telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Autotronik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Estetické vzdělávání

Estetika a dějiny kultury
1. ročník (2 týdně)
povinný
2. ročník3. ročník4. ročník
Učivo

Vznik duchovní kultury a náboženství, 8 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
  • orientuje se v nabídce kulturních institucí
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
  • samostatně vyhledává informace v této oblasti
  • vystihne význam duchovní kultury od pravěku po současnost
  • orientuje se v základních kulturních a estetických pojmech
- pravěká kultura
- kulty
- světová a česká naleziště
- vznika vývoj člověka
- pravěké umění
Význam starověkých civilizací, 8 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
  • rozezná umělecký text od neuměleckého
  • zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období
  • zhodnotí význam daného autora i díla pro dobu, v níž tvořil, pro příslušný umělecký směr i pro další generace
  • vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl
  • poznatky využívá v cestovním ruchu
  • popíše základní umělecká díla starověkých států
- práce s literárními texty
- vývoj písma a klasifikace
- význam výtvarného a slovesného umění
Antická kultura, 5 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • konkrétní literární díla klasifikuje podle základních druhů a žánrů
- význam starořecké a starořímské civilizace pro současnost
- identifikace literárních textů
- významné památky
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Světová náboženství, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
  • text interpretuje a debatuje o něm
  • vystihne charakteristické znaky různých literárních textů a rozdíly mezi nimi
  • konkrétní literární díla klasifikuje podle základních druhů a žánrů
  • orientuje se v základních světových náboženstvích, porovná jejich náboženské texty
- podstata a vznik judaismu, křesťanství, hiduismu, buddhismu, islámu
- posvátné knihy
- odraz v současném světě
- odraz ve výtvarném umění
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Člověk a životní prostředí

Středověká kultura, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • rozezná umělecký text od neuměleckého
  • text interpretuje a debatuje o něm
  • rozezná umělecký text od neuměleckého
  • při rozboru textu uplatňuje znalosti z literární teorie
  • z rozboru středověkých textů odvodí vývoj spisovného jazyka a historická fakta
- útvary duchovní a světské literatury
- odraz středověkého světa
- středověké drama
Románská kultura, 5 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
  • poznatky využívá v cestovním ruchu
  • orientuje se v památkách evrospké románské kultury
- znaky románského slohu
- významné památky
- systém vzdělávání
- vliv křesťanství
- identifikace slohu
Gotický sloh, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
  • text interpretuje a debatuje o něm
  • vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl
  • poznatky využívá v cestovním ruchu
  • orientuje se v památkách gotické architektury
- znaky a periodizace gotiky
- význam vlády Karla IV.
- životní styl
- intepretace textů
Renesanční kultura, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
  • text interpretuje a debatuje o něm
  • konkrétní literární díla klasifikuje podle základních druhů a žánrů
  • porovná umělecké směry podle základních znaků
  • orientuje se v památkách evropské renesance
  • identifikuje renesanční architekturu u nás
- základní znaky
- životní filozofie
- významné památky
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Programy muzeí a významné výstavy, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • orientuje se v nabídce kulturních institucí
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
  • poznatky využívá v cestovním ruchu
  • orientuje se v kulturních institucích Moravskoslezského kraje
  • své poznatky vhodně prezentuje
- muzea v MSK
- nabídka výstav a galerií
- exkurze
pokrytí průřezových témat

Informační a komunikační technologie

Osobní prezentace, 8 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
  • ovládá přípravu prezentace v Power pointu
  • využívá poznatků z rétoriky
- zaměření na kultivovaný projev
- základní pravidla společenského styku
- představování, podávání ruky, krátký projev o vlastním životě
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Zásady kulturního chování, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
  • své poznatky vhodně prezentuje
  • využívá poznatků z rétoriky
- pravidla oblékání
- pravidla základní společenské komunikace
- oslovení a pozdrav
- způsob mluvy
- přenost ve společenském styku
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti