telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Autotronik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Společenskovědní vzdělávání

DějepisZáklady společenských věd
1. ročník2. ročník3. ročník4. ročník (0 + 1 týdně)
povinný
Učivo

Zabezpečení ochrany obyvatelstva při hrozbě vzniku mimořádných událostí, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • orientuje se a dovede rozlišit pojem krizová situace
  • chápe nutnost poskytnutí humanitární pomoci při mimořádných událostech, a to jak z hlediska pomoci ve vlastním státě, tak z hlediska zahraničí
  • je schopen vyjmenovat nejdůležitější vnitrostátní a mezinárodní humanitární organizace
  • chápe význam nebezpečí vojenského konfliktu a zejména dopady při použití vojenských prostředků hromadného ničení
- vnitrostátní sociální a ekonomické krizové situace
- vojenské krizové situace
- humanitární pomoc
- vnitrostátní organizace, zahraniční organizace
Světové velmoci, rozvojové země a jejich problémy, 1 vyučovací hodina
výsledky vzděláváníučivo
  • orientuje se v hlavních globálních problémech současného světa
  • rozliší a definuje pojem světová velmoc, rozvojová země
  • vysvětlí, s jakými konflikty a problémy se potýká soudobý svět, jak jsou řešeny, debatuje o jejich možných perspektivách
  • uvede příklady projevů globalizace a debatuje o jejich důsledcích
  • popíše sociální nerovnost a chudobu ve vyspělých demokraciích, uveede postupy, jimiž lze do jisté míry řešit sociální nerovnost
- globální problémy současného světa
Etika jako věda, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • rozliší obsah pojmů morálka, mravnost, etika
  • identifikuje hl. východiska etických konceptů evropského myšlení
  • charakterizuje úlohu svědomí v lidském rozhodování a jednání
  • porozumí významu osobní vina a kolektivní vina
  • dovede charakterizovat soudobou etiku společnosti
  • vysvětlí, proč jsou lidé za své názory, postoje a jednání odpovědni
- morálka, mrav
- morální normy
- historické kořeny morálky (náboženské, vědecké, filosofické)
- svoboda a svědomí
- kolektivní vina
- etika soudobé společnosti
Vznik filosofie a její význam v životě člověka, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • rozpozná odlišnosti základních historických podob (mýtus, náboženství)
  • rozliší předmět jdnotlivých filozofických disciplín
  • definuje základní filozofické problémy
  • vysvětlí, jaké otázky řeší filozofie, filozofická etika
- předfilosofický postoj člověka
- filosofie a náboženství
- základní filosofické problémy
- filosofické disciplíny
Vybrané kapitoly z antické filosofie, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • dovede definovat co je to materialistická a idealistická filozofie
  • seznámí se s názory hlavních představitelů antické filozofie
  • pochopí význam antické filozofie pro vývoj evropského myšlení
- materialistická filosofie
- idealistická filosofie
Filosofie středověku, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • porovná antický a středověký obraz světa
  • charakterizuje základní filozofickou tématiku patristiky a scholastiky a zasadí ji do širokého kontextu doby
- patristika
- scholastika
Filosofie renesance, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • identifikuje duchovní, ekonomické a politické předpoklady renesančního návratu k antice
  • zhodnotí význam rozvoje přírodních věd pro vytváření novodobého světového názoru na vývoj světa
- přírodní filosofie
- pokrok vědy
Novověká filosofie, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • seznámí se se způsoby řešení základních filozofických problémů, jimiž se vyznačoval empirismus a racionalismus
  • seznámí se s německou klasickou idealistickou filozofií
  • zhodnotí historický význam idejí racionální výchovy, lidských a občanských svobod a právního státu, které se zrodily v kontextu osvícenské doby
  • zorientuje se v současných filozofických směrech
  • dovede používat vybraný pojmový aparát, který byl součástí učiva člověk a svět
  • debatuje o praktických filosofických a praktických otázkách
- novověký racionalismus, empirismus
- filosofie v době osvícenství
- marxistická filosofie
- soudobá filosofie
Víra a ateismus, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše rozčlenění soudobého světa na civilizační sféry a civilizace, charakterizuje základní světová náboženství
  • objasní postavení církvi a věřících v ČR, vysvětlí, čím jsou nebezpečné některé náboženské sekty a náboženský fundamentalismus
- hlavní světová náboženství
- náboženské sekty a náboženská hnutí
- náboženský extremismus a terorismus
Mezinárodní vztahy, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše funkci a činnost OSN a NATO
  • vysvětlí zapojení ČR do mezinárodních struktur a podíl ČR na jejich aktivitách
- mezinárodní vztahy a organizace
- Organizace spojených národů (OSN)
- Severoatlantická aliance (NATO)
- další významné evropské aliance
Evropská unie, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • charakterizuje soudobé cíle EU a posoudí její politiku
  • objasní postavení České republiky v Evropě a soudobém světě
- principy a cíle EU
- orgány EU
- rozvoj evropské integrace
- začlenění České republiky do EU