátem
- technika hodu granátem
Fotbal, 8 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • komunikuje při pohybových činnostech – dodržuje smluvené signály a vhodně používá odbornou terminologii
  • dovede se zapojit do organizace turnajů a soutěží
  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou připravenost sportovce
  • orientuje se v pravidlech
  • aplikuje herní činnosti jednotlivce ve hře
  • rozvíjí výbušnou sílu, rychlost, schopnost rychlé orientace
  • přizpůsobuje činnost okamžité, rychle se měnící situace
  • využívá ve hře systém postupného útoku a osobní obrany na vlastní polovině
  • dokáže rozhodovat, zapisovat a sledovat výkony jednotlivců nebo týmu
  • dovede využívat herních činností ve hře s menším počtem hráčů a na zmenšeném hřišti
  • volí sportovní vybavení /výstroj a výzbroj/ odpovídající příslušné činnosti a okolním podmínkám (klimatickým, zařízení, hygieně, bezpečnosti) a dovede je udržovat a ošetřovat
  • dovede připravit prostředky k plánovaným pohybovým činnostem
  • uplatňuje zásady bezpečnosti při pohybových aktivitách
  • využívá pohybové činnosti pro všestrannou pohybovou přípravu a zvyšování tělesné zdatnosti
  • dovede rozlišit jednání fair play od nesportovního jednání
- pravidla
- vhazování
- zpracování míče
- vedení míče, přihrávka
- činnosti brankáře
- utkání - analýza hry
- herní systém – postupný útok, osobní obrana v blízkosti branky, osobní obrana od půlicí čáry
Basketbal, 8 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • komunikuje při pohybových činnostech – dodržuje smluvené signály a vhodně používá odbornou terminologii
  • dovede se zapojit do organizace turnajů a soutěží
  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou připravenost sportovce
  • orientuje se v pravidlech
  • aplikuje herní činnosti jednotlivce ve hře
  • rozvíjí výbušnou sílu, rychlost, schopnost rychlé orientace
  • přizpůsobuje činnost okamžité, rychle se měnící situace
  • využívá ve hře systém postupného útoku a osobní obrany na vlastní polovině
  • dokáže rozhodovat, zapisovat a sledovat výkony jednotlivců nebo týmu
  • dovede využívat herních činností ve hře s menším počtem hráčů a na zmenšeném hřišti
  • volí sportovní vybavení /výstroj a výzbroj/ odpovídající příslušné činnosti a okolním podmínkám (klimatickým, zařízení, hygieně, bezpečnosti) a dovede je udržovat a ošetřovat
  • dovede připravit prostředky k plánovaným pohybovým činnostem
  • uplatňuje zásady bezpečnosti při pohybových aktivitách
  • využívá pohybové činnosti pro všestrannou pohybovou přípravu a zvyšování tělesné zdatnosti
- pravidla
- přihrávky
- driblink
- střelba z místa
- dvojtakt
- utkání – analýza hry
- herní systém – postupný útok
- herní systém – osobní obranný systém na vlastní polovině
Florbal, 8 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • komunikuje při pohybových činnostech – dodržuje smluvené signály a vhodně používá odbornou terminologii
  • dovede se zapojit do organizace turnajů a soutěží
  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou připravenost sportovce
  • orientuje se v pravidlech
  • aplikuje herní činnosti jednotlivce ve hře
  • rozvíjí výbušnou sílu, rychlost, schopnost rychlé orientace
  • přizpůsobuje činnost okamžité, rychle se měnící situace
  • využívá ve hře systém postupného útoku a osobní obrany na vlastní polovině
  • dokáže rozhodovat, zapisovat a sledovat výkony jednotlivců nebo týmu
  • dovede využívat herních činností ve hře s menším počtem hráčů a na zmenšeném hřišti
  • volí sportovní vybavení /výstroj a výzbroj/ odpovídající příslušné činnosti a okolním podmínkám (klimatickým, zařízení, hygieně, bezpečnosti) a dovede je udržovat a ošetřovat
  • dovede připravit prostředky k plánovaným pohybovým činnostem
  • uplatňuje zásady bezpečnosti při pohybových aktivitách
  • využívá pohybové činnosti pro všestrannou pohybovou přípravu a zvyšování tělesné zdatnosti
  • dovede rozlišit jednání fair play od nesportovního jednání
- pravidla
- přihrávky
- zpracování a vedení míče
- střelba
- utkání – analýza hry
Gymnastika, 8 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • předvede kotoul vpřed, vzad, letmo
  • osvojí si techniku stoje na rukách
  • předvede na hrazdě náskok do vzporu, přešvih únožmo, spád v podkolení a vzepření v podkolení
  • zvládne techniku výmyku
  • osvojí si techniku cvičení na kruzích - houpání, obraty, seskok při zákmihu a předhupu
  • rozvíjí výbušnou sílu, rychlost, schopnost rychlé orientace
  • volí sportovní vybavení /výstroj a výzbroj/ odpovídající příslušné činnosti a okolním podmínkám (klimatickým, zařízení, hygieně, bezpečnosti) a dovede je udržovat a ošetřovat
  • dovede připravit prostředky k plánovaným pohybovým činnostem
  • uplatňuje zásady bezpečnosti při pohybových aktivitách
  • využívá pohybové činnosti pro všestrannou pohybovou přípravu a zvyšování tělesné zdatnosti
Akrobacie
- kotouly
- stoje
- přemet stranou

Hrazda (po čelo)
- výmyk
- přešvih pravou nebo levou nohou do vzporu jízdmo
- spád vzad a vzepření v podkolení, přešvih zpět
- seskok

Kruhy (dosažné)
- houpání s odrazem střídmonož
- obraty
- seskok při zákmihu a předhupu


komentář
Softball, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • komunikuje při pohybových činnostech – dodržuje smluvené signály a vhodně používá odbornou terminologii
  • dovede se zapojit do organizace turnajů a soutěží
  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou připravenost sportovce
  • orientuje se v pravidlech
  • aplikuje herní činnosti jednotlivce ve hře
  • rozvíjí výbušnou sílu, rychlost, schopnost rychlé orientace
  • přizpůsobuje činnost okamžité, rychle se měnící situace
  • dokáže rozhodovat, zapisovat a sledovat výkony jednotlivců nebo týmu
  • dovede využívat herních činností ve hře s menším počtem hráčů a na zmenšeném hřišti
  • volí sportovní vybavení /výstroj a výzbroj/ odpovídající příslušné činnosti a okolním podmínkám (klimatickým, zařízení, hygieně, bezpečnosti) a dovede je udržovat a ošetřovat
  • dovede připravit prostředky k plánovaným pohybovým činnostem
  • uplatňuje zásady bezpečnosti při pohybových aktivitách
  • využívá pohybové činnosti pro všestrannou pohybovou přípravu a zvyšování tělesné zdatnosti
  • dovede rozlišit jednání fair play od nesportovního jednání
- pravidla
- přihrávka vrchem, zpracování přihrávky
- zpracování míče pohybujícího se po zemi
- nahození na odpal, odpal
- utkání - analýza hry
Volejbal, 8 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • komunikuje při pohybových činnostech – dodržuje smluvené signály a vhodně používá odbornou terminologii
  • dovede se zapojit do organizace turnajů a soutěží
  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou připravenost sportovce
  • orientuje se v pravidlech
  • aplikuje herní činnosti jednotlivce ve hře
  • rozvíjí výbušnou sílu, rychlost, schopnost rychlé orientace
  • přizpůsobuje činnost okamžité, rychle se měnící situace
  • dokáže rozhodovat, zapisovat a sledovat výkony jednotlivců nebo týmu
  • dovede využívat herních činností ve hře s menším počtem hráčů a na zmenšeném hřišti
  • volí sportovní vybavení /výstroj a výzbroj/ odpovídající příslušné činnosti a okolním podmínkám (klimatickým, zařízení, hygieně, bezpečnosti) a dovede je udržovat a ošetřovat
  • dovede připravit prostředky k plánovaným pohybovým činnostem
  • uplatňuje zásady bezpečnosti při pohybových aktivitách
  • využívá pohybové činnosti pro všestrannou pohybovou přípravu a zvyšování tělesné zdatnosti
  • dovede rozlišit jednání fair play od nesportovního jednání
- pravidla
- odbíjení obouruč vrchem, spodem
- spodní a vrchní podání v čelném postoji
- příjem podání, postavení hráčů při příjmu
- přihrávka
- hra s menším počtem hráčů na zmenšeném hřišti
- utkání – analýza hry
Tělesná cvičení, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • zvolí vhodná cvičení ke korekci svého zdravotního oslabení a dokáže rozlišit vhodné a nevhodné pohybové činnosti vzhledem k poruše svého zdraví
  • uplatňuje ve svém jednání základní znalosti o stavbě a funkci lidského organismu jako celku
- průpravná cvičení
- kondiční cvičení (posilování velkých svalových skupin pro zpevnění svalového korzetu)
- relaxační, vyrovnávací a kompenzační cvičení
- strečink
Testy tělesné zdatnosti, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • ověří úroveň tělesné zdatnosti a svalové nerovnováhy
- leh - sed
- šplh na tyči
- shyby
- hod plným míčem
- skok daleký z místa
- Cooprův test
- Jacíkův celostní motorický test