telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Autotronik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Estetické vzdělávání

Estetika a dějiny kultury
1. ročník2. ročník (1 týdně)
povinný
3. ročník4. ročník
Učivo

Romantismus, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • vystihne charakteristické znaky různých literárních textů a rozdíly mezi nimi
  • text interpretuje a debatuje o něm
  • při rozboru textu uplatňuje znalosti z literární teorie
  • orientuje se ve významu hisotrického období
  • orientuje se ve významu romantismu
- romantismus ve výtvarném a slovesném umění
- romantismus jako osobní styl života
- významné památky
Střet kosmopolitní a národní tendence, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • text interpretuje a debatuje o něm
  • vystihne význam rozvoje české vlastenecké společnosti
  • popíše situaci v české kultuře v 2. polovině 19. století
  • rozumí vztahu realistických tendencí s rozvojem vědy a techniky
- kultura 2. poloviny 19. století, srovnání textů Májovců, ruchovců a lumírovců
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Realismus a kritický realismus, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • vystihne charakteristické znaky různých literárních textů a rozdíly mezi nimi
  • konkrétní literární díla klasifikuje podle základních druhů a žánrů
  • zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období
  • orientuje se ve významu hisotrického období
  • popíše situaci v české kultuře v 2. polovině 19. století
  • rozumí vztahu realistických tendencí s rozvojem vědy a techniky
- srovnání realstických a romatických textů
- pozitivismus
- historická a venkovská próza
- drama, generace Národního divadla
Baroko, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období
  • znalosti využívá v cestovním ruchu
  • identifikuje barokní památky
  • rozumí významu barokní filozofie
  • orientuje se v základních pojmech památkové péče
- imperionismus
- postimpresionismus
- symbolismus
- dekadence
- secese
- vliv vědy a techniky na umění
Klasicismus a osvícenství, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
  • zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období
  • znalosti využívá v cestovním ruchu
  • orientuje se v základních klasicistních stavbách
  • rozumí osvícenským textům a odvodí jejich význam pro vznik občanské společnosti
  • orientuje se v muzeiích a galeriích České republiky
- folklór
- ústní lidová slovesnost
- skanzeny
- památky lidové architektury
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Stolování, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
- zásady společenského stolování
- menu, výběr z jídelního lístku
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Přijímací pohovor, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
  • zhodnotí význam asertivního jednání
  • rozumí významu osobní prezentace
- tvorba životopisu, strukturovaného životopisu
- představování, nácvik přijímacího pohovoru
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Osobní image, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
  • rozumí významu osobní prezentace
- vizáž, oblékání
- společenské zóny
- úprava zevnějšku
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Člověk a svět práce

Asertivita, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
  • zhodnotí význam asertivního jednání
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
- vztahy mezi rodiči a dětmi
- partnerství
- vztahy mezi nadřízeným a podřízeným
- jak zvládat stres
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Člověk a svět práce

Programy kulturních institucí, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • orientuje se v nabídce kulturních institucí
  • orientuje se v muzeiích a galeriích České republiky
  • orientuje se v nabídce kin
  • orientuje se v současné nabídce knižního trhu
- vyhledávání informací o kulturních akcích
- aktuální nabídka
- přehlídky a festivaly
pokrytí průřezových témat

Informační a komunikační technologie

Vývoj filmu, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • orientuje se v nabídce kulturních institucí
  • zhodnotí význam daného autora i díla pro dobu, v níž tvořil, pro příslušný umělecký směr i pro další generace
  • orientuje se v nabídce kin
  • porovná seriózní a pokleslé filmové umění
- vývoj světového a českého filmu do první světové války
- hlavní osobnosti
- filmové ceny a festivaly
Kulturní památky, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
  • zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období
  • samostatně vyhledává informace v této oblasti
  • orientuje se v základních pojmech památkové péče
  • orientuje se v historii a zákonech památkové péče
- identifikace a klasifikace kulturních památek
- národní památky
- památky na seznamu UNESCO
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Čtenářský deník, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • vystihne charakteristické znaky různých literárních textů a rozdíly mezi nimi
  • text interpretuje a debatuje o něm
  • zhodnotí význam daného autora i díla pro dobu, v níž tvořil, pro příslušný umělecký směr i pro další generace
  • orientuje se v současné nabídce knižního trhu
- motivace k vlastní četbě
- besedy o přečtených knihách
- interpretace přečtených knih
Vztahy v kolektivu, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
  • zhodnotí význam asertivního jednání
  • rozumí projevu negativních společenských jevů
- týmová práce
- asertivní chování
- efektivní organizace práce
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Sociální potřeby, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
  • zhodnotí význam asertivního jednání
  • rozumí projevu negativních společenských jevů
- Maslowova pyramida
- nasycování potřeb
- příčiny a projevy
pokrytí průřezových témat

Člověk a životní prostředí

Občan v demokratické společnosti

Sociálně patologické jevy, 1 vyučovací hodina
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
  • rozumí projevu negativních společenských jevů
- agrese
- šikana
- trestná činnost
- vina a stud
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti