telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Autotronik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Společenskovědní vzdělávání

Dějepis
Základy společenských věd
1. ročník

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmět

 
• vytvářet historické vědomí žáků
• systematizovat historické informace
• rozvíjet občanské postoje a samostatnost myšlení
• plnit integrující roli při začleňování mladého člověka do společnosti
• na základě poznání minulosti porozumět současnosti

Charakteristika učiva

• poznat historický vývoj světa od pravěku po současnost
• získávat poznatky o národních dějinách
• rozumět vývoji národních dějin v evropském, resp. světovém kontextu
• chápat evropské integrační procesy a jejich význam
• poznat rozdíly mezi demokratickým a nedemokratickým způsobem vlády
• poznat všední život lidí v různých historických podmínkách včetně společenských minorit
• vyhledávat různé zdroje informací a pracovat s nimi
• poznat význam kulturních a technických památek a podílet se na jejich ochraně

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí


• rozvoj komunikativních dovedností včetně používání správné historické terminologie
• formování tolerantního postoje
• porozuměním historickým souvislostem formovat vztah k rodné zemi
• vedení k evropské integraci
• kritický vztah k informacím, vytvoření samostatného úsudku
• chápání hodnoty historických památek

Pojetí výuky


• aktivizace a stimulace žáka didaktickou analýzou
• využívání multimediálních prostředků
• samostatná práce – vyhledávání informací, seminární práce
• dramatizace učební látky
• exkurze
• doplnění o dějiny vědy a techniky příslušného oboru
• ve výuce budou použity: Dějepisné texty SOŠ dopravní, Dějepisné atlasy I. – IV., videokazety, audio nahrávky, CD romy, další odborná literatura

Hodnocení výsledků žáků

• řídí se klasifikačním řádem
• důraz je kladen na schopnost aplikovat poznatky v praxi, na samostatný a tvořivý přístup k řešení úkolů
• způsob hodnocení spočívá v kombinaci známkování, slovního hodnocení nebo využívání bodového hodnocení
• ústní formou jsou přezkušovány komunikativní dovednosti, analýza historických událostí
• způsob prověřování získaných vědomostí: v testu, v ústním zkoušení, v situačních hrách
• při závěrečné pololetní klasifikaci bude vyučující vycházet i z celkového přístupu studenta k vyučování a k plnění svých studijních povinností
• podmínkou závěrečné klasifikace je zpracování seminární práce

Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí


• rozvíjí se personální kompetence
• vzdělávání v dějepise napomáhá rozvíjení komunikativních schopností, vytvoření samostatného úsudku založeného na faktografických znalostech
• předmět se vztahuje také k odborným předmětům, a to zařazením dějin daného oboru
• poznávání hodnot jiných zemí a jejich srovnávání s vlastním státem zvyšuje i kompetence občanské, vede k vlastenectví a evropské integritě