telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Autotronik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Společenskovědní vzdělávání

DějepisZáklady společenských věd
1. ročník2. ročník (1 týdně)
povinný
3. ročník4. ročník
Učivo

Zabezpečení obyvatelstva při hrozbě vzniku mimořádných událostí, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • ví, jak se zachovat při obdržení anonymního oznámení, podezřelé zásilky
  • je obeznámen co jsou chemické a biologické zbraně a jak se chránit
- anonymní oznámení (vysvětlení pojmů, jak se chovat)
- podezřelá zásilka (vysvětlení pojmů, jak ji rozpoznat a jak se zachovat)
- biologické a chemické zbraně (jak se chránit)
- ukrytí (stálé úkryty, improvizované úkryty, chování v úkrytu)
Politologie jako věda, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • vymezí pojem stát a objasní jeho charakteristické náležitosti
  • definuje pojem národ a jeho definiční znaky
  • určí základní principy státu
- stát a národ
- pojem státu a jeho znaky
- typy a formy státu
- právní stát
Státní moc, státní orgány, legislativní procesy, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • specifikuje dělbu moci v demokratických státech a hlavní sožky státní moci
  • orientuje se v systému a postavení soudní moci jako nezávislé moci ve státě
  • seznámí se s legislativním procesem přípravy, schvalování zákonů
  • zná poslání a hierarchii Parlamentu ČR, vlády a prezidenta
- dělba státní moci
- složky státní moci
- zákonodárná, výkonná, soudní moc
- tvorba, schvalování a účinnost zákonů
Politika a politické subjekty, politický extremismus, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • dovede kriticky přistupovat k mediálním obsahům a pozitivně využívat nabídky masových médií
  • objasní význam politiky a politických stran
  • charakterizuje současný český politický systém, objasní funkci politických stran a svobodných voleb
  • vyjmenuje základní ideologické směry
  • vysvětlí pojem rasismus, nacismus, neonacismus
  • vysvětlí, jaké projevy je možné nazvat politickým radikalismem nebo politickým extremismem
  • uvede příklady jednání, která ohrožují demokratickou společnost
  • vysvětlí, proč je nepřijatelné propagovat hnutí omezující práva a svobody jiných lidí
- politická participace
- politické strany
- politické ideologie a jejich směry
- radikalismus
- terorismus
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Česká politika, volební systém, 5 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • vyjmenuje základní ideologické směry
  • charakterizuje současný český politický systém, objasní politických stran a svobodných voleb
  • charakterizuje znaky voleb v demokratických státech
  • rozliší aktivní a pasivní volební právo
- politický pluralismus
- současné politické strany
- volby
- formy voleb
- krajské a komunální volby
- parlamentní a prezidentské volby
- volby do evropského parlamentu
Stát, právní základy státu, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • zná základní mezníky historie české státnosti
  • uvede všechny státní symboly
  • vymezí funkci Ústavy ČR
  • určí hlavní subjekty moci zákonodárné, výkonné a soudní a určí jejich pravomoc
- historie české státnosti
- státní symboly
- ústava jako nejvyšší zákon státu
- hlavní subjekty moci zákonodárné a výkonné
Lidská práva, demokracie, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • vysvětlí základní principy demokracie
  • objasní funkci voleb
  • vyjmenuje příklady lidských práv
  • orientuje se, která hnutí, organizace a osoby se zabývají ochranou lidských práv
  • charakterizuje demokracii a objasní, jak funguje a jaké má problémy (korupce, kriminalita,...)
  • objasní význam práv a svobod, která jsou zakotvena v českých zákonech, a popíše způsoby, jak lze ohrožená lidská práva obhajovat
- listina základních práv a svobod
- orgány a organizace pro ochranu lidských práv a svobod
- veřejný ochránce lidských práv
- principy demokracie
- základní hodnoty a pojmy demokracie
- formy demokracie
- přímá demokracie, nepřímá demokracie
- role médií v demokratické společnosti
Správa, samospráva, občanská společnost, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • uvede příklady občanské aktivity ve svém regionu, vysvětlí, co se rozumí občanskou společností, debatuje o vlastnostech, které by měl mít občan demokratického státu
  • orientuje se v různorodosti občanské společnosti
  • uvede příklady funkcí obecní a krajské samosprávy
  • rozliší státní správu a samosprávu
  • popíše význam institucí a organizací ve společnosti
- společenské organizace
- lobbystické skupiny
- orgány státní správy a samosprávy
- obec jako základní jednotka samosprávy státu, orgány
- krajská správa a samospráva, orgány
- odborové organizace
- profesní organizace
- obecně prospěšné společnosti
- nadace




- ekologické organizace
Multikulturní soužití, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • debatuje o pozitivech i problémech multikulturního soužití, objasní příčiny migrace lidí
- majorita a minorita
- problémy soužití
- uprchlictví, exil, imigrace, emigrace, migrace