telefon: | 596 788 241 | fax: | 596 788 236 |
ředitel: | Mgr. Miroslav Dočkal | kontakty: | sekretariat@sosd.cz |
hl. koordinátor: | Ing. Luboš Romanowski | IČ: | 14451093 |
email: | sekretariat@sosd.cz | REDIZO: | 600171311 |
zřizovatel: | Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava |
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace
|
Charakteristika vzdělávacího programu
Učební plán
Učební osnovy
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Společenskovědní vzdělávání
Učivo
Zabezpečení ochrany obyvatelstva při hrozbě vzniku mimořádných událostí, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
orientuje se a dovede rozlišit pojem krizová situace
-
chápe nutnost poskytnutí humanitární pomoci při mimořádných událostech, a to jak z hlediska pomoci ve vlastním státě, tak z hlediska zahraničí
-
je schopen vyjmenovat nejdůležitější vnitrostátní a mezinárodní humanitární organizace
-
chápe význam nebezpečí vojenského konfliktu a zejména dopady při použití vojenských prostředků hromadného ničení
|
- vnitrostátní sociální a ekonomické krizové situace
- vojenské krizové situace
- humanitární pomoc
- vnitrostátní organizace, zahraniční organizace
|
Světové velmoci, rozvojové země a jejich problémy, 1 vyučovací hodina
výsledky vzdělávání | učivo |
-
orientuje se v hlavních globálních problémech současného světa
-
rozliší a definuje pojem světová velmoc, rozvojová země
-
vysvětlí, s jakými konflikty a problémy se potýká soudobý svět, jak jsou řešeny, debatuje o jejich možných perspektivách
-
uvede příklady projevů globalizace a debatuje o jejich důsledcích
-
popíše sociální nerovnost a chudobu ve vyspělých demokraciích, uveede postupy, jimiž lze do jisté míry řešit sociální nerovnost
|
- globální problémy současného světa
|
Etika jako věda, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
rozliší obsah pojmů morálka, mravnost, etika
-
identifikuje hl. východiska etických konceptů evropského myšlení
-
charakterizuje úlohu svědomí v lidském rozhodování a jednání
-
porozumí významu osobní vina a kolektivní vina
-
dovede charakterizovat soudobou etiku společnosti
-
vysvětlí, proč jsou lidé za své názory, postoje a jednání odpovědni
|
- morálka, mrav
- morální normy
- historické kořeny morálky (náboženské, vědecké, filosofické)
- svoboda a svědomí
- kolektivní vina
- etika soudobé společnosti
|
Vznik filosofie a její význam v životě člověka, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
rozpozná odlišnosti základních historických podob (mýtus, náboženství)
-
rozliší předmět jdnotlivých filozofických disciplín
-
definuje základní filozofické problémy
-
vysvětlí, jaké otázky řeší filozofie, filozofická etika
|
- předfilosofický postoj člověka
- filosofie a náboženství
- základní filosofické problémy
- filosofické disciplíny
|
Vybrané kapitoly z antické filosofie, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
dovede definovat co je to materialistická a idealistická filozofie
-
seznámí se s názory hlavních představitelů antické filozofie
-
pochopí význam antické filozofie pro vývoj evropského myšlení
|
- materialistická filosofie
- idealistická filosofie
|
Filosofie středověku, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
|
- patristika
- scholastika
|
Filosofie renesance, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
identifikuje duchovní, ekonomické a politické předpoklady renesančního návratu k antice
-
zhodnotí význam rozvoje přírodních věd pro vytváření novodobého světového názoru na vývoj světa
|
- přírodní filosofie
- pokrok vědy
|
Novověká filosofie, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
seznámí se se způsoby řešení základních filozofických problémů, jimiž se vyznačoval empirismus a racionalismus
-
seznámí se s německou klasickou idealistickou filozofií
-
zhodnotí historický význam idejí racionální výchovy, lidských a občanských svobod a právního státu, které se zrodily v kontextu osvícenské doby
-
zorientuje se v současných filozofických směrech
-
dovede používat vybraný pojmový aparát, který byl součástí učiva člověk a svět
-
debatuje o praktických filosofických a praktických otázkách
|
- novověký racionalismus, empirismus
- filosofie v době osvícenství
- marxistická filosofie
- soudobá filosofie
|
Víra a ateismus, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
popíše rozčlenění soudobého světa na civilizační sféry a civilizace, charakterizuje základní světová náboženství
-
objasní postavení církvi a věřících v ČR, vysvětlí, čím jsou nebezpečné některé náboženské sekty a náboženský fundamentalismus
|
- hlavní světová náboženství
- náboženské sekty a náboženská hnutí
- náboženský extremismus a terorismus
|
Mezinárodní vztahy, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
|
- mezinárodní vztahy a organizace
- Organizace spojených národů (OSN)
- Severoatlantická aliance (NATO)
- další významné evropské aliance
|
Evropská unie, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
|
- principy a cíle EU
- orgány EU
- rozvoj evropské integrace
- začlenění České republiky do EU
|
|