Pojetí vyučovacího předmětu
Obecný cíl vyučovacího předmětu
• příprava studentů na soukromý a občanský život v demokratické společnosti
• vést studenta k porozumění složitému světu, ve kterém žije
• vést studenta ke kritickému myšlení jako základu pro uvážlivé a vhodné jednání v životě
• vést studenta k uvědomování si vlastní identity
• vést k osobní zodpovědnosti a kritickému myšlení
• vést k uvědomování si významu nutnosti vzdělání pro život
• přispívá k uchování kontinuity tradičních hodnot naší kultury a civilizace, posiluje respekt k základním principům demokracie, lidských práv a evropanství
Charakteristika učiva
Vzdělávání směřuje k tomu, aby studenti dovedli:
• využívat svých vědomostí a dovedností v praktickém životě
• řešit praktické otázky svého politického a občanského rozhodování
• řešit problémy osobní, právní a sociální
• získávat a kriticky hodnotit informace z různých zdrojů a kombinovaných pramenů
• využívat svých vědomostí ve styku s jinými lidmi a různými institucemi
Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí
Vzdělávání usiluje o formování a posilování pozitivních citů a hodnot:
• jednat odpovědně
• žít čestně
• vážit si demokracie a svobody
• preferovat demokratické hodnoty
• projevovat občanskou aktivitu
• jednat v souladu s humanitou a vlastenectvím
• tvořit si vlastní úsudek a nenechat sebou manipulovat
• uznávat, že základní hodnotou je život, a proto je třeba si života vážit a chránit jej
• respektovat lidská práva
• chápat meze lidské svobody a tolerance
Pojetí výuky
• výuka má výrazný výchovný charakter
• pozitivně ovlivňuje hodnotovou orientaci studentů
• připravuje studenty na odpovědný a aktivní život
• pomáhá pochopit studentům mnohotvárnost dnešního světa
• pomáhá studentům získat důležité dovednosti nutné pro člověka dnešní doby
• formuje návyk pravidelně se zajímat o každodenní dění, sledovat informace v médiích a také je umět třídit a vyhodnotit
• vedle tradičních metod (výklad, vysvětlování, učení pro zapamatování) budou využívány i moderní strategie výuky:
• diskuze
• skupinová práce
• projekty a samostatná práce
• samostudium
• exkurze, besedy
• filmová představení apod.
Hodnocení výsledků žáků
• řídí se klasifikačním řádem
• důraz je kladen na schopnost aplikovat získané vědomosti v praxi
• hodnocena je schopnost studentů pracovat s předkládanými informacemi
• hodnocena je také schopnost samostatně kultivovaně prezentovat své názory
• hodnocena je schopnost studentů získat informace z jiných zdrojů
Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí
• výchova k občanství
• výchova k rozvíjení komunikativních schopností
• zařazením exkurzí se formuje postoj studentů
• aktivní účastí při humanitárních akcích je pozitivně formován žebříček hodnot studentů
• podílí se na rozvoji morálních hodnot
Člověk a svět práce
Občan v demokratické společnosti