Pojetí vyučovacího předmětu
Obecný cíl vyučovacího předmětu
• utvářet kladný vztah člověka k pohybovým aktivitám
• přispět k rozvoji zdraví a zdravého způsobu života
• upevnit a zvýšit tělesnou zdatnost a pohybovou výkonnost
• rozvíjet morálně volní vlastnosti
• seznámit se s pohybovou prevencí a korekcí jednostranného zatížení
• využívat pohybové činnosti v různém prostředí a s různými účinky
• v kolektivu spolupracovat a dbát na odpovědnost za bezpečnost a zdraví své i spolužáků
• vést žáky k tomu, aby rozuměli tomu, jak působí výživa, životní prostředí, dodržování hygieny, pohybové aktivity, pozitivní emoce, překonávání negativních emocí a stavů, jednostranné činnosti, disharmonické mezilidské vztahy a jiné vlivy na zdraví
• klást důraz na výchovu proti závislostem (na alkoholu, tabákových výrobcích, drogách, hracích automatech, počítačových hrách aj.), proti médii vnucovanému ideálu tělesné krásy mladých lidí
• protože jsou žáci v současnosti vystaveni řadě nebezpečí, která ohrožují jejich zdraví a často i život, nabývají na významu i dovednosti potřebné pro obranu a ochranu proti nim, tj. pro chování při vzniku mimořádných událostí
Charakteristika učiva
Učivo představuje výběr z tělesných cvičení, gymnastiky, atletiky, sportovních her, které si má žák osvojit. Základními prvky učiva jsou poznatky a činnosti, které se transformují do pohybových dovedností a schopností.
V tělesné výchově se usiluje zejména o výchovu a vzdělávání pro celoživotní provádění pohybových aktivit a rozvoj pozitivních vlastností osobnosti. Žáci jsou vedeni k pravidelnému provádění pohybových činností, ke kvalitě v pohybovém učení, jsou jim vytvářeny podmínky k prožívání pohybu a sportovního výkonu, ke kompenzování negativních vlivů způsobu života a ke spolupráci při společných činnostech. Jsou vychováváni k dodržování zásad bezpečnosti a prevenci úrazů při pohybových aktivitách.
V tělesné výchově se rozvíjejí jak pohybově nadaní, tak zdravotně oslabení žáci.
Tělesná výchova bude realizována ve vyučovacím předmětu, sportovních kurzech (lyžařská a cyklistickosportovní kurz), sportovních dnech (zařazeno např. atletika, hry, turistika) a jiných organizačních formách a podle možností a podmínek (materiální podmínky, zájmy žáků, klimatické podmínky).
Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí
Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:
• vážit si zdraví a cílevědomě je chránit; rozpoznat, co ohrožuje tělesné a duševní zdrav
• pojímat zdraví jako prvořadou hodnotu potřebnou ke kvalitnímu prožívání života
• preferovat takový způsob života, aby byly zdraví ohrožující návyky, činnosti a situace co nejvíce eliminovány; využívat pravidelné pohybové aktivity v denním režimu a k celoživotní péči o zdraví
• racionálně jednat v situacích osobního a veřejného ohrožení
• chápat, jak vlivy životního prostředí působí na zdraví člověka (vzduch, voda, hluk, chemické látky aj.)
• posoudit důsledky komerčního vlivu médií na zdraví a zaujmout k mediálním obsahům kritický odstup
• vyrovnávat nedostatek pohybu a jednostrannou tělesnou a duševní zátěž
• usilovat o dosažení sportovní a pohybové gramotnosti
• pociťovat radost a uspokojení z provádění tělesné (sportovní) činnosti
• usilovat o pozitivní změny tělesného sebepojetí
• využívat pohybových činností, pravidel a soutěží ke správným rozhodovacím postupům podle zásad fair play
• kontrolovat a ovládat své jednání, chovat se odpovědně v zařízeních tělesné výchovy a sportu a při pohybových činnostech vůbec, podle potřeby spolupracovat
• dosáhnout optimálního tělesného a pohybového rozvoje v rámci svých možností
Pojetí výuky
• učivo bude podáno v opakujících se celcích, které se ve vyšších ročnících budou zaměřovat na prohlubování schopností a dovedností
• těžištěm výuky je, že po výkladu bude následovat provedení praktických cvičení
• vyučování bude probíhat v tělocvičně nebo na hřišti (v přírodě apod.)
• třída bude dělena na skupiny tak, aby byly respektovány individuální schopnosti jedince tak, aby docházelo k jeho dalšímu rozvoji
• při provádění cvičení budou použity příslušné cvičební pomůcky, nářadí
Hodnocení výsledků žáka
• žák je hodnocen za aktivní přístup k zvládnutí příslušných pohybových činností
• součástí hodnocení je absolvování motorických a dovednostních testů, které žáci absolvují v každém ročníku
• hodnocení bude mít motivační charakter, žáci budou vedeni tak, aby cítili potřebu vzdělávat se s ohledem na využitelnost získaných znalostí a dovedností v dalším studiu i v praktickém životě
Poznámka:
Učivo 1.ročníku je rozšířeno o šestidenní lyžařský kurz, jehož cílem je zvládnutí základů sjezdového lyžování a snowbordingu a osvojení dodržování pravidel chování na sjezdovkách, vlecích a na horách s důrazem na bezpečnost a ochranu zdraví svého a ostatních.
Učivo 2.ročníku je rozšířeno o pětidenní cyklistickosportovní kurz, jehož cílem je zvládnutí jízdy na kole v terénu a na silnici s dodržením bezpečnosti a pravidel silničního provozu a orientace v terénu.
Občan v demokratické společnosti
Člověk a životní prostředí