Vznik duchovní kultury a náboženství, 8 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
-
orientuje se v nabídce kulturních institucí
-
porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
-
samostatně vyhledává informace v této oblasti
-
vystihne význam duchovní kultury od pravěku po současnost
-
orientuje se v základních kulturních a estetických pojmech
|
- pravěká kultura
- kulty
- světová a česká naleziště
- vznika vývoj člověka
- pravěké umění
|
Význam starověkých civilizací, 8 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
-
rozezná umělecký text od neuměleckého
-
zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období
-
zhodnotí význam daného autora i díla pro dobu, v níž tvořil, pro příslušný umělecký směr i pro další generace
-
vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl
-
poznatky využívá v cestovním ruchu
-
popíše základní umělecká díla starověkých států
|
- práce s literárními texty
- vývoj písma a klasifikace
- význam výtvarného a slovesného umění
|
Antická kultura, 5 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
|
- význam starořecké a starořímské civilizace pro současnost
- identifikace literárních textů
- významné památky
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Světová náboženství, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
-
text interpretuje a debatuje o něm
-
vystihne charakteristické znaky různých literárních textů a rozdíly mezi nimi
-
konkrétní literární díla klasifikuje podle základních druhů a žánrů
-
orientuje se v základních světových náboženstvích, porovná jejich náboženské texty
|
- podstata a vznik judaismu, křesťanství, hiduismu, buddhismu, islámu
- posvátné knihy
- odraz v současném světě
- odraz ve výtvarném umění
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
Člověk a životní prostředí
|
Středověká kultura, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
rozezná umělecký text od neuměleckého
-
text interpretuje a debatuje o něm
-
rozezná umělecký text od neuměleckého
-
při rozboru textu uplatňuje znalosti z literární teorie
-
z rozboru středověkých textů odvodí vývoj spisovného jazyka a historická fakta
|
- útvary duchovní a světské literatury
- odraz středověkého světa
- středověké drama
|
Románská kultura, 5 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
-
poznatky využívá v cestovním ruchu
-
orientuje se v památkách evrospké románské kultury
|
- znaky románského slohu
- významné památky
- systém vzdělávání
- vliv křesťanství
- identifikace slohu
|
Gotický sloh, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
-
text interpretuje a debatuje o něm
-
vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl
-
poznatky využívá v cestovním ruchu
-
orientuje se v památkách gotické architektury
|
- znaky a periodizace gotiky
- význam vlády Karla IV.
- životní styl
- intepretace textů
|
Renesanční kultura, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
-
text interpretuje a debatuje o něm
-
konkrétní literární díla klasifikuje podle základních druhů a žánrů
-
porovná umělecké směry podle základních znaků
-
orientuje se v památkách evropské renesance
-
identifikuje renesanční architekturu u nás
|
- základní znaky
- životní filozofie
- významné památky
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Programy muzeí a významné výstavy, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
orientuje se v nabídce kulturních institucí
-
porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
-
poznatky využívá v cestovním ruchu
-
orientuje se v kulturních institucích Moravskoslezského kraje
-
své poznatky vhodně prezentuje
|
- muzea v MSK
- nabídka výstav a galerií
- exkurze
|
pokrytí průřezových témat |
Informační a komunikační technologie
|
Osobní prezentace, 8 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
popíše vhodné společenské chování v dané situaci
-
ovládá přípravu prezentace v Power pointu
-
využívá poznatků z rétoriky
|
- zaměření na kultivovaný projev
- základní pravidla společenského styku
- představování, podávání ruky, krátký projev o vlastním životě
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Zásady kulturního chování, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
popíše vhodné společenské chování v dané situaci
-
své poznatky vhodně prezentuje
-
využívá poznatků z rétoriky
|
- pravidla oblékání
- pravidla základní společenské komunikace
- oslovení a pozdrav
- způsob mluvy
- přenost ve společenském styku
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|