Romantismus, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vystihne charakteristické znaky různých literárních textů a rozdíly mezi nimi
-
text interpretuje a debatuje o něm
-
při rozboru textu uplatňuje znalosti z literární teorie
-
orientuje se ve významu hisotrického období
-
orientuje se ve významu romantismu
|
- romantismus ve výtvarném a slovesném umění
- romantismus jako osobní styl života
- významné památky
|
Střet kosmopolitní a národní tendence, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
text interpretuje a debatuje o něm
-
vystihne význam rozvoje české vlastenecké společnosti
-
popíše situaci v české kultuře v 2. polovině 19. století
-
rozumí vztahu realistických tendencí s rozvojem vědy a techniky
|
- kultura 2. poloviny 19. století, srovnání textů Májovců, ruchovců a lumírovců
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Realismus a kritický realismus, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vystihne charakteristické znaky různých literárních textů a rozdíly mezi nimi
-
konkrétní literární díla klasifikuje podle základních druhů a žánrů
-
zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období
-
orientuje se ve významu hisotrického období
-
popíše situaci v české kultuře v 2. polovině 19. století
-
rozumí vztahu realistických tendencí s rozvojem vědy a techniky
|
- srovnání realstických a romatických textů
- pozitivismus
- historická a venkovská próza
- drama, generace Národního divadla
|
Baroko, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období
-
znalosti využívá v cestovním ruchu
-
identifikuje barokní památky
-
rozumí významu barokní filozofie
-
orientuje se v základních pojmech památkové péče
|
- imperionismus
- postimpresionismus
- symbolismus
- dekadence
- secese
- vliv vědy a techniky na umění
|
Klasicismus a osvícenství, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
-
zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období
-
znalosti využívá v cestovním ruchu
-
orientuje se v základních klasicistních stavbách
-
rozumí osvícenským textům a odvodí jejich význam pro vznik občanské společnosti
-
orientuje se v muzeiích a galeriích České republiky
|
- folklór
- ústní lidová slovesnost
- skanzeny
- památky lidové architektury
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Stolování, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
|
- zásady společenského stolování
- menu, výběr z jídelního lístku
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Přijímací pohovor, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
popíše vhodné společenské chování v dané situaci
-
zhodnotí význam asertivního jednání
-
rozumí významu osobní prezentace
|
- tvorba životopisu, strukturovaného životopisu
- představování, nácvik přijímacího pohovoru
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Osobní image, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
|
- vizáž, oblékání
- společenské zóny
- úprava zevnějšku
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
Člověk a svět práce
|
Asertivita, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
popíše vhodné společenské chování v dané situaci
-
zhodnotí význam asertivního jednání
-
popíše vhodné společenské chování v dané situaci
|
- vztahy mezi rodiči a dětmi
- partnerství
- vztahy mezi nadřízeným a podřízeným
- jak zvládat stres
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
Člověk a svět práce
|
Programy kulturních institucí, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
orientuje se v nabídce kulturních institucí
-
orientuje se v muzeiích a galeriích České republiky
-
orientuje se v nabídce kin
-
orientuje se v současné nabídce knižního trhu
|
- vyhledávání informací o kulturních akcích
- aktuální nabídka
- přehlídky a festivaly
|
pokrytí průřezových témat |
Informační a komunikační technologie
|
Vývoj filmu, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
orientuje se v nabídce kulturních institucí
-
zhodnotí význam daného autora i díla pro dobu, v níž tvořil, pro příslušný umělecký směr i pro další generace
-
orientuje se v nabídce kin
-
porovná seriózní a pokleslé filmové umění
|
- vývoj světového a českého filmu do první světové války
- hlavní osobnosti
- filmové ceny a festivaly
|
Kulturní památky, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
-
zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období
-
samostatně vyhledává informace v této oblasti
-
orientuje se v základních pojmech památkové péče
-
orientuje se v historii a zákonech památkové péče
|
- identifikace a klasifikace kulturních památek
- národní památky
- památky na seznamu UNESCO
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Čtenářský deník, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vystihne charakteristické znaky různých literárních textů a rozdíly mezi nimi
-
text interpretuje a debatuje o něm
-
zhodnotí význam daného autora i díla pro dobu, v níž tvořil, pro příslušný umělecký směr i pro další generace
-
orientuje se v současné nabídce knižního trhu
|
- motivace k vlastní četbě
- besedy o přečtených knihách
- interpretace přečtených knih
|
Vztahy v kolektivu, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
popíše vhodné společenské chování v dané situaci
-
zhodnotí význam asertivního jednání
-
rozumí projevu negativních společenských jevů
|
- týmová práce
- asertivní chování
- efektivní organizace práce
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Sociální potřeby, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
popíše vhodné společenské chování v dané situaci
-
zhodnotí význam asertivního jednání
-
rozumí projevu negativních společenských jevů
|
- Maslowova pyramida
- nasycování potřeb
- příčiny a projevy
|
pokrytí průřezových témat |
Člověk a životní prostředí
Občan v demokratické společnosti
|
Sociálně patologické jevy, 1 vyučovací hodina
výsledky vzdělávání | učivo |
|
- agrese
- šikana
- trestná činnost
- vina a stud
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|