Pojetí vyučovacího předmětu
Obecný cíl vyučovacího předmětu
• vytváření kladného vztahu k materiálním a duchovním hodnotám
• přispívání k jejich tvorbě a ochraně
• osvojení základů literární a čtenářské kultury
• formování postojů žáků, obrana proti manipulaci a intoleranci
• poznávání a orientování se v různých komunikačních situacích
Charakteristika učiva
• uplatnění estetických kritérií v reálném životě
• chápání umění jako specifické výpovědi o skutečnosti
• správné formulování a vyjadřování názorů
• formování estetického cítění, tolerance ke vkusu a zájmu jiných lidí
• prokázání porozumění textu
• rozeznání základního charakteru textu
• analýza výstavby výpovědi a textu
• porovnání textů
• rozvíjení komunikační dovednosti
• podporování hodnot místní, národní, evropské i světové kultury
• získání přehledu o kulturním dění
• uvědomování si vlivu masové komunikace na utváření kultury
Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí
• rozvoj komunikativních dovedností včetně používání správné jazykové a literární terminologie
• formování osobnostního postoje, vystupování, prezentace
• poznávání života v historii a v jiných zemích na základě četby
• vedení k celoživotnímu aktivnímu čtení a rozvíjení slovní zásoby
• kritický vztah k informacím, vytvoření samostatného úsudku
• chápání hodnoty literárního díla
• vyhledávání zdrojů informací
• uvědomění si interdisciplinárních souvislostí
• užití českého jazyka jako integračního činitele všech učebních předmětů
• rozvíjení tvořivé aktivity
Pojetí výuky
• aktivizace a stimulace žáka k samostatnému projevu
• využívání multimediálních prostředků
• samostatná práce – vyhledávání informací, slohové práce
• dramatizace učební látky, modelové situace
• exkurze
• řečnická cvičení
• ve výuce budou použity: Čítanky k Literatuře v kostce I. – IV., Literární texty, Dějepisné texty, CD romy, videokazety, audio nahrávky, další odborná literatura
Hodnocení výsledků žáků
• řídí se klasifikačním řádem
• důraz je kladen na schopnost aplikovat poznatky v praxi, na samostatný a tvořivý přístup k řešení úkolů
• způsob hodnocení spočívá v kombinaci známkování, slovního hodnocení nebo využívání bodového hodnocení
• ústní formou jsou přezkušovány komunikativní dovednosti,
• způsob prověřování získaných vědomostí: v testu, v ústním zkoušení, v situačních hrách
• při závěrečné pololetní klasifikaci bude vyučující vycházet i z celkového přístupu studenta k vyučování a k plnění svých studijních povinností
Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí
• rozvíjí se personální kompetence
• vzdělávání napomáhá rozvíjení komunikativních schopností, vytvoření samostatného úsudku založeného na faktografických znalostech
• předmět se vztahuje také k ostatním předmětům
• poznávání hodnot jiných zemí a jejich srovnávání s vlastním státem zvyšuje i kompetence občanské, vede k vlastenectví a evropské integritě
• rozvíjení sociálních kompetencí
Poznámka
Na základě RVP, ve kterých se klade důraz na propojení obsahových okruhů Jazykové vzdělávání (Český jazyk) a Estetické vzdělávání, se učivo v předmětech, které z uvedených okruhů vycházejí, prolíná. Předměty Český jazyk a Estetika dějin a kultury jsou zaměřeny esteticky, vycházejí z kulturněhistorického kontextu. V literární části se klade důraz na porozumění a interpretaci textu a v Estetice a dějinách kultury na estetické působení uměleckého díla a rozvoj citového prožívání žáků.V Českém jazyce je kladen důraz na dodržování jazykové normy, kodifikace a jazykového úzu. Ve stylistické části se žáci seznamují s funkčními styly a postupy, důraz je kladen na samostatnou produkci textu. V Estetice a dějinách kultury se tyto kompetence převádějí do praktické výuky formou řečnických cvičení, prezentací a referátů.