telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Autotronik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Estetické vzdělávání

Estetika a dějiny kultury
1. ročník2. ročník3. ročník (1 týdně)
povinný
4. ročník
Učivo

Asertivita, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
  • orientuje se v mezilidských vztazích
  • zásady asertivního jednání používá v praktickém životě
  • asertivní jednání používá ve verbální i nonverbální komunikaci
- asertivní chování
- mobbing
- vztahy v rodině, ve škole
- proces změny
pokrytí průřezových témat

Člověk a svět práce

Občan v demokratické společnosti

Umělecké směry 2. poloviny 19. století, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období
  • klasifikuje umělecké směry 19. a 20. století
  • orientuje se v památkách lidového umění
- imperionismus
- postimpresionismus
- symbolismus
- dekadence
- secese
- vliv vědy a techniky na umění
Lidová kultura na našem území, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
  • zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období
  • orientuje se v památkách lidového umění
  • vystihne nutnost ochrany kulturních památek
- folklór
- ústní lidová slovesnost
- skanzeny
- památky lidové architektury
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Stolování, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
  • zásady asertivního jednání používá v praktickém životě
- specifika národních kuchyní
- společenská pravidla v jednotlivých zemích
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Přijímací pohovor, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
  • zhodnotí význam asertivního jednání
  • zásady asertivního jednání používá v praktickém životě
  • asertivní jednání používá ve verbální i nonverbální komunikaci
- pravidla verbální a neverbální komunikace
- komunikace symetrická a asymetrická
- reálné osobní a pracovní cíle
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Osobní image, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • orientuje se v mezilidských vztazích
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
  • zásady asertivního jednání používá v praktickém životě
  • asertivní jednání používá ve verbální i nonverbální komunikaci
- prezentace školní a profesní (využití audiovizuální techniky, příprava a realizace)
- procvičování komunikačních technik
pokrytí průřezových témat

Člověk a svět práce

Občan v demokratické společnosti

Programy kulturních institucí, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • orientuje se v nabídce kulturních institucí
  • samostatně vyhledává informace v této oblasti
- vyhledávání informací o kulturních akcích
- aktuální nabídka
- přehlídky a festivaly
pokrytí průřezových témat

Informační a komunikační technologie

Vývoj filmu, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • orientuje se v nabídce kulturních institucí
  • zhodnotí význam daného autora i díla pro dobu, v níž tvořil, pro příslušný umělecký směr i pro další generace
  • orientuje se ve vývoji světového a českého filmu
- vývoj světového a českého filmu v 1. polovině 20. století
- hlavní osobnosti
- filmové ceny a festivaly
Umělecké směry 1. poloviny 20. století, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
  • zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období
  • zhodnotí význam daného autora i díla pro dobu, v níž tvořil, pro příslušný umělecký směr i pro další generace
  • samostatně vyhledává informace v této oblasti
  • klasifikuje umělecké směry 19. a 20. století
  • vystihne nutnost ochrany kulturních památek
- vývoj architektury, malířství a sochařství
- významní autoři a díla
- praktické ukázky
Kulturní památky, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
  • zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období
  • orientuje se v památkách lidového umění
  • vystihne nutnost ochrany kulturních památek
- identifikace a klasifikace kulturních památek
- národní památky
- památky na seznamu UNESCO
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Čtenářský deník, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • vystihne charakteristické znaky různých literárních textů a rozdíly mezi nimi
  • text interpretuje a debatuje o něm
  • zhodnotí význam daného autora i díla pro dobu, v níž tvořil, pro příslušný umělecký směr i pro další generace
- motivace k vlastní četbě
- besedy o přečtených knihách
- interpretace přečtených knih
Vztahy v kolektivu, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
  • zhodnotí význam asertivního jednání
  • rozliší základní sociálně patologické jevy
  • orientuje se v příčinách soc.patologických jevů
  • zásady asertivního jednání používá v praktickém životě
  • asertivní jednání používá ve verbální i nonverbální komunikaci
- konfliktní a nekonfliktní komunikace
- umění říci "ne"
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Sociální potřeby, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
  • zhodnotí význam asertivního jednání
  • asertivní jednání používá ve verbální i nonverbální komunikaci
- nenasycenost sociálních potřeb
- motivace
- skladba osobnosti
pokrytí průřezových témat

Člověk a životní prostředí

Občan v demokratické společnosti

Sociálně patologické jevy, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše příčiny sociálněpatologických jevů
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
  • rozliší základní sociálně patologické jevy
- narkomanie
- gamblerství
- trestná činnost
- stres
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Umělecké směry 1. pol 20. století, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • vystihne charakteristické znaky různých literárních textů a rozdíly mezi nimi
  • konkrétní literární díla klasifikuje podle základních druhů a žánrů
  • při rozboru textu uplatňuje znalosti z literární teorie
  • klasifikuje umělecké směry 19. a 20. století
- umělecká avantgarda
- proletářské umění
- Devětsil
- poetismus a surrealismus
- představitelé české literatury