Charakteristika vzdělávacího programu
Učební plán
Učební osnovy
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Společenskovědní vzdělávání
Učivo
Zabezpečení obyvatelstva při hrozbě vzniku mimořádných událostí, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
ví, jak se zachovat při obdržení anonymního oznámení, podezřelé zásilky
-
je obeznámen co jsou chemické a biologické zbraně a jak se chránit
|
- anonymní oznámení (vysvětlení pojmů, jak se chovat)
- podezřelá zásilka (vysvětlení pojmů, jak ji rozpoznat a jak se zachovat)
- biologické a chemické zbraně (jak se chránit)
- ukrytí (stálé úkryty, improvizované úkryty, chování v úkrytu)
|
Politologie jako věda, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vymezí pojem stát a objasní jeho charakteristické náležitosti
-
definuje pojem národ a jeho definiční znaky
-
určí základní principy státu
|
- stát a národ
- pojem státu a jeho znaky
- typy a formy státu
- právní stát
|
Státní moc, státní orgány, legislativní procesy, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
specifikuje dělbu moci v demokratických státech a hlavní sožky státní moci
-
orientuje se v systému a postavení soudní moci jako nezávislé moci ve státě
-
seznámí se s legislativním procesem přípravy, schvalování zákonů
-
zná poslání a hierarchii Parlamentu ČR, vlády a prezidenta
|
- dělba státní moci
- složky státní moci
- zákonodárná, výkonná, soudní moc
- tvorba, schvalování a účinnost zákonů
|
Politika a politické subjekty, politický extremismus, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
dovede kriticky přistupovat k mediálním obsahům a pozitivně využívat nabídky masových médií
-
objasní význam politiky a politických stran
-
charakterizuje současný český politický systém, objasní funkci politických stran a svobodných voleb
-
vyjmenuje základní ideologické směry
-
vysvětlí pojem rasismus, nacismus, neonacismus
-
vysvětlí, jaké projevy je možné nazvat politickým radikalismem nebo politickým extremismem
-
uvede příklady jednání, která ohrožují demokratickou společnost
-
vysvětlí, proč je nepřijatelné propagovat hnutí omezující práva a svobody jiných lidí
|
- politická participace
- politické strany
- politické ideologie a jejich směry
- radikalismus
- terorismus
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Česká politika, volební systém, 5 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vyjmenuje základní ideologické směry
-
charakterizuje současný český politický systém, objasní politických stran a svobodných voleb
-
charakterizuje znaky voleb v demokratických státech
-
rozliší aktivní a pasivní volební právo
|
- politický pluralismus
- současné politické strany
- volby
- formy voleb
- krajské a komunální volby
- parlamentní a prezidentské volby
- volby do evropského parlamentu
|
Stát, právní základy státu, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zná základní mezníky historie české státnosti
-
uvede všechny státní symboly
-
vymezí funkci Ústavy ČR
-
určí hlavní subjekty moci zákonodárné, výkonné a soudní a určí jejich pravomoc
|
- historie české státnosti
- státní symboly
- ústava jako nejvyšší zákon státu
- hlavní subjekty moci zákonodárné a výkonné
|
Lidská práva, demokracie, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vysvětlí základní principy demokracie
-
objasní funkci voleb
-
vyjmenuje příklady lidských práv
-
orientuje se, která hnutí, organizace a osoby se zabývají ochranou lidských práv
-
charakterizuje demokracii a objasní, jak funguje a jaké má problémy (korupce, kriminalita,...)
-
objasní význam práv a svobod, která jsou zakotvena v českých zákonech, a popíše způsoby, jak lze ohrožená lidská práva obhajovat
|
- listina základních práv a svobod
- orgány a organizace pro ochranu lidských práv a svobod
- veřejný ochránce lidských práv
- principy demokracie
- základní hodnoty a pojmy demokracie
- formy demokracie
- přímá demokracie, nepřímá demokracie
- role médií v demokratické společnosti
|
Správa, samospráva, občanská společnost, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
uvede příklady občanské aktivity ve svém regionu, vysvětlí, co se rozumí občanskou společností, debatuje o vlastnostech, které by měl mít občan demokratického státu
-
orientuje se v různorodosti občanské společnosti
-
uvede příklady funkcí obecní a krajské samosprávy
-
rozliší státní správu a samosprávu
-
popíše význam institucí a organizací ve společnosti
|
- společenské organizace
- lobbystické skupiny
- orgány státní správy a samosprávy
- obec jako základní jednotka samosprávy státu, orgány
- krajská správa a samospráva, orgány
- odborové organizace
- profesní organizace
- obecně prospěšné společnosti
- nadace
- ekologické organizace
|
Multikulturní soužití, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
|
- majorita a minorita
- problémy soužití
- uprchlictví, exil, imigrace, emigrace, migrace
|
|